Darmowa komunikacja dla seniorów w Chojnicach z opóźnieniem
Temat komunikacji miejskiej wybrzmiał podczas ostatniej konferencji w Urzędzie Miejskim w Chojnicach. Zastępca burmistrza mówił o tym, że w tym roku nie uda się już wprowadzić bezpłatnych przejazdów dla osób 65+ i o tym, że mają plan wydłużenia kursów niektórych linii autobusowych.

- Powstał audyt, który pokazuje, jak powinien wyglądać stan idealny komunikacji miejskiej w Chojnicach. Wiadomo stan idealny wiąże się z kosztami i nie jest możliwy do wprowadzenia od razu - mówił Adam Kopczyński, zastępca burmistrza Chojnic. - Jeżeli chodzi o komunikację, mamy propozycje, które chcemy zaprezentować radym na jesiennych sesjach. To zmiany, które miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.
Reklama | Czytaj dalej »
Te zmiany to m.in. powrót do tematu bezpłatnej komunikacji dla pasażerów w wieku od 65 roku życia. Pierwotnie miało to nastąpić już od 1 września tego roku, ale na to korzystne dla seniorów rozwiązanie trzeba jeszcze poczekać.
- Wynikało to z rozmów z wójtem gminy Chojnice, bo głupio by wyglądało, że mieszkaniec Chojnic od 65 roku życia może poruszać się nieodpłatnie autobusem, a wjeżdżając na teren gminy lub będąc mieszkaniem gminy wiejskiej takiej możliwości by nie miał - podkreślał Adam Kopczyński. - Po rozmowach z prezesem MZK, nie chcąc już mieszać w budżecie MZK, bo wiąże się to z różnymi dotacjami, dopłatami zdecydowaliśmy, że bezpłatna komunikacja zarówno dla mieszkańców Chojnic, jak i Gminy Chojnice od 65 roku życia będzie funkcjonować od 1 stycznia 2026 roku. Seniorzy od 65 roku życia na terenie miasta i gminy będą poruszać się nieodpłatnie, co na pewno ułatwi problemy związane z systemem fala, który był zgłaszany właśnie przez osoby od 65 roku życia.
Ustawowo, obecnie mieszkańcy mogą korzystać nieodpłatnie z komunikacji miejskiej od 70 roku życia.
- To ulga obligatoryjna dla wszystkich organizujących przewozy miejskie, regionalne - mówił zastępca burmistrza Chojnic. - Kolejna zmiana w Chojnicach będzie dotyczyć dodatkowego przystanku autobusowego przy ulicy Rzepakowej i Igielskiej (w okolicy mleczarni i sklepu Dino) i ulicy Ceynowy. Tu nastąpi odwrócenie kierunków na wariant Młodzieżowa, Ceynowy, Rzepakowa, Igielska - i dotyczy autobusów numer 7 i 7A. Najbardziej problematyczna była kwestia przystanku, bo postulowano, aby ten przystanek był koło kościoła. Jednak tam płyty uniemożliwiają jego bezpieczne zlokalizowanie, a musimy spełniać pewne normy.
Zastępca burmistrza nie krył, że wraz z tym przystankiem nastąpi wzrost liczby kilometrów (o 39.147 km) na tym odcinku, gdzie kursów będzie łącznie 20 348 w ciągu roku.
Drugi wariant dotyczy ul. Żeromskiego.
- Jest osiedle, które zostało odcięte przez zachodnie obejście - poinformował Adam Kopczyński. - Mówimy o drodze do Władysławka, Wodeckiego, gdzie trwa inwestycja i mieszkańcy tego osiedla zgłaszali, że przystanek przy ulicy Asnyka jest dość daleko od tego osiedla. Trzeba przejść drogą techniczną do ulicy Żeromskiego i kierować się na Asnyka. Powstanie więc nowy przystanek przy ulicy Żeromskiego w okolicach osiedla blokowego, który powstał na prywatnej działce i będzie to wariant ulic: Człuchowska, Szymborskiej, Żeromskiego, Leśmiana, Asnyka. Tu nastąpi niewielki wzrost kilometrażu w skali roku - 5 414 km. Koszty wprowadzenie pierwszego etapu koncepcji optymalizacji oferty przewozowej MZK to zwiększenie łącznej ilości kilometrażu o 43 561 km, co przekłada się na koszt 470 tys. zł. Ta kwota na wydłużenie trasy zarówno 7, 7a i 8a, która będzie też jeździła na Żeromskiego.
Koszt darmowych przejazdów dla pasażerów 65+ na terenie miasta oszacowano na 100 tys. złotych.
- Dodatkowo MZK będziemy musieli zasilić kwotą 570 tys. zł, aby zoptymalizować dwa kursy związane z ulicą Rzepakową i Żeromskiego oraz też umożliwić mieszkańcom osiedla droga do Władysławka dojście do autobusu - poinformował Adam Kopczyński.
I zapowiedział, że będą takie rozwiązanie prezentować na komisjach radnym i konsultować z mieszkańcami. Uważa, że ci ostatni postulowali o takie rozwiązania, więc powinni być zadowoleni. Dodał też, że wprowadzenie od razu wszystkiego co znalazło się w audycie, nie jest możliwe. Zadeklarował jednak, że będą się nad tym co w nim ujęto pochylać to w następnych latach. I że sprawdzą ile osób korzysta z wyżej zapowiedzianych kursów, po ich wprowadzeniu, czy są opłacalne.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (3)
- Komentarze Facebook (...)


USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
3 komentarze
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!