Poniedziałek, 22 Grudnia 2025 | Imieniny: Bożeny, Drogomira, Zenona chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Tekst mz

Bój o działki. Aktualizacja.

Pismo PZD z dnia 5.05.2010 roku (str. 1).

Pismo PZD z dnia 5.05.2010 roku (str. 1).

Tajemnicą poliszynela jest fakt, iż ROD Metalowiec to nie tylko miejsce rekreacji i wypoczynku, jak stanowi regulamin Polskiego Związku Działkowców. O działki, a przede wszystkim domy, które zamieszkuje grubo ponad 1000 osób, toczy się bój między zamieszkującymi tam a okręgowym zarządem PZD w Gdańsku, który w tym temacie wystosował również pisma do burmistrza Chojnic.

Na przekształcenie ogrodu, czyli jego faktyczną likwidację musi się zgodzić 100 % działkowców. Takiej zgody jednak nie ma. Cała sytuacja budzi wiele emocji, w końcu chodzi o byt sporej grupy ludzi. Każda ze stron przedstawia swoje argumenty, dlatego przyjrzyjmy się sprawie w kontekście prawa. Zarząd PZD w Gdańsku w piśmie wystosowanym do burmistrza wyraża swój niepokój „przewidywanym w studium kierunkiem zagospodarowania miasta z docelową likwidacją użytków rolnych, w tym ogrodów działkowych przeznaczonych na cele mieszkaniowe”. Według ustawy o ROD tereny ogrodów działkowych to obszary przestrzeni publicznej, które podlegają szczególnej ochronie prawnej. Zamieszkiwanie na terenie ogrodów działkowych jest sprzeczne z art. 13 ust. 4 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych z dn. 8 lipca 2005, tymczasem miasto melduje zamieszkujących tam, a de facto działki nie są ich własnością. Kolejną kwestią jest łamanie prawa budowlanego poprzez budowę ponadnormatywnych altan. Po ostatniej kontroli PZD z Gdańska, prezes ROD Metalowiec Ryszard Starzyński został wezwany do sporządzenia listy altan ponadnormatywnych i przedstawienia jej zarządowi. Aktualnie taka lista jeszcze do Gdańska nie trafiła.

Zapytaliśmy wobec tego powiatowego inspektora nadzoru budowlanego Jerzego Kolca czy prowadzi kontrole na Metalowcu?

- Aktualnie nie prowadzę żadnych postępowań, jeśli chodzi o działki Metalowiec. Jednak otrzymałem już oficjalny sygnał o nieprawidłowościach z zarządu okręgu PZD z Gdańska. W związku z tym prowadzimy postępowania przygotowawcze, kontrole prawdopodobnie rozpoczną się w kwietniu – poinformował Jerzy Kolc.

Sytuacja na linii PZD w Gdańsku a Chojnicami jest coraz bardziej napięta. Do burmistrza Arseniusza Finstera pisał nawet adwokat działający z upoważnienia PZD: „Uczulam Pana Burmistrza, że na zlecenie Polskiego Związku Działkowców, będę zmuszony podjąć odpowiednie kroki prawne, administracyjne, cywilne, a nawet karne, zmierzające do zachowania wszelkich praw Związku, poprzez bezprawne, sprzeczne z łamaną ustawą o ROD i Statutem PZD działania gminy, a nawet środowiska działkowców”.

W swojej odpowiedzi burmistrz stwierdza: „wykonując obowiązki Burmistrza Miasta Chojnice, przestrzegam mieszkańców przed skutkami łamania prawa”. Jak cała sprawa ma się do meldowania na ROD i pobierania opłat podatku od nieruchomości? Czy nie jest tak, że miasto mając w swoim posiadaniu tak małe zasoby komunalne i nie mogąc wszystkim mieszkańcom zapewnić lokum, umywa ręce i przyzwala na pewne działania, pozostawiając problem? Burmistrz w piśmie do PZD stwierdza: „Każdego dnia słucham próśb mieszkańców o zapewnienie mieszkania spełniającego choćby minimalne standardy. Pokolenia dojrzewają i niezależnie od sytuacji materialnej młodzi ludzie zakładają rodziny i wychowują dzieci. Ze wstydem myślę o tym, jak małe mam możliwości udzielenia im pomocy. Dlatego nie posiadam moralnego prawa ganić ich za to, że starają się własnymi siłami zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe. Czuję się natomiast w obowiązku wesprzeć każde ich legalne staranie w tym względzie”.

Arseniusza Finstera pytamy zatem jak on, jako burmistrz podchodzi do sprawy łamania przepisów? Czy nie jest tak, że urząd przyczynia się niejako do łamania prawa?

- Z jednej strony jest prawo, którego należy przestrzegać, ale problemem są warunki, które stwarza statut ROD. Statut jest ograniczony, wręcz restrykcyjny, a niektóre uwarunkowania szkodliwe. Statut stracił rację bytu, bo zliberalizowano prawo meldunkowe. Ja muszę tych ludzi zameldować, ponadto część z nich, bo jest to kwestia podejścia właściciela, płaci podatek od nieruchomości, bo obiekt jest ich własnością. Taki ktoś jest czysty wobec urzędu, a czy wobec nadzoru budowlanego to już musi pan Kolc pilnować. Moim zdaniem Ci ludzie powinni być pochwaleni za to, że sami potrafili rozwiązać własne problemy, dlatego chcę im pomóc. Najlepiej, gdy obszar ten będzie pełnił funkcje rekreacyjno-mieszkalne. Miasto ma już doświadczenie w przekształcaniu działek (Osiedle Słoneczne), a działkowcy proszą o przekształcenie i to jest wyjście. Należy wyzwolić tych ludzi ze statutu ROD, przekształcić, a potem miasto sprzeda działki na preferencyjnych warunkach – opisywał Arseniusz Finster.

10 kwietnia odbędzie się zebranie działkowców z Metalowca, upływa wtedy też 5-letnia kadencja prezesa i z pewnością sprawa będzie omawiana, tym bardziej, że na spotkaniu gościć będzie przedstawiciel PZD z Gdańska i burmistrz.

Reklama | Czytaj dalej »

Aktualizacja!

W związku z dużym zainteresowaniem tematem przekształcenia działek ROD "Metalowiec" i komentarzami, które pojawiły się na portalu, otrzymaliśmy oficjalne pismo z Polskiego Związku Działkowców w Gdańsku z dn. 5.05.2010, które również publikujemy do wiadomości internautów.

 

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

200 komentarzy

~Wujek Romek
No właśnie pensje!!!!! A niby to jest praca społeczna!?
08 Maja 2010, godzina 11:19
~do Wujek Romek
Jaki haracz? Zmusza Cię ktoś do płacenia? Haracz jest wtedy kiedy ktoś zmusza Cię do płacenia za "nic". A tu jesteś w organizacji to ją utrzymujesz. Myślisz, że na co idą składki? Na utrzymanie biura, telefony, papier, pensje osób tam pracujących.
08 Maja 2010, godzina 00:42
~Wujek Romek
A pamiętacie co było na działkach Dubois (obecne os. Słoneczne)? Też były samowole i ponadnormatywy i nikt nie robił afery jak Wy teraz! Dajcie ludziom żyć ! Nikt im nie da nic za darmo, zapłacą i będą na swoim, a teraz tylko płacą haracz do Gdańska i nie wiadomo co dzieje się z tymi pieniędzmi. Dość zazdrości i nienawisci!
07 Maja 2010, godzina 19:35
~łukasz5
do Miki.Czy masz coś przeciwko ludziom,którzy posiadają altanki w wymiarach normy i zamieszkują je?
07 Maja 2010, godzina 18:43
~Marek
Działki ogródkowe to działki ogródkowe i niech tak pozostanie !!! A nie wille sobie stawiać samowola jakaś!!
07 Maja 2010, godzina 17:02
~krzys
to niech miasto wyceni grunt wg obowiazujach cen , nadzor budowlany niech nalozy kary za "legalizacje " nielegalnych budowli a dzialowcy niech za to zaplaca. i nie ma sprawy . w kazdym innym wypadku mamy kolejna grupe uprzywilejowana. kosztem innych mieszkancow ?
07 Maja 2010, godzina 15:51
~
Żaden z działkowców nie chce tych działek za darmo, każdy chce je wykupić. Tak wiec proszę tu nie snuć insynuacji że ktos cos dostaniei za free, bo tak nie jest.
07 Maja 2010, godzina 15:12
~mieszkaniec Chojnic
Miki ma rację. I nie zgadzam się z teza ,że nie ma działek budowlanych. Sa i to w różnej cenie. Znam młode małżeństwa , które wybudowły sie legalnie na działkach budowlanych , na co wzięły kredyt na 25 lat i wcale nie maja kosmicznych zarobków i przez te 25 lat sa udupieni kredytem. sam wziołem kredyt na mieszkanie spółdzielcze i niedawno go spłaciłem. Drugi dostanie mieszkanie za zł i jeszcze narzeka ,że Państwo mu nie pokryje kosztów założenia ksiegi wieczystej. Jeżeli wszyscy działkowicze sa za przekształceniem to ok , tylko niech zapłaca normalnacene za działki. Ciekawe tylko jak inspektor nadzoru zalegalizuje budynki bez projektu , pozwoelnia na budowę. To on tez ma łamac prawo dla dobra mieszkańców. To nie może tak być ,że ktoś swiadomie łamie prawo , a potem wszyscy mają sie martwic jak to zalegalizować. W normalnym kraju byłyby deecyzje o rozbiurce. Za ewentualna legalizacje nielegalnego budynky tez trzeba płacic i to sporo. Gdy do tego dojdzie to podniesie sie krzyk ,że za legalizacje ma zapłacic miasto bo my nie mamy. A ja miałem kupując mieszkanie , tez nie mam kredyt
07 Maja 2010, godzina 15:02
~~~~~
Nie nawidzę mieszkać na Metalowcu,przez błoto po kostki prowadzić dzieci na przystanek autobusowy,zimową porą iść w zupełnych ciemnościach na autobus.Chciałabym jak wiele innych osób mieszkać w mieście.Ale nie mam gdzie!Nie stać mnie na wynajęcie mieszkania za tak wielkie kwoty.Przeraża mnie ta cała sytuacja.
07 Maja 2010, godzina 11:53
~~~
Według słów Pana Burmistrza możemy się budować wszędzie. Przecież wtedy rozwiązujemy swój problem mieszkaniowy i będzie nas popierać Budujmy się więc na terenach miejskich i prywatnych i prośmy Burmistrza o legalizację. Niech no tylko znajdę jakiś fajny trawnik w centrum
07 Maja 2010, godzina 10:23
~
zobaczcie sobie te bieda altanki ok? macie link chojnice.com/wiadomosci/teksty/Sloneczne-Wzgorze-pod-lupa/1272
07 Maja 2010, godzina 09:32
~JW do Mikiego
kolego Miki, jestem działkowcem na "Metalowcu" i byłbym zainteresowany wybudowaniem "nadętej" altanki, a potem wykupienia działki. Taka procedura wzbogaca mnie znacznie. Każdy by na to poszedł, no prawie każdy. Mimo to w pełni zgadzam się z Twoją długą, wyczerpującą wypowiedzią. Masz 100 % racji!. Szacun!
06 Maja 2010, godzina 22:54
~As
Hmm. Generalnie zgadzam się z Mikim. W końcu prawo jest prawem. Przedmówca też wskazał problem - nie wszyscy mieszkający są kombinatorami. Ale to chyba trzeba rozwiązywać w jakiś sposób, i to chyba władze powinny o to zadbać aby ci biedniejsi ludzie mieli lokale socjalne. Jakby tak mówić, że jest dobrze bo taki człowiek sobie poradził w ten sposób - to tak samo możemy powiedzieć np. o ludziach, którzy nie mają pracy więc kradną, albo np. hodują rośliny na narkotyki. Przecież na tym zarobią i będą mieli pieniądze, a że nie mają pracy, więc dla nich to dobrze. Czy jednak dobrze dla wszystkich?
06 Maja 2010, godzina 22:25
~
Witam, jestem działkowiczem od ponad 20 lat i dlaczego nie moge mieć prawa tak jak np. osoby wykupujace mieszkania za zł, wykupić czegoś co od tak dawna niby jest moją własnością?? Osoby z obecnego osiedla słonecznego otrzymały taką możliwość to dlaczego i ja nie mam je otrzymac?? Zresztą nie wiem skąd takie przekonanie że niby ludzie mieszkający na działkach mają sporo pieniędzy i chcą sie tylko wzogaci, wiadomo zawsze i wszedzie znajdą sie takie przypadki ale nie mozna oceniać wszystkich jedną miarą skoro nawet o połowie ludzi tam mieszkajacych tak naprwde nie wiecie nic. Za słowami Łukasza5 powtórzę: Dajcie ludziom żyć,zajmijcie sie własnym życiem. Życzę powodzenia Burmistrzowi w działaniach zwiazanych z ROD.
06 Maja 2010, godzina 22:04
~Miki
~łukasz5 - nie chodzi o zazdrość ani ustawianie się w życiu. Chłopie. Ogród działkowy ma służyć innym celom niż mieszkaniowe. Ja mam mieszkanie po dziadkach i jestem im wdzięczny za nie. Jest pewnie wiele osób, które są ode mnie bogatsze, tak samo jak jest wiele które są biedniejsze. Nikomu mam nadzieję niczego nie zazdroszczę. Natomiast nie zgadzam się na łamanie prawa w żadnym zakresie. To nie jest zazdrość z naszej strony. Nie zazdroszczę komuś kto sobie kupi działkę budowlaną i wybuduje super dom, to czemu miałbym zazdrościć i jak to mówisz udupiać innych za to, że mieszkają na działkach.

Są różne organizacje, które mają pomagać w różny sposób. Działki mają być dla wypoczynku i rekreacji. Celom mieszkaniowym służą np. TBSy. Tak samo dla wędkarzy jest związek wędkarski, a dla harcerzy organizacje harcerskie. Więc mi nie pisz, że jeśli ktoś kto bierze działkę w ogrodzie i przekształca ją na mieszkaniową to jest to ok. Bo nie jest. On zaspokaja swoje potrzeby, to prawda, ale kosztem czegoś. Złamania prawa, zmiany funkcji działki (a jak więcej takich działek to i ogrodu). Chyba po to jest prawo ustanawiane żeby go przestrzegać? A ogrody są organizowane po to by być ogrodami, nie?... nie osiedlami mieszkaniowymi.
06 Maja 2010, godzina 21:50

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.580 3.690 DKKDKK 0.507 0.537
EUREUR 4.120 4.190 TRYTRY 0.082 0.098
CHFCHF 4.450 4.520 NOKNOK 0.287 0.319
GBPGBP 4.730 4.800 SEKSEK 0.330 0.357
Aktualizacja: 2025-12-22 12:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.590 3.660 DKKDKK 0.508 0.536
EUREUR 4.130 4.190 TRYTRY 0.083 0.097
CHFCHF 4.460 4.510 NOKNOK 0.288 0.318
GBPGBP 4.740 4.790 SEKSEK 0.331 0.356
Aktualizacja: 2025-12-22 12:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy jesteś za wprowadzeniem na terenie miasta zakazu sprzedaży alkoholu w sklepach i na stacjach paliw w godzinach nocnych, 22:00- 6:00?




Ceny paliw2025-04-17

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK 5 zł - 6 zł 3 zł
Orlen 6 zł 6 zł 6 zł 3 zł
PKS 5.45 zł - 5.59 zł 2.89 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij