Postępy na DK22 i plany Via Pomerania
W czwartek (23.10.2025) w Starostwie Powiatowym w Chojnicach odbyło się spotkanie poświęcone inwestycjom drogowym na Pomorzu, w szczególności postępom prac na drodze krajowej nr 22 oraz koncepcji trasy Via Pomerania. W briefingu uczestniczyli poseł Stanisław Lamczyk, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury i przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. Via Pomerania, Karol Markowski, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oraz Łukasz Kubiak, ekspert zespołu parlamentarnego.

Prawie miliard złotych już zainwestowano
Dyrektor GDDKiA Karol Markowski podkreślił, że w ostatnich latach program przebudowy drogi krajowej nr 22 realizowany jest konsekwentnie i przynosi widoczne efekty.
Reklama | Czytaj dalej »
– Od 2022 roku zainwestowaliśmy już około 850 milionów złotych w modernizację drogi 22 na terenie Pomorza, a kolejne inwestycje o wartości miliarda złotych są w przygotowaniu – poinformował.
Jak dodał, pomimo ogromnych nakładów na drogi ekspresowe, takich jak S6 czy obwodnica metropolitalna, rząd i GDDKiA konsekwentnie modernizują także sieć dróg krajowych o znaczeniu regionalnym.
– Dzięki tym inwestycjom poprawiliśmy bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także dostępność terenów przyległych. Tworzymy też alternatywę ruchową dla S6. – zaznaczył Markowski.
Dyrektor zapowiedział zakończenie budowy odcinka w Zblewie jeszcze przed zimą, pół roku przed planowanym terminem, a także kontynuację programu „100 obwodnic”, w ramach którego ruszają prace w Starogardzie Gdańskim i Człuchowie. – Pozostaje nam przejście przez Malbork i odcinek Czarna–Zblewo, który jest już projektowany. To dobre wiadomości. – mówił.
Via Pomerania – wkracza do inwestycji strategicznych
Tematem, który zdominował drugą część konferencji, była Via Pomerania – planowany korytarz transportowy łączący Pomorze z Bydgoszczą i centralną Polską. Poseł Stanisław Lamczyk poinformował, że projekt został właśnie wpisany na listę inwestycji strategicznych państwa.
– To bardzo ważny krok. Via Pomerania od tygodnia znajduje się w wykazie strategicznych inwestycji, co otwiera drogę do dalszych prac koncepcyjnych. Na razie nie ma jeszcze finansowania, ale projektowanie może się już rozpocząć. – powiedział parlamentarzysta.
Według Lamczyka obecnie analizowanych jest sześć koncepcji przebiegu trasy. Jedna z nich dotyczy połączenia Chojnic i Człuchowa z Bydgoszczą.
– W najbliższym czasie koncepcje zostaną przekazane do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która będzie je opiniować. Na Pomorzu potrzebujemy spójnej sieci drogowej, a Via Pomerania ma w tym odegrać kluczową rolę. – dodał poseł.
Kubiak: „Nie chodzi o samą budowę dróg, lecz o spójny układ transportowy”
Ekspert zespołu parlamentarnego Łukasz Kubiak zwrócił uwagę, że celem projektu jest nie tylko realizacja nowej trasy, ale też stworzenie przemyślanego systemu komunikacyjnego.
– Celem nie jest sama budowa dróg, ale stworzenie funkcjonalnego układu transportowego. Jesteśmy na etapie kształtowania sieci dróg krajowych, które muszą być spójne i odpowiadać na potrzeby gospodarcze i obronne. – podkreślił.
Kubiak zapowiedział także, że w kolejnych miesiącach planowane są eksperckie debaty dotyczące przebiegu i funkcji Via Pomeranii.
Projekt o znaczeniu obronnym i gospodarczym
W nawiązaniu do militarnego charakteru inwestycji poseł Lamczyk poinformował, że finansowanie może pochodzić z funduszy NATO.
– Mówimy o środkach rzędu 12 miliardów złotych z pakietu obronnego. Aby je uruchomić, konieczne będzie spełnienie warunków, m.in. lokalizacja infrastruktury wojskowej, takiej jak magazyny paliwowe czy zakłady produkcyjne. To duża szansa dla regionu. – zaznaczył.
Samorządowcy obecni na spotkaniu podkreślali, że dla lokalnych społeczności Via Pomerania powinna być nie tylko projektem obronnym, ale także impulsem rozwojowym. – Chojnice są największym ośrodkiem na tej trasie, dlatego powinny znaleźć się w krajowej strategii rozwoju. – apelowano.
Brusy – Czersk: wspólny projekt z samorządami
Na zakończenie konferencji starosta chojnicki przypomniał o podpisanym w ubiegły piątek porozumieniu z burmistrzami Brus i Czerska w sprawie przygotowania dokumentacji projektowej dla drogi łączącej oba miasta.
– Chcemy, by powstała z pełnym standardem, ze ścieżką rowerową. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 12–15 miesięcy, a inwestycja będzie wymagała wsparcia zewnętrznego. – zapowiedział.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (1)
- Komentarze Facebook (...)


USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
1 komentarz
Czyli dobrze rozumiem, że pięć pozostałych wariantów omija Chojnice?
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!