Czy realizacja drogi ekspresowej Via Pomerania jest zagrożona?
- W mediach pojawiają się informacje, że projekt rządowej ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego kluczowych inwestycji infrastrukturalnych nie zawiera informacji o planowanej i projektowanej trasie, o której w naszej części kraju - w tym Chojnicach - zrobiło się głośno - mówi Czytelnik. - Czy to oznacza, że to droga widmo?

Przypomnijmy, Chojnice umiejscowiono na trasie Via Pomerania, o której budowie mówi się, że ma być tą, która w przypadku sytuacji zagrożenia inwazją służyć będzie przemieszczaniu się żołnierzy naszych i wojsk sojuszniczych. W założeniach ma to być droga ekspresowa przebiegająca od Ustki, przez Słupsk, Bytów, Chojnice do Bydgoszczy i przyczyniać się do rozwoju gospodarczego i transportowego regionu.
Reklama | Czytaj dalej »
To, by plan budowy Via Pomerania znalazł się w dokumencie jest ważne, ponieważ gwarantuje znacznie szybsze procedowanie administracyjne. Zadania w nim umieszczone będą traktowane priorytetowo, jako inwestycje kluczowe, dając możliwość przyspieszonego procesu realizacji.
Na początku września br. w Ustce zaprezentowany został raport, który powstał w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. W raporcie znalazła się Via Pomerania, której koszt budowy szacuje się na 12 mld zł.
- W Ustce było przedstawienie raportu - dokumentu, który stanie się najważniejszym dokumentem strategicznym w obszarze realizacji kluczowych inwestycji infrastrukturalnych dla obronności, zwiększającym mobilność wojsk własnych i sojuszniczych - poinformował wówczas Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej.
Po tym spotkaniu informowano, że jeśli nie będzie żadnych opóźnień to w 2026 roku rozpocznie się budowa ekspresówki. Jednak drogi Via Pomeranii nie ma w projekcie ustawy o kluczowych inwestycjach strategicznych ani w rządowym programie budowy dróg krajowych i autostrad. Dlaczego?
Dariusz Kiedrowicz, pełnomocnik regionalny w zespole Pakt dla Bezpieczeństwa Polski - Pomorze Środkowe, przy Ministerstwie Obrony Narodowej, uspokaja. - Obecnie obowiązuje plan budowy do 2030 roku, który uchwalony został w 2019 roku i wtedy Via Pomeranii nie było w planach. A on jest nadal obowiązujący. Jak inwestycja miała zostać uwzględniona przez Ministerstwo Finansów i Gospodarki, skoro projekt nie jest zatwierdzony?
Jesteśmy na etapie konsultacji z różnymi instytucjami, zmieniamy plan budowy - wyjaśnia Dariusz Kiedrowicz. - Projekt został przedstawiony do konsultacji w lipcu. Raport ogłosiliśmy 5 września. Projekt nowego planu budowy nadzoruje Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Nie ma w nim także np. Czerwonej Drogi w Gdyni, a jednak jest już decyzja, że powstanie. Dwupasmowa Via Pomerania również. Do niedawna była w sferze marzeń, a już zabezpieczyliśmy 100 mln zł na projekt.
Dariusz Kiedrowicz nie ma wątpliwości, że Via Pomerania zostanie zbudowana - co najmniej od Ustki do Bydgoszczy. Więcej, nie ma wątpliwości, że jej budowa ruszy już w 2026 roku.
- Pieniądze można pozyskać z wielu źródeł. Może minister Finansów i Gospodarki Andrzej Domański nie bardzo się cieszy na nasz widok, ale pieniądze na ten cel będzie musiał znaleźć: unijne, z funduszu na obronność, czy KPO, będzie harmonogram prac - będą fundusze dodaje Dariusz Kiedrowicz. - Jestem pewny, że ta droga będzie służyć mieszkańcom. Nasz raport wskazuje zadania strategiczne i Via Pomerania dla regionu chojnickiego taką jest. Warto podkreślić, że inwestycja ma akceptację każdej strony politycznej - od Tuska po Morawieckiego.
Według Dariusza Kiedrowicza wola polityczna jest tym wśród czynników, który sprawia, że budowa Via Pomerania nie jest zagrożona. Ma też duże poparcie MON.
- Dezinformacja przy tej inwestycji nie służy niczemu - podkreśla Dariusz Kiedrowicz. I dodaje: Psy szczekają, karawana jedzie dalej.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (11)
- Komentarze Facebook (...)


USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
11 komentarzy
Dziwi mnie , że wyborcy wierzą w takie bajki.
Do tego lokalne media , na zamówienie, mocno grzeją temat.
Chyba czas wrócić do podstawówki na naukę geografii bo najprostsza mapa Ciebie przerasta.
Żaden ruski troll - jak Ty i wielu przeciwników tej inwestycji udzielających się na:
https://www.skyscrapercity.com/threads/via-pomerania-słupsk-bydgoszcz-wątek-koncepcyjno-marzycielski.2401538/?nested_view=1&sortby=oldest#replies
nie będzie siał tu propagandy.
Doga powstanie czy tego chcesz czy nie. Jest kluczowa i niezbędna jako infrastruktura obronna to transportu dużych ilości wojsk w głąb kraju.
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!