Pozostaje liczyć na dobrą wolę sprzedawcy
Koniecznie trzeba wziąć paragon, najlepiej z odpowiednią adnotacją, jeśli będziemy chcieli wymienić lub zwrócić towar.
Pan Tomasz dokonał zakupu telefonu komórkowego dla żony. Prezent okazał
się nietrafiony. W przedświątecznym ferworze może zdarzyć się nieprzemyślany zakup. Co wtedy? Czy można zwrócić towar do sklepu w ciągu 5 dni od momentu jego zakupu?
Niestety zwrot towaru pełnowartościowego zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Zarówno w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, jak i w dyrektywie nr 99/44 z dnia z 25 maja 1999 r. w sprawie określonych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji nie znajdziemy zapisu, z którego wynikałoby, iż sprzedawca ma obowiązek przyjmować zwracany towar od konsumentów. Wobec tego obowiązujące przepisy prawne nie dają konsumentowi uprawnienia do żądania od sprzedawcy zwrotu gotówki w sytuacji, gdy towar już mu się nie podoba, okazał się nietrafiony lub z innych powodów nie jest już mu potrzebny. To oznacza, iż nie jest możliwy zwrot towaru nieużywanego bez zgody sprzedawcy. Jeżeli konsument umawia się ze sprzedawcą na zwrot zakupionego towaru, najlepiej zabezpieczyć się poprzez potwierdzenie ustaleń na paragonie (np. sprzedawca na paragonie dokona adnotacji: "możliwość wymiany/zwrotu towaru na inny, w podobnej cenie, w terminie do 7 czy 14 dni”).
Reklama | Czytaj dalej »
Mając na uwadze dobro klientów w niektórych sklepach istnieje możliwość dokonania zwrotu towaru np. w terminie 7, 14, czasami nawet 30 dni od dokonania zakupu. Oznacza to, że kupujący posiada takie uprawnienie wyłącznie w sytuacji, gdy sklep przewiduje taką możliwość. Są to jednak wewnętrzne uregulowania czynione przez właścicieli sklepów w celu marketingowym, aby zwiększyć zainteresowanie swoją ofertą. Dlatego też, gdy decydujemy się na zakup jakiejś rzeczy, warto przemyśleć na spokojnie potrzebę i przydatność zakupu.
Wyjątek od powyższej zasady stanowią tylko umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa (np. zawartej z akwizytorem lub na prezentacji) albo na odległość (przez telefon, Internet, w tym licytacji tylko z opcją „kup teraz”). Wówczas konsument może od takiej umowy odstąpić bez podania przyczyny, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy lub wydania rzeczy. Warunek – towar nie może być używany.
Skąd się wzięło przekonanie sporej grupy konsumentów o istnieniu takiego uprawnienia? Otóż do 1995 roku obowiązywała uchwała Nr 71 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancyjnych dotyczących towarów trwałego użytku, sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego. Zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami istniała możliwość zwrotu niektórych towarów w ciągu 5 dni. Jak się okazuje takie rozwiązanie zakorzenione zostało w świadomości niektórych konsumentów aż do dnia dzisiejszego, mimo iż przepis ten przestał obowiązywać siedemnaście lat temu.
PAMIĘTAJ: obowiązujące obecnie uregulowania prawne nie dają możliwości zwrotu towaru pełnowartościowego zakupionego w siedzibie przedsiębiorcy (sklepie). Przyjęcie zwrotu nieużywanego towaru lub jego wymiana na inny jest dobrą wolą sprzedawcy.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (4)
- Komentarze Facebook (...)
4 komentarze
Jedynie odesłać towar kupujący musi na własny koszt.
Przepis ten jest dobrym rozwiązaniem, pozwala kupującemu zwrócić towar, którego fizycznie nie mógł dotknąć( w przeciwieństwie do zakupu w realu).
Jednak z drugiej strony, sprzedawca niesprawiedliwie jest obarczany kosztami przesyłki. Bo nie dość,że nie zarabia przy zwrocie, to jeszcze ponosi straty, pokrywając koszt przesyłki z własnej kieszeni.
Dla informacji: przepis o zwrocie dotyczy sytuacji, kiedy sprzedającym jest firma, a kupującym osoba fizyczna. Czyli kupując laptopa na Allegro od prywatnej osoby nie można go zwrócić. Także kupując "na firmę" też nie ma możliwości zwrotu.
Nie zwróci się go również, niezależnie kto był sprzedawcą, jeżeli była to licytacja. Zwracać można tylko klikając "kup teraz".
Jeszcze jeden szczegół- jeżeli na stronie sprzedawcy nie ma informacji o możliwości zwrotu( a jest to nagminne), to okres na zwrot wydłuża się z 10 do 90 dni. Tylko w przypadku takiego sprzedawcy to może być martwy przepis, do wyegzekwowania jedynie na drodze sądowej.
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!