Piątek, 22 Listopada 2024 | Imieniny: Cecylii, Jonatana, Marka chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Rozm. Monika Szymecka

Babciu i dziadku - nie dajcie się nabrać

Z rzecznikiem konsumentów Joanną Gierszewską rozmawiamy o seniorach, których naiwność jest często wykorzystywana.

Z rzecznikiem konsumentów Joanną Gierszewską rozmawiamy o seniorach, których naiwność jest często wykorzystywana.

21 i 22 stycznia nasze babcie i dziadkowie mają swoje święto. Może oprócz życzeń, prezentów i podziękowań za trud, cierpliwość, dobre serce, pomoc – bądźmy też wsparciem w uświadamianiu czyhających na naszych kochanych seniorów różnych zagrożeń. Wszyscy zgadzamy się z tym, że osoby starsze wymagają nie tylko naszej miłości i opieki, lecz także naszego zainteresowania i informacji o tym, na co należy uważać, aby nie popaść w tarapaty finansowe. - Zapewnijmy naszych dziadków, że nie muszą się obawiać i lepiej informować bliskich o tym, że pochopnie zawarli umowę na niezrozumiałych dla nich warunkach, że uczestniczyli w pokazie zorganizowanym w restauracji lub wpuścili do domu przedstawiciela firmy telekomunikacyjnej - apeluje powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska.

Ch24: Dlaczego starsze osoby tak często są na „celowniku” akwizytorów i przedsiębiorców, z którymi zawierana jest tzw. umowa poza lokalem?

Reklama | Czytaj dalej »

Joanna Gierszewska: Seniorzy należą do konsumentów szczególnie narażonych na oddziaływanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Badania opinii publicznej potwierdzają, że są zwykle bardziej podatni na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach. Na rynku pojawia się coraz więcej firm wykorzystujących naiwność starszych ludzi, żerujących na ich obawach o własne zdrowie. Nasze skrzynki pocztowe są zasypywane przeróżnymi zaproszeniami na pokazy, które odbywają się w eleganckich restauracjach. Tworzy się przytulną atmosferę częstując kawą i ciastkiem. Troskliwa obsługa wypytuje zaproszone osoby o choroby, cierpliwie wysłuchuje zwierzeń. Następnie prezentowana jest np. pościel mająca rzekomo nadzwyczajne właściwości lecznicze lub urządzenie do masażu albo fototerapia w przywracaniu równowagi energetycznej.

Jakie jeszcze„tricki” stosują sprzedawcy podczas pokazów? Na jakie inne potencjalne zagrożenia narażeni są seniorzy?

Początkowo cena towarów jest wygórowana np. 7 000 – 8 000 zł, aby w końcu w drodze wyjątkowej promocji zejść poniżej 3 000 zł. Do tego jeszcze darmowy gratis – garnki, patelnie, poduszki. Niestety uczestnicy pokazu nie orientują się, jaka jest realna cena oferowanego produktu, nie mają możliwości porównania ceny i jakości. W praktyce okazuje się, że koszt produkcji rzekomo leczniczej kołdry wynosi najwyżej ok. 500 zł. Po takiej prezentacji „nakręceni” starsi ludzie, chwytający się każdej szansy na poprawę zdrowia, podpisują bez czytania umowę sprzedaży i kredytu i stają się właścicielami bezwartościowego towaru. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że najczęściej na taki zakup decydują się osoby, których po prostu na to nie stać przy emeryturze w wysokości 700 – 900 zł. Później, gdy dociera do nich, jak bardzo niekorzystną podjęli decyzję – nie zawsze uda się skutecznie pomóc wyplątać z przykrej sytuacji. W takim wypadku istotne znaczenie ma czas od momentu zawarcia umowy. Spłata rat odbywa się więc ogromnym kosztem, rezygnacją z zakupu leków, czy ograniczaniem żywności. Najgorszy jest towarzyszący temu stres. Starsi ludzie bardzo przeżywają to, że tak perfidnie zostali oszukani. Oszukanym można zostać także wpuszczając przedstawiciela firmy telekomunikacyjnej do domu. Najczęściej puka do drzwi młoda elegancka osoba informująca, że jest z Telekomunikacji Polskiej i przychodzi z bardzo korzystną ofertą. Starszy człowiek słyszy od tego eleganckiego przedstawiciela, że uległo zmianie Prawo telekomunikacyjne i np. od stycznia, marca lub sierpnia wchodzą w życie nowe umowy. Następnie przedstawiciel prosi o przedstawienie ostatniego rachunku za użytkowanie telefonu, aby spisać dane. Droga do podpisania umowy jest już krótka i kolejny klient zostaje „złapany”.

Należy zapamiętać, że firma telekomunikacyjna, z którą łączy nas umowa, nie będzie żądała
od swoich klientów podania danych i rachunków, ponieważ ma je w swoim zbiorze. Zmiany umów najczęściej przeprowadzane są listownie, poprzez osobistą wizytę w punkcie lub telefonicznie (w tym wypadku jednak należy zachować czujność).

Jak to możliwe, że taki proceder ma miejsce i rozwija się kosztem naiwności starszych ludzi? Jak np. wnuki mogą im pomóc? Jak wytłumaczyć babci i dziadkowi, że ktoś może wykorzystać ich naiwność?

Firmy wykorzystują po prostu luki prawne i prowadzą tego typu działalność. Edukacja prawna w tym zakresie jest ważna, lecz miejmy też na uwadze przekazywanie sobie informacji o podejrzanych praktykach. Dlatego apeluję do Państwa, upewnijcie się proszę, czy ktoś z Waszych bliskich nie wybiera się czasem w najbliższych dniach na tego typu spotkanie lub już w nim nie uczestniczył. Apeluję także do seniorów - nie dajcie się oszukać i nabrać osobom, które bez żadnych skrupułów naciągają Was na zakup produktów, które nie są warte swojej ceny. Nie istnieje panaceum na wszystkie choroby. Jedno urządzenie, czy kołdra nie spowodują, że zniknie problem z bólem kręgosłupa, osteoporozą, czy chorobą wieńcową. I najważniejsze – nie ma nic za darmo. Każdy otrzymany produkt jest opłacony przez kupującego. Na szczęście nie wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na odległość lub poza lokalem działają nieuczciwie wprowadzając konsumentów w błąd.

W cyklu z udziałem rzecznika konsumentów omawiała już Pani umowy poza lokalem, wiele się o tym mówi, a jednak nadal trzeba ostrzegać. Z tak wieloma przypadkami w swojej praktyce się Pani spotyka? Kończą się pozytywnie dla seniorów?

Mój apel podyktowany jest bardzo dużą ilością poszkodowanych starszych osób zgłaszających tego typu praktyki. Dzisiaj otrzymałam informację telefoniczną od jednej z osób pokrzywdzonych, że dzięki mojej interwencji odzyskała 1 200 zł. Pani bardzo się cieszy, że mimo ogromnych co do tego obaw, otrzymała zwrot wpłaconych na pokazie pieniędzy i stwierdziła, że otrzymała wspaniały prezent w Dniu Babci.

To co poza życzeniami możemy przekazać babciom i dziadkom? Tak w skrócie.

Proszę pamiętać, że przeczytać umowę musimy, a podpisać możemy. Nikt nie może nas zmusić do zakupu. Nie obawiajmy się asertywnego zachowania i nie poddawajmy się łatwo manipulacjom i naciskom innych osób. Przekazuję najszczersze życzenia dla wszystkich seniorów. Pogody ducha, spokoju i długich lat w zdrowiu, które w jesieni życia jest wartością niezastąpioną. Bądźcie czujni i z daleko idącą ostrożnością podchodźcie do oferowanych Wam produktów mających na celu rzekomą poprawę zdrowia.

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.


Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska pełni dyżury we wtorki i środy w godz. 9-14 w Starostwie Powiatowym w Chojnicach (nr biura 43). W pozostałe dni pisemne zgłoszenia można składać w biurze obsługi interesantów lub drogą elektroniczną na maila rzecznikpk@powiat.chojnice.pl.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

44 komentarzy

~Alina
Ta pani oprocz tego, że pomaga wyplątać się z kłopotów to jest bardzo dobrym i ciepłym człowiekiem. Jestem mile zaskoczona, że osoba o tak dużej wrażliwości i empatii jest na takim co by nie powiedzieć stanowisku szczególnego rodzaju.
22 Stycznia 2013, godzina 17:58
Oceniono 28 razy 26
~Oszukany
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
22 Stycznia 2013, godzina 17:54
Oceniono 46 razy -32
~pralinka
Z podniecenia zapomniałam napisać o darmowym gratisie – oni tak dosłownie to powtarzają jak mantrę "i najważniejsza rzecz szanowni państwo, do zakupu otrzymają państwo – uwaga! - darmowy gratis! Tak, tak proszę państwa dobrze słyszycie – darmowy gratis. To jest wyjątkowa oferta i wyjątkowa okazja".
22 Stycznia 2013, godzina 17:43
Oceniono 27 razy 27
~pralinka
Byłam na takim pokazie. Ci ludzie gadają jak nakręceni. Jak sekciarze. I tak robią z mózgu wode że ludzie, którzy poszli tam tak sobie wychodzą z towarem za 4 tysiaki. A potem w domu, gdy z umysłu opada ciężar manipulacji pojawia się myśl – po co mi to badziewie? No i kurde balans jak się z tej kabały wyplątać? No i mamy wrażenie, że jesteśmy w ciemnym miejscu, gdzie murzynki układają kakao I gdyby nie tacy ludzie, jak ta pani wiele rzeczy latałoby przez okna albo na współmałżonków albo kończyło na śmietniku a w garnku byłaby pustka, bo rat do płacenia nikt nie podaruje.
22 Stycznia 2013, godzina 17:34
Oceniono 27 razy 27
~Brygida
Bardzo dobrze, że Pan Starosta w roli rzecznika praw konsumentów zatrudnia taką właśnie osobę. Takich mieć urzędników to skarb. Wielkie dzięki.
22 Stycznia 2013, godzina 16:56
Oceniono 33 razy 33
~wyborca
Pani Marzenno. To pewnie jeden z tych dupków co na "naiwności" starszych osób żeruje.

Również słyszałem wiele dobrego pod adresem Pani Joanny. Wkłada serce w to co robi w szczególności gdy dotyczy to starszych ludzi zagubionych w gąszczu przepisów.
22 Stycznia 2013, godzina 16:51
Oceniono 32 razy 32
~Marzenna Osowicka
Do autora postu "słowa mają swoje konsekwencje". Piszesz:
W tych artykule i wyjaśnieniach jest (po raz kolejny) tyle błędów logicznych i merytorycznych, że nie sposób odnieść się do każdego z nich.

Krótka piłka jako konsekwencja twoich słów - pokaż chociaż jeden, jedyny błąd logiczny bądź merytoryczny w artykule pani rzecznik. Głowę dam, że nie będziesz w stanie odnieść się do jakiegokolwiek, a to z prostej przyczyny. Gdyż żadnych błędów w tym artykule nie ma. Został napisany w sposób profesjonalny, z szeroką znajomością zagadnienia oraz - co znamienne - z nieudawaną empatią wobec osób starszych, często nieporadnych w związku z zawiłościami przepisów. Cieszę się, że wypowiedzi internautów znakomicie obnażyły twoje zamiary - konfabulację będącą próbą dyskredytacji porad fachowej pani rzecznik. Pani Joanno, proszę się nie zrażać tendencyjnymi wpisami! Pozdrawiam serdecznie i dziękuję także za profesjonalną poradę, z której skorzystałam nie tak dawno.
22 Stycznia 2013, godzina 16:06
Oceniono 40 razy 32
~a kysz zmoro!
Pani Joanna stała się osobą publiczną i jakiś rottweiler się do niej przyczepił.
22 Stycznia 2013, godzina 16:04
Oceniono 29 razy 27
~do UUU
Gość wyraźnie działa na zlecenie Aż to jest niesmaczne.
22 Stycznia 2013, godzina 16:01
Oceniono 28 razy 28
~żal
Gość wycina zdania z kontekstu i robi nam pranie mózgów. Co za żałosny typ.
22 Stycznia 2013, godzina 16:00
Oceniono 29 razy 29
~mono
Nie znam się na prawie ale rozumiem o co chodzi. Jeżeli ty nie to twój problem i nie zatruwaj forum twoim jadem. Wiesz co to są skróty myślowe? Nie wiesz. Idź na spacer, powdychaj swiezego powietrza i daj sobie na luz. Twoja pisanina nic nie wnosi oprócz wyrażania szczególnej antypatii do tej pani.
22 Stycznia 2013, godzina 15:55
Oceniono 29 razy 29
~vauxe
e tam, troll specjalnie szuka haczyka i czepia się na siłę.
22 Stycznia 2013, godzina 15:52
Oceniono 29 razy 29
~"Darmowy gratis"
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
22 Stycznia 2013, godzina 15:51
Oceniono 47 razy -33
~UUU
Ale ktoś nie lubi pani Joasi. Ciekawe, jaki interes ma w tym, żeby po raz kolejny ją tak atakować. Chyba depnęła mu nieźle na odcisk
22 Stycznia 2013, godzina 15:46
Oceniono 30 razy 30
~do podejrzane
haha. trolle też, które żyją ze szkalowania innych ludzi
22 Stycznia 2013, godzina 15:26
Oceniono 30 razy 30

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.150 4.220 DKKDKK 0.532 0.555
EUREUR 4.320 4.390 TRYTRY 0.122 0.133
CHFCHF 4.620 4.690 NOKNOK 0.305 0.336
GBPGBP 5.180 5.250 SEKSEK 0.341 0.363
Aktualizacja: 2024-11-22 15:44
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.155 4.196 DKKDKK 0.533 0.554
EUREUR 4.328 4.368 TRYTRY 0.123 0.132
CHFCHF 4.630 4.680 NOKNOK 0.306 0.335
GBPGBP 5.186 5.236 SEKSEK 0.342 0.362
Aktualizacja: 2024-11-22 15:44
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-21

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.82 zł 6.59 zł 6.2 zł 3.05 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.82 zł - 6.2 zł 3.2 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij