Dworzec prawie komunalny
W środę (5.10) doszło do podpisania porozumienia o bezpłatnym przejęciu praw przez miasto do nieruchomości, na której stoi dworzec kolejowy. Podpisali je burmistrz Arseniusz Finster oraz dyrektor oddziału gdańskiego PKP Nieruchomości Tomasz Czabański.
Przyglądali się temu poseł Stanisław Lamczyk, wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, dyrektor Leszek Lewiński z PKP Linie Kolejowe, dyrektor Jacek Marczewski z UM, wiceburmistrz Jan Zieliński. Wcześniej burmistrz Arseniusz Finster przedstawił krótko historię dworca kolejowego, swoje plany wobec tego budynku. – Powinien on być wizytówką Chojnic, tak jak Stary Rynek, tak jak Charzykowy czy ratusz. Chcielibyśmy w przyszłości przejąć perony 1 i 2 wraz z torami, by otworzyć dworzec na Chojnice. Tam znalazłyby się przystanki PKS i MZK. Dotychczasowe zabudowania, gdzie znajdują się pomieszczenia zajęte przez PKS zostałyby rozebrane, gdyż potrzebne są nowe miejsca parkingowe.
Reklama | Czytaj dalej »
Takimi planami nie był zachwycony Leszek Lewiński z PKP Linie Kolejowe. – Byłaby to dewastacja linii kolejowej z Berlina do Królewca. Na to PLK nigdy nie zgodzi się. Przebudowa układu torów kosztowałaby dziesiątki milionów złotych. Włóżmy to między bajki.
A.Finster o planach wobec dworca, polemika PLK ws. likwidacji peronów 1 i 2.
Zapytaliśmy wiceministra Andrzeja Massela, czy realne są plany uruchomienia połączenia pomiędzy Gdańskiem a Berlinem przez Chojnice. – Trwają rozmowy PKP Intercity z Deutsche Bahn w tej sprawie. Rozważane są trzy warianty – przez Szczecin albo Chojnice, albo Bydgoszcz i Poznań. Nie wiadomo, czy uda się dogadać szczegóły przed Euro 2012. Na pewno ruszy to połączenie w grudniu 2012.
Wiceminister o połączeniu Gdańsk - Berlin przez Chojnice.
Teraz pozostało tylko zatwierdzenie umowy przez radę miejską i znalezienie pieniędzy na odnowienie dworca.
A. Finster i T. Czabański podpisują porozumienie w holu dworca.
Aktualizacja. Na stronie internetowej UM został umieszczony tekst podpisanego dziś porozumienia. W jednym z jego punktów zapisano - "PKP wyraża wolę przeniesienia na rzecz Gminy praw do nieruchomości opisanej w pkt. 1, pod warunkiem uzyskania zgody Zarządu PKP S.A. w formie uchwały oraz zgody ministra właściwego do spraw transportu."
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (28)
- Komentarze Facebook (...)
28 komentarzy
Z technicznego punktu widzenia cały ruch pociągów osobowych i towarowych w Chojnicach można by przerzucić na prawą stronę dworca (tak jak chce burmistrz) co chojniccy kolejarze potwierdzą , a najlepiej odwiedzić nastawnię chojnicką gdzie widać cały układ torowy stacji. Pan z PLK chyba dawno nie ruszył się zza biurka, że nie miał sił dotrzeć do nastawni, ale sił nie zabrakło by pleść bzdury o milionowych kosztach, (zerowych-tylko zarządzanie stacją zmienić, czytać nawyki), sentymentalnej linii Berlin Królewiec-na której od zakończenia 2 wojny św nie było żadnego rozkładowego pociągu relacji Berlin-Królewiec(Kaliningrad).Obecnie jest to linia Kostrzyn-Tczew, a pociągi z kierunku Piły(Berlina) spokojnie mogą jeździć po szerszym wiadukcie na perony 3 i 4. Nie ma wiec żadnego zagrożenia dla ruchu stacyjnego bez peronów 1 i 2.Jeszcze 2 lata temu pod szyldem PKP Inter City jeździł sezonowy pociąg z Warszawy przez Bydgoszcz do Kołobrzegu stając na peronie 4. Ktoś kto pisze o braku możliwości postoju pociągów dalekobieżnych na peronach 345 wprowadza w błąd. Obecnie pociągi pospieszne mają średnio 4-6 wagonów więc zmieszczą się wszędzie ,czasy 14-18 "pudeł" w "rzeźniach minęły na polskich torach bezpowrotnie Zresztą na wielu stacjach w PL dłuższe pociągi nie mieszczą się przy peronach i nikt z tego powodu nie robi problemów. Problemem jest dla twardogłowych z PLK i nie tylko wytarasowanie dalekobieżnego pociągu przez Chojnice. Wiadomo że najlepiej pasowałby jakiś Gdańsk-Kostrzyn(Berlin) , czy też Gdynia-Kościerzyna-Chojnice-Poznań,czy też wspomniany Kołobrzeg Warszawa. Niestety pociąg z Gdańska do Berlina już na 90% pojedzie przez Słupsk-Koszalin-Szczecin, szkoda ale ekonomia tu wygrała (drut i większe miasta). Cieszę się ze w końcu Miasto coś zrobi i niech zacznie nawet od porządnych chodników, toalet i poczekalni. Osobiście wołałbym by nie zabierano peronów i jakoś wygospodarowano miejsca parkingowe po budach pks-u,(teraz to jest Dagestan zalegalizowano przejscie do ulicy Nad Dworcem co daje ok 5 minut oszczędności idąc pieszo. Najważniejsze że coś ruszyło inaczej skończymy jak Żagań-kiedyś największy spalinowy wezeł w środkowej Europie, dziś stan agonalny. Pamiętajmy że nasza stacja posiada niesamowity klimat dawnej kolei, przez miłośników kolei uważana jest za najbardziej "kultową" i posiada aż 6 czynnych kierunków (5 pasażerskich) co daje jej pierwsze miejsce w Polsce spośród stacji niezelektryfikowanych i czołowe ogółem.
PS. Co do powyższego nie bez powodów 22 października jest kolejna impreza kolejowa na naszej stacji organizowana przez Grodziską Kolej Drezynową, tym razem jest to przejazd pociągiem specjalnym do Przechlewa. Szczegóły w linku http://www.drezyny.kolej.one.pl
Do takiego przejęcie nie powinno dojść i jeśli Rada Miejska nie rozważy kosztów i realiów ciążących zobowiązań na budżecie i podejmie fanaberię włodarza, to zostanie sporządzona odpowiednia skarga do organów nadzoru. Sam budynek i estetyka miejsca w tym momencie, w tej sytuacji finansów są najmniej ważne. Należałoby raczej walczyć o połączenia i po prostu o ruch - pasażerów na chojnickim dworcu potem dopiero zajmować się sprawami drugorzędnymi jak - własność.
Kolejne działanie pod publikę, które będzie nas wyborców kosztować miliony niekoniecznie korzystnie dla nas spożytkowane. Cieszy reakcja kolejarzy, którzy jasno mówią czym są torowiska. Tam galeria , ani kolejny parking nie powstaną ! Jeszcze wiele lat...
Kolej delikatnie mówiąc jest "zaorana" i należy zapytać co w czasie 13 lat zrobił burmistrz żeby było inaczej? Podał sobie ręce z Czabańskim? To za mało!
Dobrze, że pan z PKP PLK bardzo dobrze wszystko burmistrzowi wyjaśnił w kwestii układu torów peronów 1 i 2 czyli najważniejszych stacji Chojnice! Ten głupi pomysł trzeba między bajki włożyć i to mnie cieszy. Porównajmy chociażby długość takiego peronu 5, a tego 1 czy 2.
Intercity ze swoimi pociągami mieści się na tych dwóch peronach, tak by pociąg mógł się zatrzymywać. Ale na tych po drugiej stronie już się nie zmieści, przez co nie mogło by stawać. No i to co pisał użytkownik ixi.
Na pewno da się jakoś inaczej rozwiązać tą sprawę i wszystko pomieścić tam z przodu dworca. Najważniejsze to jak dla mnie wywalenie tej śmiesznej budy jako przystanku PKS i ożywienie budynku dworca (byle by tylko nie jakieś centra młodych...niech gdzie indzie to powstanie). Koniecznie jakiś dobry bar dworcowy i poczekalnia. No i Elektroniczny spójny system informacyjny w budynku, z pociągami, autobusami PKS i Komunikacji Miejskiej.
Parkingi to tez kiepski pomysł, bo jak najbardziej starcza miejsce to co jest obecnie. Prócz weekendów i odjazdów / przyjazdów pociągu REGIO "TUR" nie widzę, by ten parking na środku był jakoś wielce zatłoczony. A Komunikacja Miejska to może się wg. mnie stamtąd wynieść nawet, niech te autobusy w końcu będą odpowiednio skomunikowane z pociągami spółek PR i Arriva oraz z PKSami, bo to co jest obecnie, to jest żenada nie rozkład. Chyba, żaden autobus miejski nie jest skomunikowany z jakimkolwiek pociągiem, także po co oni tam. Poprawcie rozkład tak by pasowało komuś z miasta dojechać autobusem na dworzec by ta osoba mogła się przesiąść na dalekobieżny środek transportu, wtedy dopiero widzę tam nasze MZK.
Cóż... dalszy komentarz zbędny w tej sprawie.
Ale jak rada miejska zgodzi się na przejęcie tego majątku, to nic tylko "gratulować". Może jeszcze stację kosmiczną, która właśnie w tym momencie przelatuje nad naszymi głowami. Będziemy mieli się czym chwalić.
poza tym, raczej nie uruchomią tej trasy przez Chojnice, raczej wątpię w to, ponieważ nasz dworzec nie jest wyposażony w trakcję elektryczną, poza tym Bydgoszcz ma większe szanse na to
Likwidacja budynków PKS to też jakiś dziwny pomysł, nigdy nie będzie odpowiednio dużo miejsc parkingowych w tym rejonie. Im więcej miejsc, tym więcej samochodów
Kończąc, przejęcie dworca jak dla mnie to bezsensowny ruch miasta, niepotrzebne tylko dodatkowe koszty i utrzymanie tego budynku.
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!