Piątek, 26 Kwietnia 2024 | Imieniny: Marii, Marzeny, Ryszarda chojnice24 na komórkę
Strona głównaLudzie piszą
Rozmiar tekstu: A A
Marcin Wenta

Kr(D)oimy budżet!!!

Panowie starosta i burmistrz Chojnic zgodnie zapowiadają, że rok 2010 będzie trudnym rokiem budżetowym. Miasto planuje zadłużyć się na 48 % w stosunku do planowanych dochodów. Łączne zadłużenie na początek roku budżetowego zaplanowano bowiem na kwotę niecałych 49 mln złotych. Dziura ta powstaje, jak łatwo zauważyć, z uwagi na niewystarczające dochody w stosunku do zaplanowanych na dany rok budżetowy wydatków. Niechybnie czeka nas, i mam nadzieję, że tak będzie, debata nad zniwelowaniem takiego wysokiego zadłużenia, zresztą największego w historii miasta.

Kwoty wydatków wprawiających w zdumienie ze względu na ich wysokość, ale także w niektórych wypadkach na celowość ich wydatkowania, to na przykład utrzymanie Wszechnicy Chojnickiej w kwocie 1.405.200,00. W tym roku była to kwota 1.341.000,00. Tak samo ładne to, jak i nieużyteczne. Jaki jest interes w zdobywaniu środków unijnych na inwestycję, która owszem przyciąga oko piękną fasadą, ale za którą trzeba rocznie tyle zapłacić? Ile i z jakim trudem trzeba sprzedać miejskich nieruchomości, aby pokryć te zobowiązania? Ten rok pokazał co to znaczy recesja na rynku nieruchomości. W przyszłym wcale może nie będzie lepiej.

Orliki, owszem ładne. Utrzymanie? Na dzień 16 listopada br. na wynagrodzenia osobowe pracowników zajmujących się wszystkimi obiektami sportowymi przewidziano kwotę 40.130,00. Przyszłoroczny budżet zakłada już 137.904,00. Pojawia się również kwota dodatkowych wynagrodzeń rocznych w wysokości 15.850,00. Zakup energii to już nie 67.200,00, a 124.000,00. Zakup usług remontowych to już nie 7.000,00, a 16.000,00. Składki na ubezpieczenia społeczne to nie 9.500,00, ale już 35.970,00. Składki na Fundusz Pracy to nie 1.225,00, ale 5.020,00. Zakup usług pozostałych to nie 31.676,00, ale 39.000,00.

W przyszłorocznym budżecie zaplanowano kwotę 1.000.000 na budowę nowego boiska przy ul. Rzepakowej. Łącznie na tę inwestycję przewidziano 2.100.000,00. Jak na moje oko to kwota zaniżona, skoro wybudowanie jednego Orlika o wymiarach 30 m x 62 m na osiedlu Kolejarz kosztowało 1.800.000,00, a ten przynajmniej dotowany był przez resort sportu i Urząd Marszałkowski odpowiednio po 333.000,00. Boisko przy ul. Rzepakowej ma mieć wymiary 100 m x 70 m i być finansowane w całości z zasobów miejskich. Ma tam powstać również zaplecze socjalne i parking. Czy miasto udźwignie wydatki na wybudowanie i utrzymanie kolejnego boiska? A może by tak postarać się przynajmniej o dofinansowanie inwestycji, a nie brać na barki całość kosztów? Cel sportowy owszem, zostanie osiągnięty – Chojniczanka będzie miała gdzie trenować, ale czy ktoś zastanawia się nad kondycją miejskiej kasy?

Dom kultury ma w 2010 roku otrzymać dotację w kwocie 886.000,00. Kwota tegoroczna to 845.000,00.

Z kolei powodem zbyt niskich dochodów budżetowych były i są m.in. znikome wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego. Wszystko to za sprawą opieszałości odpowiedzialnych urzędników w przygotowaniu do zbycia takich np. działek budowlanych. To mogło zdecydować o emigracji ludności z miasta do gminy, co z kolei spowodowało, że zaczęli oni procent swojego podatku zostawiać właśnie w gminie, a nie w mieście. No i mamy od razu cios w dwa policzki. Liczba takich emigrantów (licząc oczywiście tych, którzy wyjechali za granicę) osiągnęła 700 osób w ciągu ostatnich 10 lat. Bardzo żałuję, że pan burmistrz nie posłuchał naszych rad w tej sprawie i nie przygotował terenów miejskich pod budowę jednorodzinną.

To co powyżej, to tylko bardzo niewielki skrawek budżetu. Ten bardziej kontrowersyjny. Moim zdaniem już czas, aby zastanowić się nad jego całością, a szczególnie nad jego wydatkami. Inwestować jest dobrze, ale jeszcze lepiej byłoby zastanowić się, jaki (nie)porządek pozostawimy naszym następcom?

 

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

160 komentarzy

~krzys
nie moge sie z toba jacku zgodzic co do opzycji. opozycja powinna byc recenzentem i kontrola dzialan koalicji a nie dawac programy alternatywne bo nie ma mozliwosci ich realizacji! ty sam czesto tu pisales o tym samym co wenta nie dajac rozwiazan alternatywnych. i nie ma znaczenia ze nie jestes radnym , bo jestes Chojniczninem!!! i masz obowiazek dbac o nasze dobro! bledne inwestycje nie sa zauwazone w dniu przeciecia wstegi tylko po latach....
07 Grudnia 2009, godzina 23:11
~krzys
nie moge sie z toba jacku zgodzic co do opzycji. opozycja powinna byc recenzentem i kontrola dzialan koalicji a nie dawac programy alternatywne bo nie ma mozliwosci ich realizacji! ty sam czesto tu pisales o tym samym co wenta nie dajac rozwiazan alternatywnych. i nie ma znaczenia ze nie jestes radnym , bo jestes Chojniczninem!!! i masz obowiazek dbac o nasze dobro! bledne inwestycje nie sa zauwazone w dniu przeciecia wstegi tylko po latach....
07 Grudnia 2009, godzina 23:11
~Jacek S.
Muszę przyznać, że przywołane cyfry w powyższym artykule dają do myślenia... Sam wielokrotnie sugerowałem (na forach chojnice24) temat podjęcia próby skalkulowania przyszłych budżetów. Tak, aby w przyszłości nie było niespodzianek. Z przykrością stwierdzam. W obecnej Radzie Miejskiej w ogóle nie ma opozycji. Co najwyżej, od czasu do czasu, odzywa się mniejszość. Opozycja, to nic innego, jak proponowanie alternatywnych rozwiązań. Nie widzę na dziś takowych. Może zbyt mało śledzę obrady Rady Miejskiej ? Przypomnę, że na każdym radnym spoczywa obowiązek dbania o interes ogółu mieszkańców. Bez względu na to, czy jest się w koalicji, opozycji czy mniejszości.
07 Grudnia 2009, godzina 23:06
~Jacek S.
Muszę przyznać, że przywołane cyfry w powyższym artykule dają do myślenia... Sam wielokrotnie sugerowałem (na forach chojnice24) temat podjęcia próby skalkulowania przyszłych budżetów. Tak, aby w przyszłości nie było niespodzianek. Z przykrością stwierdzam. W obecnej Radzie Miejskiej w ogóle nie ma opozycji. Co najwyżej, od czasu do czasu, odzywa się mniejszość. Opozycja, to nic innego, jak proponowanie alternatywnych rozwiązań. Nie widzę na dziś takowych. Może zbyt mało śledzę obrady Rady Miejskiej ? Przypomnę, że na każdym radnym spoczywa obowiązek dbania o interes ogółu mieszkańców. Bez względu na to, czy jest się w koalicji, opozycji czy mniejszości.
07 Grudnia 2009, godzina 23:06
~krzys
a ja (mimo ze jestesmy z roznych bajek) pana popieram w takim mysleniu. jestem przeciwny "bezmyslnemu" wydawaniu publicznych pieniedzy tylko dlatego ze UE daje cos tam, na bezsensowne inwestycje. koszty utrzymania za kilka lat moga byc wieksze niz to co dzis dostajemy. mozemy otworzyc skansen dziel wspolpracy z ue nikomu w chojnicach niepotrzebnych i nie mozliwych do konserwacji. remont berlinki ktora jest w calkiem niezlym stanie ( w porownania z drogami "na asnyka" kiedy w miescie mamy drogi gruntowe? ile finsterowek mozna wybudowac tylko za to co doplacamy z budzetu do remontu bylej 22? wszechnica nprzeinwestowana i nie wykorzystana w sposob racjonalny, generujaca juz teraz koszty na poziomie niemozliwosci korzystania z klimatyzacji a juz powiat chce stworzyc powiatowa wersje? tylko ze szczegolami prosze panie wenta! a to odejscie z wfs to za felietony czy za listy wyborcze mrowczynskiego? to panowie nie z pis?
07 Grudnia 2009, godzina 21:29
~krzys
a ja (mimo ze jestesmy z roznych bajek) pana popieram w takim mysleniu. jestem przeciwny "bezmyslnemu" wydawaniu publicznych pieniedzy tylko dlatego ze UE daje cos tam, na bezsensowne inwestycje. koszty utrzymania za kilka lat moga byc wieksze niz to co dzis dostajemy. mozemy otworzyc skansen dziel wspolpracy z ue nikomu w chojnicach niepotrzebnych i nie mozliwych do konserwacji. remont berlinki ktora jest w calkiem niezlym stanie ( w porownania z drogami "na asnyka" kiedy w miescie mamy drogi gruntowe? ile finsterowek mozna wybudowac tylko za to co doplacamy z budzetu do remontu bylej 22? wszechnica nprzeinwestowana i nie wykorzystana w sposob racjonalny, generujaca juz teraz koszty na poziomie niemozliwosci korzystania z klimatyzacji a juz powiat chce stworzyc powiatowa wersje? tylko ze szczegolami prosze panie wenta! a to odejscie z wfs to za felietony czy za listy wyborcze mrowczynskiego? to panowie nie z pis?
07 Grudnia 2009, godzina 21:29
~szyderca
Owszem mozna obnizyć koszty funkcjonowania wszechnicy. Przenieśc ja do baraku , zatrudnic panią Jadzie za 600 zł ( przepraszam wszystkie Jadzie to tylko przykład ) i po kłopocie. Tylko ,że to Panie Wenta nie rozwiązanie. Kultura kosztuje. Zamiast orlików budowac boiska typu Wójt Szczepański ( patrz boisko za szkołą w Charzykowie ) i tez koszty spadną. Zamiast basenu kapielisko w Charzykowskim , albo w sadzawce na plantach. A co niech się dzieciaki w zimię hartują. Boiska , baseny , wszechnice z dostepem do internetu , czytelnią itd niech maja tam sobie na zachodzie. Jak to było polski pilot to poleci nawet na dzwiach od hangaru , a polskie dziecko to zagra nawet na kartoflisku. Panie Wenta krytykuj Pan z sensem , bo na razie jest to jeden wielki bełkot
07 Grudnia 2009, godzina 20:38
~szyderca
Owszem mozna obnizyć koszty funkcjonowania wszechnicy. Przenieśc ja do baraku , zatrudnic panią Jadzie za 600 zł ( przepraszam wszystkie Jadzie to tylko przykład ) i po kłopocie. Tylko ,że to Panie Wenta nie rozwiązanie. Kultura kosztuje. Zamiast orlików budowac boiska typu Wójt Szczepański ( patrz boisko za szkołą w Charzykowie ) i tez koszty spadną. Zamiast basenu kapielisko w Charzykowskim , albo w sadzawce na plantach. A co niech się dzieciaki w zimię hartują. Boiska , baseny , wszechnice z dostepem do internetu , czytelnią itd niech maja tam sobie na zachodzie. Jak to było polski pilot to poleci nawet na dzwiach od hangaru , a polskie dziecko to zagra nawet na kartoflisku. Panie Wenta krytykuj Pan z sensem , bo na razie jest to jeden wielki bełkot
07 Grudnia 2009, godzina 20:38
~Do powyżej
Twoim zdaniem Wenta robi to dla kogokolwiek oprócz siebie? To jestes w błędzie:-)
07 Grudnia 2009, godzina 18:44
~Do powyżej
Twoim zdaniem Wenta robi to dla kogokolwiek oprócz siebie? To jestes w błędzie:-)
07 Grudnia 2009, godzina 18:44
~Babystomymacha
Najlepiej niech radni rozdadzą 1/3 budżetu na sport, 1/3 na ,,kulturę" i 1/3 na siebie
Wtedy komentatorzy powyżej będą zadowoleni - jacy to radni są ,,społecznie wrażliwi".
Szkoda tylko ze za CUDZE pieniadze.
Za cudze pieniądze uznanie ciemnoty kupi każdy ciemniak.
Jesli któryś radny chce byc tak dobry to niech da ze swego a nie z mojej kasy I mam prawo przeciw temu protestować.
Panie Wenta niech psy szczekają a Pan sie nie przejmuj i rób swoje
07 Grudnia 2009, godzina 18:27
~Babystomymacha
Najlepiej niech radni rozdadzą 1/3 budżetu na sport, 1/3 na ,,kulturę" i 1/3 na siebie
Wtedy komentatorzy powyżej będą zadowoleni - jacy to radni są ,,społecznie wrażliwi".
Szkoda tylko ze za CUDZE pieniadze.
Za cudze pieniądze uznanie ciemnoty kupi każdy ciemniak.
Jesli któryś radny chce byc tak dobry to niech da ze swego a nie z mojej kasy I mam prawo przeciw temu protestować.
Panie Wenta niech psy szczekają a Pan sie nie przejmuj i rób swoje
07 Grudnia 2009, godzina 18:27
~salomon
A ja was pogodzę, trzeba pogonić urzędasów to się kasa znajdzie na inwestycje. Darmozjady pierdzą w krzesła i tylko smród zostaje. No i Wenta będzie szczęśliwy, że nie ma długu i Burmistrz będzie mógł zrobić jeszcze więcej inwestycji.
07 Grudnia 2009, godzina 17:59
~salomon
A ja was pogodzę, trzeba pogonić urzędasów to się kasa znajdzie na inwestycje. Darmozjady pierdzą w krzesła i tylko smród zostaje. No i Wenta będzie szczęśliwy, że nie ma długu i Burmistrz będzie mógł zrobić jeszcze więcej inwestycji.
07 Grudnia 2009, godzina 17:59
~toti
Dziękujemy Panu Burmistrzowi,że nie żałuje pieniędzy na sport..A widać po panu Wencie,że nie lubi uprawiac sportu..
07 Grudnia 2009, godzina 16:40

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 401.00 409.00 DKKDKK 51.40 55.20
EUREUR 430.00 440.00 RUBRUB 4.21 4.45
CHFCHF 439.00 449.00 NOKNOK 31.30 33.80
GBPGBP 500.00 510.00 SEKSEK 36.10 37.20
Aktualizacja: 2024-04-26 18:45
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 402.19 406.85 DKKDKK 51.50 55.10
EUREUR 431.01 435.62 RUBRUB 4.21 4.45
CHFCHF 439.79 445.98 NOKNOK 31.40 33.70
GBPGBP 501.68 507.01 SEKSEK 36.20 37.10
Aktualizacja: 2024-04-26 18:45
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Co sądzisz o wycince drzew pod inwestycję na ul. Ceynowy w Chojnicach?




Ceny paliw2024-04-26

E95 E98 ON LPG
BP 6.94 zł 7.64 zł 7.01 zł 2.69 zł
Circle K 6.82 zł - 6.9 zł 2.69 zł
Mol Chojnice 6.86 zł - 6.93 zł 2.69 zł
MZK 6.71 zł 7.29 zł 6.82 zł 2.72 zł
Orlen 6.86 zł 7.57 zł 6.93 zł 2.69 zł
PKS 6.78 zł - 6.86 zł 2.72 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij