Chaos reklamowy w Chojnicach. Uchwała krajobrazowa tu nie funkcjonuje
W przestrzeni publicznej Chojnic od lat widoczny jest problem niekontrolowanych reklam, banerów i billboardów, które – zdaniem mieszkańców – szpecą miasto i wprowadzają chaos krajobrazowy. Jeden z czytelników zwraca uwagę, że wiele z nich stoi bez wskazanego właściciela. Czy gmina faktycznie podejmuje działania, by uporządkować reklamowy bałagan i wykorzystać narzędzia, jakie daje tzw. ustawa krajobrazowa.

- W różnych punktach miasta stoją reklamy, do których własności nikt się nie przyznaje, szpecą i straszą, a przecież stoją na gruntach należących do kogoś, więc łatwo ustalić kto pozwolił na ich montaż - pisze Czytelnik. - Dziwi mnie zatem, że ciągle są i straszą.
Reklama | Czytaj dalej »
Czytelnik zastanawia się, czy Gmina Miejska Chojnice walczy z chaosem reklamowym w przestrzeni publicznej?
- Czy ustalani są właściciele reklam i czy ponoszą kary? Są sukcesy w tym temacie, np. skierowano wnioski do sądu, rozebranie jakiejś reklamy czy też jej nośnika? - docieka chojniczanin. - Tzw. Ustawa krajobrazowa miała dawać narzędzia gminom umożliwiające skuteczna ochronę krajobrazu, ale też pobierania opłat z tytułu umieszczania reklam. Gminy, w tym Chojnice, mają możliwość podjęcia uchwały regulującej zasady i warunki sytuowania obiektów reklamowych, w tym tablic czy innych nośników reklamowych. Dlaczego w Chojnicach nie wywołuje się tej uchwały, choć możliwości miasto ma od 10 lat? Podjęto ją m.in. w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Słupsku.
Czy burmistrz Chojnic nie jest zwolennikiem podjęcia tej uchwały i korzystania z możliwości, jakie daje ona samorządom w walce o ład przestrzenny? Arseniusz Finster uważa, że dokument, który w Charzykowach w 2013 roku podpisał prezydent RP Bronisław Komorowski - o skierowaniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, stwarza samorządowcom w Polsce wiele problemów.
- W Chojnicach nie sporządzono projektu tzw. uchwały krajobrazowej to jest uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowanie obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane - informuje Arseniusz Finster. Dodaje, że analizując uchwały podjęte w innych miastach okazuje się, że tworzenie, konstrukcja, uchwalanie ww. uchwał stwarza samorządowcom wiele problemów. - Wiele uchwał zostało zaskarżonych i zaskarżona została też sama ustawa przez wiele organizacji, przedsiębiorców, które zgłaszały zastrzeżenia co do jej zgodności z Konstytucją. Niepożądany stan w tym zakresie dodatkowo pogłębiają wątpliwości interpretacyjne, również widoczne w orzecznictwie sądów administracyjnych, co potęguje stan niepewności prawnej w samorządach gminnych.
Burmistrz podkreśla, że w Chojnicach na terenie wpisanym do Rejestru Zabytków Województwa Pomorskiego i obiektach wpisanych do Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Chojnice montaż reklam bilboardów, słupów ogłoszeniowych, reklam wielkopowierzchniowych i innych form reklamy zewnętrznej, a także małej architektury, uzgadnia się z miejskim konserwatorem zabytków. Natomiast umieszczanie reklam i innych form reklamy zewnętrznej na obiektach wpisanych do Rejestru Zabytków Województwa Pomorskiego uzgadnia pomorski wojewódzki konserwator zabytków.
- Ponadto, forma, zakres wszelkiego rodzaju reklam, elementów małej architektury, ogrodzeń zawiera się w projektowanych i uchwalonych planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego Miasta Chojnice - wyjaśnia Arseniusz Finster. - Na terenach poza strefą centrum umieszczanie reklam regulują plany miejscowe. Tereny znajdujące się pod kontrolą konserwatora zabytków i architekta miejskiego są uporządkowane i wyglądają korzystnie na tle wielu miast Polski. Rada Miasta nie podjęła uchwały o przygotowaniu przez burmistrza projektu tzw. uchwały krajobrazowej to jest uchwały ws. zasad i warunków sytuowanie obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, i gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane - tj. nie podjęto uchwały, o której mowa w art. 37b ust. 1 Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Burmistrz przemilcza pytanie, czy ustalani są właściciele nielegalnych szpecących przestrzeń miejską reklam i czy ponoszą kary.
W Chojnicach nie uchwalono tzw. uchwały krajobrazowej choć daje ona samorządom możliwość porządkowania przestrzeni. Efekt jest widoczny gołym okiem - nadmiar reklam, banerów, billboardów, które obniżają estetykę. Pojawiają się w sposób niekontrolowany na budynkach, ogrodzeniach, przy ulicach. Zamiast spójnego krajobrazu miejskiego mamy kakofonię kolorów, krzykliwych haseł i przypadkowych form. To rozprasza kierowców, wpływa na bezpieczeństwo w ruchu. Uchwała krajobrazowa nie zakazuje, a określa jasne zasady dotyczące wielkości, formy i lokalizacji nośników reklamowych. Chojnice zasługują na ład przestrzenny, a brak decyzji w tej sprawie może oznaczać pogłębianie chaosu reklamowego.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)

USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!