MZK Chojnice ujawnia plany na 2026 rok
Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w dniu 30 września 2025 r. prezes MZK Dariusz Sawicki oraz pracownik spółki Bartosz Knitter przedstawili radnym szczegółowy plan funkcjonowania komunikacji miejskiej w Chojnicach i gminie na rok 2026.

Dyskusja pokazała zarówno nowe rozwiązania, jak i długofalowe wizje rozwoju transportu.
Darmowe przejazdy dla seniorów
Reklama | Czytaj dalej »
Najważniejszą zmianą, która ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r., będzie wprowadzenie darmowych przejazdów dla mieszkańców powyżej 65. roku życia – zarówno z miasta, jak i gminy Chojnice.
Trochę to trwało, bo miasto jest organizatorem, więc musieliśmy poczekać, aż gmina podejmie uchwałę. Teraz czekamy tylko na głosowanie naszej Rady Miejskiej – mówił prezes Sawicki.
Według wyliczeń MZK, koszt tego rozwiązania wyniesie 200 tys. zł rocznie – po 100 tys. zł pokryje miasto i gmina.
Nowe osiedla w siatce komunikacyjnej
Drugim kluczowym elementem zmian będzie zwiększenie pracy przewozowej o 43 561 km i 25 260 kursów rocznie. Autobusy zaczną docierać m.in. na ul. Rzepakową, Igielską, Ceynowy i Młodzieżową, a także w rejon Człuchowskiej, Szymborskiej, Żeromskiego, Leśmiana i Asnyka.
Było dużo petycji mieszkańców, żebyśmy tam wjeżdżali. Wracamy na Rzepakową i wprowadzamy nowe przystanki – przy mleczarni i sklepie Dino – zapowiedział prezes MZK.
Koszt rozszerzenia siatki połączeń to 468,7 tys. zł.
Finanse – na granicy opłacalności
Prezes Sawicki podkreślił, że gdyby nie wprowadzono zmian, spółka zakończyłaby rok 2026 ze stratą blisko 1,39 mln zł. Dlatego MZK występuje o zwiększenie rekompensaty:
- 698,3 tys. zł od miasta,
- 198 tys. zł od gminy,
- dodatkowo spółka wyłoży około 500 tys. zł z działalności własnej (stacja paliw, stacja kontroli pojazdów).
Planujemy, że przy takim układzie osiągniemy niewielki zysk – około 5 tys. zł. To są wyliczenia na pograniczu zera” – wyjaśniał prezes.
Dodał też, że spółka wnioskuje o 2,2% wzrost rekompensaty, czyli dodatkowe 129,6 tys. zł, ze względu na rosnące koszty eksploatacji starszych autobusów.
Nasza kwota mieści się poniżej minimum i daleko od maksimum. To adekwatny poziom” – podsumował.
Autobusy elektryczne w 2027 roku
W dalszej części posiedzenia głos zabrał Bartosz Knitter z MZK, przedstawiając perspektywę kilkuletnią:
Planujemy zakup 6 autobusów zeroemisyjnych wraz z ładowarkami w ramach ZIT. Dostawa nastąpi najwcześniej w 2027 roku. Specyfikacje przygotujemy w 2026 r., bo dziś rynek jest bardzo niestabilny – ceny rosną, a dominują producenci z Chin.
Knitter zaznaczył, że docelowo spółka chciałaby dojść do systemu kursów co 15 minut.
To wymagałoby jednak zwiększenia pracy przewozowej o 300 tys. km rocznie, czyli kosztu rzędu 3–3,2 mln zł. Na ten krok będziemy gotowi dopiero po wymianie taboru na elektryczny – dodał.
Dowozy szkolne i system FALA
Poruszono również temat dowozów szkolnych, które obecnie są bezpłatne dla uczniów z gminy wiejskiej. MZK zasygnalizowało, że w przyszłości konieczne może być ponowne przeanalizowanie finansowania tego rozwiązania.
Sawicki odniósł się także do systemu FALA:
Sejmik zwiększył dopłatę o 27 mln zł, co może mieć wpływ na nasz budżet. Szczegóły są jeszcze niejasne.
Podsumowanie
Od stycznia 2026 seniorzy w Chojnicach i gminie będą korzystać z darmowych przejazdów, a siatka połączeń zostanie rozszerzona o nowe osiedla i ulice. Choć MZK balansuje na granicy opłacalności, liczy na stabilizację finansową dzięki rekompensatom od samorządów i dochodom własnym. Można też oczekiwać, że już w 2027 roku na chojnickie ulice wyjadą pierwsze autobusy elektryczne. Pamiętając jednak, że darmowe połączenia dla seniorów były zapowiadane przez wiceburmistrza Adama Kopczyńskiego na lipiec bieżącego roku, to i terminowy start "elektryków" nie jest niczym pewnym.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (7)
- Komentarze Facebook (...)


USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
7 komentarzy
Aby zwiększyć obieg marketingowy to powinniście połączyć siły z PKS Chojnice.
Aby rozwinąć problem komunikacji regionalnej Ja na Państwa miejscu tak bym zaczął bez wachania.
A pociągi powinny mieć przewozy Wojewódzkie i krajowej jako towarowe oraz pasażerskie.
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!