Alkoholowe Problemy Mariusza Palucha
Chojnicka Spółka promuje alkoholowe święto. Jest zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa

Kiedy w wielu polskich miastach samorządy decydują się na wprowadzenie nocnej prohibicji w Chojnicach samorząd został włączony w reklamowanie zakrapianej imprezy. I to przez kogo? Spółkę Promocja Regionu Chojnickiego. Jaki ma w tym interes prezes Mariusz Paluch? Nie chce odpowiedzieć. Kroki zatem podjęło Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom i składa zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
Reklama | Czytaj dalej »
Październik to miesiąc, który w Bawarii świętowany jest jako Oktoberfest, a alkoholowy przemysł sprowadził bogatą tradycję do szeroko promowanego “święta piwa”. Wydaje się, że wzorując się na tej imprezie chojnicki browar zorganizował piwny festiwal. Takie jego prawo. Problem zaczyna się w chwili, gdy wbrew zakazom imprezę tą zaczęto promować publicznie w internecie i to na stronach Spółki powołanej w zupełnie innym celu.
Radna Rady Miejskiej w Chojnicach Marzenna Osowicka nie kryje zaskoczenia.
- Dlaczego Spółka samorządowa promuje imprezę, którą organizuje prywatny podmiot zarabiający na swojej działalności? - pyta Osowicka. - Zadaniem Spółki jest wspieranie inicjatyw, eventów, a formuła imprezy słuchania muzyki przy piwie ma wielu zwolenników. Rozumiem i szanuję.
Jednak jaka jest rola i w jakim zakresie udział samorządów w promowaniu alkoholowych imprez? Jak wygląda umowa promocyjna? Jaka jest rola prezesa Spółki? Jaki to ma wymiar etyczno - moralny, gdy przyciąga się - też młodzież - darmowym kuflem piwa przy kupnie biletu na imprezę?
Dyrektor Ośrodka Profilaktyki Rodzinnej w Chojnicach uważa, że promowanie zakrapianych imprez to nic godnego pochwalenia.
- Bez komentarza. Mnie, jako Agnieszki, na takiej imprezie by nie było. Alkohol to legalna trucizna, legalny narkotyk, jednak prawo w Polsce jest takie, że alkohol nie jest substancją zabronioną - mówi Agnieszka Kortas-Koczur. - Trwają pracę nad tym, by jego reklamowanie było zabronione, ale nie jest. Zbyt mało piętnuje się picie alkoholu i uświadamia wyrządzane przez niego krzywdy. Nie chcę lokalnie oceniać działań Spółki, ale nasze państwo kuleje - brak przepisów ogólnych, które dawałyby jasną sytuację.
Kontrowersyjny wpis pozbawiony elementów reklamowych
O stanowisko prosimy też starostę chojnickiego, udziałowca spółki Promocja Regionu Chojnickiego. Nie widzi w tym nic niewłaściwego, a wręcz marginalizuje problem.- Jednym z zadań Spółki jest informowanie mieszkańców o różnorodnych wydarzeniach kulturalnych, rekreacyjnych i społecznych, odbywających się na naszym terenie. Plakat jaki znalazł się na FB Promocji był zachętą do udziału w lokalnym wydarzeniu - tłumaczy Marek Szczepański.
Zastępca wójta Gminy Chojnice, udziałowca Spółki, chce zmian w funkcjonowaniu Spółki, ale problemu z promocją alkoholu tu nie widzi. - Zleciliśmy Spółce, by nie tylko zajmowała się promowaniem imprez, nad którymi obejmuje patronat - mówi Janusz Szczepański. - Czy Święto Piwa to najbardziej flagowa impreza? Pewnie nie. Ale podana była sucha informacja, a to czy powinna pojawić się w przestrzeni pozostawiam prezesowi Spółki i jej Radzie Nadzorczej. Prezes zapewnia, że nie doszło do naruszenia prawa.
Głos zabiera też Mirosława Dalecka, radna Rady Powiatu Chojnickiego.
- Spółka samorządowa nie powinna promować alkoholu na swojej stronie, w przestrzeni publicznej, bo nie do tego została powołana - mówi Dalecka. - Czy prezes Paluch nie naraził Spółki na złamanie prawa działając wbrew ustawie o wychowaniu w trzeźwości? Nie pierwszy raz podejmuje kontrowersyjne działania. Ta reklama alkoholu mogła dotrzeć do nieletnich, a promowanie go wśród nich jest czynem zabronionym. Prezes przekroczył granicę dobrego smaku i postawił w złym świetle Spółkę, która ma promować naszą społeczność, region, a nie zakrapiane imprezy.
Także radny Kamil Kaczmarek uważa zachowanie prezesa Palucha jako nieetyczne i społecznie szkodliwe.
- Z rozczarowaniem przyjmuję kolejne wygłupy prezesa Mariusza Palucha - podkreśla Kaczmarek. - Prawdopodobnie łamiąc zapisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości, zaangażował samorządową Spółkę i samorząd w promowanie piwa. Chojnicki browar nie wytwarza piwa bezalkoholowego, a promowanie oferty na profilu Spółki samorządowej jest działaniem sprzecznym z zadaniami samorządów. Wydajemy miliony na przeciwdziałanie alkoholizmowi i jego społecznym skutkom, a Spółka zachęca do udziału w piwnych imprezach. Wzywam udziałowców do trzeźwej oceny sytuacji i wezwania Spółki do nie angażowania samorządu w takie inicjatywy - pisał chojnicki radny do burmistrza Chojnic, gdyż miasto jest jednym z udziałowców Spółki.
O sprawę promowania wydarzenia przez samorządową Spółkę zapytaliśmy Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Jakie było nasze zaskoczenie, gdy okazało się, że nie tylko krytycznie oceniają tego typu działania, ale również uzasadniają podejrzenie o popełnieniu przestępstw. Składają też do organów ścigania zawiadomienie w tej sprawie.
Każda promocja/reklama mają charakter publiczny. Sprawstwo polega tu na samym prezentowaniu promocji tak, by dotarła do wielu adresatów. Nie ma znaczenia to do ilu faktycznie dotrze. - czytamy w otrzymanej odpowiedzi. - Internet jest obszarem służącym do promocji. Portale społecznościowe to narzędzia służące do publicznego zachęcana do nabywania napojów alkoholowych - nie ma wątpliwości Anna Puchacz-Kozioł, zastępca dyrektora ds. Zarządzania Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. - Publikowanie na Facebooku treści dostępnych dla małoletnich, które zawierają znaki i symbole marki alkoholowej, zachęcają do spożywania alkoholu wskazuje na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa. Zostało zatem złożone zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
Teraz ruch należy do organów ścigania zawiadomionych przez szefostwo Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Kto prowadzi reklamę/promocję napojów alkoholowych lub informuje o sponsorowaniu imprezy masowej, z zastrzeżeniem art. 13¹ ust. 5 i 6, podlega grzywnie od 10 do 500 tys.
Na koniec dodam, że o sprawę w pierwszej kolejności zapytaliśmy Prezesa Mariusza Palucha, na postawione pytania odpowiedział w swoim stylu:
- Chojnice24 nie jest dla naszej spółki partnerem i forum do dyskusji. Jeśli Chojnice24 będzie zmieniało nazwę na np. Fabryka Fermentu24, to jak najbardziej wesprzemy w informacji społecznej - odpisuje na nasze pytania Spółka Promocja Regionu Chojnickiego.
Co przedstawiciel udziałowca Spółki, Janusz Szczepański, sądzi o formie (odmowa odpowiedzi na pytania, arogancja, brak podpisu) w jakiej odpowiedź odesłał nam - jak sądzimy - prezes Spółki?
- Odpowiedź prezesa Palucha nie jest dobra w żadnej formule dialogu - ocenia Janusz Szczepański.
Foch Prezesa trwa od ubiegłego roku, kiedy redakcja Chojnice24 dopytywała o koszty związane z organizacją jarmarku - mimo licznych obietnic - rozliczenia tego nie otrzymaliśmy do dziś.
O dalszym biegu sprawy będziemy Państwa informować.
Pismo z Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom Odpowiedź Burmistrza na uwagi Radnego
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (32)
- Komentarze Facebook (...)



USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
32 komentarzy
Pijani chojniczanie nie będą się interesować przewałami w ratuszu ani przekrętami w promocji regionu!
W odpowiedzi na artykuł, który pojawił sie na portalu chojnice24.pl pragniemy odnieść się do jego treści.
Czujemy się w obowiązku wesprzeć PRCH i jego przedstawicieli w związku z owym artykułem.
Informujemy iż Promocja Regionu Chojnickiego każdorazowo, na nasze życzenie informuje opinie publiczną o wydarzeniach, które organizowane są w Browarze, w tym również koncerty.
W minionym czasie odwiedził nas Jary Oddział Zamknięty, Paweł Małaszyński z zespołem Coochise, Queens Champions, a także Łukasz Kowalski ze swoim programem "Święty Łukasz", w ten weekend zapraszamy na koncert zespołu 4Szmery, już za dwa tygodnie koncert Tede, a dzień później Patrycji Markowskiej.
Są to wydarzenia kulturalne, odbywają się w Chojnicach, w związku z czym wpisują się w misję spółki jaką jest m.in promowanie wydarzeń odbywających się na terenie powiatu.
Niejednokrotnie na przestrzeni ostatnich tygodni pojawiły się artykuły, w których treści informowały iż Chojnice umierają. Robimy co możemy by tchnąć życie w nasze miasto i traktujemy Promocje Regionu Chojnickiego, jako naszego partnera, który pozwala nam dotrzeć m.in. do Państwa.
Pozdrawiamy,
Zespół Chojnickiego Browaru
– Plan ogólny prawie gotowy, plan miejscowy prawie uchwalony, ogród prawie zielony, a mieszkańcy prawie szczęśliwi!
Prezes promocji przytakuje:
– Wspaniale, panie burmistrzu, to zasługuje na kampanię sukcesu!
Radni klaszczą, urzędnicy notują, a z końca sali ktoś woła:
– Tylko Chojnice dalej stoją w miejscu, ale za to plan mają na wszystko — nawet na to, żeby nic nie zrobić!
Na co cała ulica mówi:
– U nas w Chojnicach cuda: burmistrz planuje, prezes promuje, radni przytakują, a roboty jak nie było, tak nie ma — za to papierów po sufit i auto do zdjęcia gotowe!
– Proszę państwa, plan miejscowy jest w toku, plan ogólny w przededniu, ogród w koncepcji, a parking w wizji.
Z sali ktoś mruknął:
– Czyli jak zawsze: dużo planów, mało miejsca.
A opozycyjny radny podsumował:
– Panie burmistrzu, pan to ma talent – potrafi pan zamienić każdy ogród w papierowy las i jeszcze ogłosić, że to zrównoważony rozwój!
Na sesji Rady Miejskiej burmistrz mówi:
– Plan ogólny jest prawie gotowy, plan miejscowy prawie uchwalony, a Ogród Sióstr prawie zielony.
Radny z opozycji na to:
– Panie burmistrzu, to może i miasto już prawie urządzone?
A burmistrz z dumą:
– Oczywiście! Prawie wszystko mamy – nawet mieszkańcy są już prawie zadowoleni.
– Musimy poprawić wizerunek miasta!
Prezes promocji notuje: „Zrobić nowy plakat — ten sam co w zeszłym roku, tylko z większym burmistrzem.”
Radni przytakują, bo myślą, że to głosowanie.
A urzędasy pytają:
– Szefie, mamy coś naprawić czy tylko napisać, że działa?
Burmistrz:
– Tylko napisać. Naprawiać to mogą wyborcy przy urnach! ????
---
Scena: gabinet burmistrza.
Burmistrz siedzi przy biurku, przegląda gazetę. Wchodzi prezes od promocji, cały w skowronkach.
Prezes: Panie burmistrzu, dobra wiadomość! Dzięki naszej promocji Chojnice są w mediach codziennie!
Burmistrz: Świetnie! A co piszą?
Prezes: Że to kabaret samorządowy roku!
Burmistrz: Doskonale! Humor to też promocja!
(wchodzi radny)
Radny: Panowie, ludzie się śmieją, że rada to teatr.
Burmistrz: I dobrze! My gramy dla nich za darmo, a bilety i tak płacą z podatków! ????
– Promocja Chojnic działa znakomicie!
Radny bezradny pyta:
– A na czym to polega?
Burmistrz z dumą:
– Na tym, że o nas źle mówią już w całej Polsce — czyli wreszcie o nas mówią! ????
Burmistrz mówi:
– Musimy poprawić wizerunek miasta!
Prezes: – Już to zrobiłem!
– Jak?!
– Wyłączyłem komentarze pod postami! ????
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!