Poniedziałek, 22 Grudnia 2025 | Imieniny: Bożeny, Drogomira, Zenona chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Tekst mz

Bój o działki. Aktualizacja.

Pismo PZD z dnia 5.05.2010 roku (str. 1).

Pismo PZD z dnia 5.05.2010 roku (str. 1).

Tajemnicą poliszynela jest fakt, iż ROD Metalowiec to nie tylko miejsce rekreacji i wypoczynku, jak stanowi regulamin Polskiego Związku Działkowców. O działki, a przede wszystkim domy, które zamieszkuje grubo ponad 1000 osób, toczy się bój między zamieszkującymi tam a okręgowym zarządem PZD w Gdańsku, który w tym temacie wystosował również pisma do burmistrza Chojnic.

Na przekształcenie ogrodu, czyli jego faktyczną likwidację musi się zgodzić 100 % działkowców. Takiej zgody jednak nie ma. Cała sytuacja budzi wiele emocji, w końcu chodzi o byt sporej grupy ludzi. Każda ze stron przedstawia swoje argumenty, dlatego przyjrzyjmy się sprawie w kontekście prawa. Zarząd PZD w Gdańsku w piśmie wystosowanym do burmistrza wyraża swój niepokój „przewidywanym w studium kierunkiem zagospodarowania miasta z docelową likwidacją użytków rolnych, w tym ogrodów działkowych przeznaczonych na cele mieszkaniowe”. Według ustawy o ROD tereny ogrodów działkowych to obszary przestrzeni publicznej, które podlegają szczególnej ochronie prawnej. Zamieszkiwanie na terenie ogrodów działkowych jest sprzeczne z art. 13 ust. 4 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych z dn. 8 lipca 2005, tymczasem miasto melduje zamieszkujących tam, a de facto działki nie są ich własnością. Kolejną kwestią jest łamanie prawa budowlanego poprzez budowę ponadnormatywnych altan. Po ostatniej kontroli PZD z Gdańska, prezes ROD Metalowiec Ryszard Starzyński został wezwany do sporządzenia listy altan ponadnormatywnych i przedstawienia jej zarządowi. Aktualnie taka lista jeszcze do Gdańska nie trafiła.

Zapytaliśmy wobec tego powiatowego inspektora nadzoru budowlanego Jerzego Kolca czy prowadzi kontrole na Metalowcu?

- Aktualnie nie prowadzę żadnych postępowań, jeśli chodzi o działki Metalowiec. Jednak otrzymałem już oficjalny sygnał o nieprawidłowościach z zarządu okręgu PZD z Gdańska. W związku z tym prowadzimy postępowania przygotowawcze, kontrole prawdopodobnie rozpoczną się w kwietniu – poinformował Jerzy Kolc.

Sytuacja na linii PZD w Gdańsku a Chojnicami jest coraz bardziej napięta. Do burmistrza Arseniusza Finstera pisał nawet adwokat działający z upoważnienia PZD: „Uczulam Pana Burmistrza, że na zlecenie Polskiego Związku Działkowców, będę zmuszony podjąć odpowiednie kroki prawne, administracyjne, cywilne, a nawet karne, zmierzające do zachowania wszelkich praw Związku, poprzez bezprawne, sprzeczne z łamaną ustawą o ROD i Statutem PZD działania gminy, a nawet środowiska działkowców”.

W swojej odpowiedzi burmistrz stwierdza: „wykonując obowiązki Burmistrza Miasta Chojnice, przestrzegam mieszkańców przed skutkami łamania prawa”. Jak cała sprawa ma się do meldowania na ROD i pobierania opłat podatku od nieruchomości? Czy nie jest tak, że miasto mając w swoim posiadaniu tak małe zasoby komunalne i nie mogąc wszystkim mieszkańcom zapewnić lokum, umywa ręce i przyzwala na pewne działania, pozostawiając problem? Burmistrz w piśmie do PZD stwierdza: „Każdego dnia słucham próśb mieszkańców o zapewnienie mieszkania spełniającego choćby minimalne standardy. Pokolenia dojrzewają i niezależnie od sytuacji materialnej młodzi ludzie zakładają rodziny i wychowują dzieci. Ze wstydem myślę o tym, jak małe mam możliwości udzielenia im pomocy. Dlatego nie posiadam moralnego prawa ganić ich za to, że starają się własnymi siłami zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe. Czuję się natomiast w obowiązku wesprzeć każde ich legalne staranie w tym względzie”.

Arseniusza Finstera pytamy zatem jak on, jako burmistrz podchodzi do sprawy łamania przepisów? Czy nie jest tak, że urząd przyczynia się niejako do łamania prawa?

- Z jednej strony jest prawo, którego należy przestrzegać, ale problemem są warunki, które stwarza statut ROD. Statut jest ograniczony, wręcz restrykcyjny, a niektóre uwarunkowania szkodliwe. Statut stracił rację bytu, bo zliberalizowano prawo meldunkowe. Ja muszę tych ludzi zameldować, ponadto część z nich, bo jest to kwestia podejścia właściciela, płaci podatek od nieruchomości, bo obiekt jest ich własnością. Taki ktoś jest czysty wobec urzędu, a czy wobec nadzoru budowlanego to już musi pan Kolc pilnować. Moim zdaniem Ci ludzie powinni być pochwaleni za to, że sami potrafili rozwiązać własne problemy, dlatego chcę im pomóc. Najlepiej, gdy obszar ten będzie pełnił funkcje rekreacyjno-mieszkalne. Miasto ma już doświadczenie w przekształcaniu działek (Osiedle Słoneczne), a działkowcy proszą o przekształcenie i to jest wyjście. Należy wyzwolić tych ludzi ze statutu ROD, przekształcić, a potem miasto sprzeda działki na preferencyjnych warunkach – opisywał Arseniusz Finster.

10 kwietnia odbędzie się zebranie działkowców z Metalowca, upływa wtedy też 5-letnia kadencja prezesa i z pewnością sprawa będzie omawiana, tym bardziej, że na spotkaniu gościć będzie przedstawiciel PZD z Gdańska i burmistrz.

Reklama | Czytaj dalej »

Aktualizacja!

W związku z dużym zainteresowaniem tematem przekształcenia działek ROD "Metalowiec" i komentarzami, które pojawiły się na portalu, otrzymaliśmy oficjalne pismo z Polskiego Związku Działkowców w Gdańsku z dn. 5.05.2010, które również publikujemy do wiadomości internautów.

 

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

200 komentarzy

~łukasz
Ludzie to wszystko to jedna wielka zazdrość jestem właścicielem działki pod METALOWIEC od 11 lat włożyłem w tą działkę dużo piniedzy i pracy tak jak inni ludzie zamieszkujący badz posiadający tam działki POPIERAM Burmistrza jest bardzo wporządku żę działa słusznie w naszej sprawie wszyscy zapominacie że każdy z nas pujdzie i tak i tak do piachu a robimy sobie tyle problemów na ziemi !! sam zaczełem budowe i uwierzcie żę 25 m 2 to za mało nieda się tam nawet obrucić porządnie ludzie kturzy działali na swoją rekę i wybudowali tam większe domki w włożyli tam mnustwo pieniędzy biorąc kredyty Dlatego też wiem na 99% że jeśli ktoś bęndzie chciał tam odebrać działkę tym ludziom bądz nakaże rozbiurkę to ludzie z widłami wyjdą i bĘndzie wielka wojna
25 Maja 2010, godzina 11:21
Oceniono 1 raz 1
~~~
Taaa.... typowo polskie... wziąć coś, wejść gdzieś i ciągnąć w swoją stronę na swoją korzyść - bo przecież tylko własny tyłek się liczy.
21 Maja 2010, godzina 13:06
Oceniono 1 raz -1
~Lipa
kruz520 - Ty tak nie szafuj demokracją skoro nie rozumiesz jej idei. Tutaj goście wchodzą do struktury i rozwalają ją od środka - a to nie jest demokracja, tylko działanie na swoją korzyść. Tak jak Ty mówisz, to demokratycznie możnaby wprowadzić iluś tam posłów do sejmu i nagle by stwierdzili, że przyłączamy Polskę do Niemiec to tez by było dobrze?
21 Maja 2010, godzina 12:58
Oceniono 1 raz -1
~kruz520
Nie jestem działkowcem. W kraju chrześcijanskim nie powinno być tyle nienawiści w słowach i czynach skierowanych przeciwko drugiemu człowiekowi. Wiem, że wielu działkowców buduje swoje altany ponosząc przy tym znaczne koszty tylko dlatego, iż nie są w stanie w inny sposób uregulować swoich spraw mieszkaniowych. Tytuły w prasie i w wielu komentarzach nazywające te budowle "WILLAMI" są grubo przesadzone. Takie określenie wpływa na psychikę czytelnika i w jego wyobraźni tworzy obraz wielkiego domu z wygodami. Moja uwaga: zanim skrytykujesz dzialkowców za ich działania na rzecz poprawy swoich warunków mieszkaniowych - idź i zobacz z bliska te tzw. "wille", a przekonasz się, że w wielu przypadkach są to tak naprawdę skromne domki, może nieco większe niż altana, ale napewno znacznie mniejsze od nawet małego domu jednorodzinnego. Podsumowując powiem, że nie godzi się krytykować tych ludzi, którzy często mają do wyboru zamieszkanie pod przysłowiowym mostem, albo kosztem wysiłku na granicy swoich możliwości budują sobie dach nad głową. Postawa burmistrza jest tu godna pochwały. Niewielu urzędników potrafi wychylić się spoza biurka oraz gąszczu nieżyciowych przepisów i starać się interpretować je z korzyścią dla ludzi, bo właśnie człowiek ważniejszy jest od przepisów, a one powinny być tworzone dla niego - nie odwrotnie. Uwaga do zarządu działkowców w Gdańsku - Panowie, mamy podobno demokrację, a ona polega na tym, że skoro znaczna większość działkowców z Chojnickiego "Metalowca" chce uwłaszczenia, to dla Was powinien być to sygnał do uszanowania ich woli. A może macie w Waszym działaniu jakiś interes? Czy nię są to czasem przysłowiowe stołki?
18 Maja 2010, godzina 15:35
Oceniono 1 raz 1
~
Zobaczcie tylko sobie drobne ogłoszenia w Radiu Wekend. W głowach się im poprzewracało dostali działki ogrodowe a teraz sprzedają je jako budowlane. A gdzie pozwolenia na budowę? Zatruwają życie innym działkowcom, którzy chcą odpocząć, a oni chcą zbić kasę na sprzedaży. Uwłaszczenia działek w Polsce jeszcze nie ma. Prawo jest jednakowe dla wszystkich.
12 Maja 2010, godzina 14:54
Oceniono 1 raz -1
~
Punkt widzenia może tak. Ale prawo jest jedno dla wszystkich. I należy go przestrzegać. Ludzie budowali się od zawsze. I niestety musieli płacić za projekty, pozwolenia itp. Dlatego na działkach nie może obowiązywać samowolka. Czy posiadacze tych działek są lepsi od innych Polaków.
12 Maja 2010, godzina 14:44
Oceniono 1 raz -1
~do dimitr
Ale co chcesz powiedzieć, że działkowcy robiąc tak nie wiedzą, że łamią prawo? Jest wiele osób, które może z takich powodów mieszkają na działkach, ale jak ktoś buduje willę - to nie dlatego, że nie ma gdzie mieszkać lub go nie stać...
10 Maja 2010, godzina 17:41
Oceniono 1 raz 1
~dimitr
Alu - punkt widzenia, zalezy od punktu siedzenia -inaczej bys mowila, jakbys nie miala gdzie mieszkac ....
Pieniaczy jest pelno ...
10 Maja 2010, godzina 15:20
Oceniono 1 raz 1
~Ala
Ogrody działkowe są do wypoczynku a nie zamieszkania. Nie popieram handlu działkami pod budowę tanich w utrzymaniu domów. Należy przestrzegać prawa działkowców, prawa budowlanego itp. To samowole budowlane.
10 Maja 2010, godzina 11:41
Oceniono 1 raz -1
~
A jakie są ceny działek na metalowcu?
10 Maja 2010, godzina 11:20
Oceniono 1 raz -1
~ZGP
A co na to przepisy zagospodarowania przestrzennego? Przecież chodzi też o jakiś ład i porządek, i urodę osiedli. A tam każda budowla inna.
10 Maja 2010, godzina 09:44
Oceniono 1 raz -1
~
Ciekawi mnie za ile te działki wykupią bo w Chojnicach płaci się za 5 arową działkę budowlaną od 60 tys. do 85 tys.
10 Maja 2010, godzina 08:39
Oceniono 1 raz 1
~~~
Miki, kogo chcesz przekonać? Ci ludzie mają klapki na oczach. Widzą już tylko swoje i tyle a prawo to mają jak widać w głębokim poszanowaniu. A w sądzie nic się nie wygra bo "sąd sądem a sprawiedliwość musi być po naszej stronie". Zakrzyczą, TVN wezwą i będą udowadniać jacy to oni biedni. Nawet tu nie ma sensu pisać bo widzisz jak będą szczuć. Chyba naprawdę lepiej ich zostawić, niech sobie to wezmą i tyle. Niech mają to swoje osiedle.
09 Maja 2010, godzina 21:21
Oceniono 1 raz 1
~
No to się zajmi swoimi działkami a nie mieszaj się do Metalowca i koniec.
09 Maja 2010, godzina 19:42
Oceniono 1 raz 1
~Miki
Wujek Romek. Jakiej czapy? Jak pokazuję swoją zawiść? Ponieważ nie chcę mieć działki w osiedlu mieszkaniowym? No nie chcę. Po to braliśmy z żoną taką działeczkę żeby sobie odpocząć, zrobić grilla, popracować itp. I chciałbym mieć tą działkę dalej. Nie mam działki na Metalowcu, ale w innym. Ale też już są tu takie głosy jak tam.
09 Maja 2010, godzina 15:04
Oceniono 1 raz 1

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.580 3.690 DKKDKK 0.504 0.537
EUREUR 4.120 4.190 TRYTRY 0.082 0.098
CHFCHF 4.450 4.520 NOKNOK 0.287 0.319
GBPGBP 4.730 4.800 SEKSEK 0.330 0.357
Aktualizacja: 2025-12-22 14:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.590 3.660 DKKDKK 0.505 0.536
EUREUR 4.130 4.190 TRYTRY 0.083 0.097
CHFCHF 4.460 4.510 NOKNOK 0.288 0.318
GBPGBP 4.740 4.790 SEKSEK 0.331 0.356
Aktualizacja: 2025-12-22 14:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy jesteś za wprowadzeniem na terenie miasta zakazu sprzedaży alkoholu w sklepach i na stacjach paliw w godzinach nocnych, 22:00- 6:00?




Ceny paliw2025-04-17

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK 5 zł - 6 zł 3 zł
Orlen 6 zł 6 zł 6 zł 3 zł
PKS 5.45 zł - 5.59 zł 2.89 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij