Poniedziałek, 23 Grudnia 2024 | Imieniny: Dagny, Sławomiry, Wiktora chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Rozm. Monika Szymecka

Babciu i dziadku - nie dajcie się nabrać

Z rzecznikiem konsumentów Joanną Gierszewską rozmawiamy o seniorach, których naiwność jest często wykorzystywana.

Z rzecznikiem konsumentów Joanną Gierszewską rozmawiamy o seniorach, których naiwność jest często wykorzystywana.

21 i 22 stycznia nasze babcie i dziadkowie mają swoje święto. Może oprócz życzeń, prezentów i podziękowań za trud, cierpliwość, dobre serce, pomoc – bądźmy też wsparciem w uświadamianiu czyhających na naszych kochanych seniorów różnych zagrożeń. Wszyscy zgadzamy się z tym, że osoby starsze wymagają nie tylko naszej miłości i opieki, lecz także naszego zainteresowania i informacji o tym, na co należy uważać, aby nie popaść w tarapaty finansowe. - Zapewnijmy naszych dziadków, że nie muszą się obawiać i lepiej informować bliskich o tym, że pochopnie zawarli umowę na niezrozumiałych dla nich warunkach, że uczestniczyli w pokazie zorganizowanym w restauracji lub wpuścili do domu przedstawiciela firmy telekomunikacyjnej - apeluje powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska.

Ch24: Dlaczego starsze osoby tak często są na „celowniku” akwizytorów i przedsiębiorców, z którymi zawierana jest tzw. umowa poza lokalem?

Reklama | Czytaj dalej »

Joanna Gierszewska: Seniorzy należą do konsumentów szczególnie narażonych na oddziaływanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Badania opinii publicznej potwierdzają, że są zwykle bardziej podatni na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach. Na rynku pojawia się coraz więcej firm wykorzystujących naiwność starszych ludzi, żerujących na ich obawach o własne zdrowie. Nasze skrzynki pocztowe są zasypywane przeróżnymi zaproszeniami na pokazy, które odbywają się w eleganckich restauracjach. Tworzy się przytulną atmosferę częstując kawą i ciastkiem. Troskliwa obsługa wypytuje zaproszone osoby o choroby, cierpliwie wysłuchuje zwierzeń. Następnie prezentowana jest np. pościel mająca rzekomo nadzwyczajne właściwości lecznicze lub urządzenie do masażu albo fototerapia w przywracaniu równowagi energetycznej.

Jakie jeszcze„tricki” stosują sprzedawcy podczas pokazów? Na jakie inne potencjalne zagrożenia narażeni są seniorzy?

Początkowo cena towarów jest wygórowana np. 7 000 – 8 000 zł, aby w końcu w drodze wyjątkowej promocji zejść poniżej 3 000 zł. Do tego jeszcze darmowy gratis – garnki, patelnie, poduszki. Niestety uczestnicy pokazu nie orientują się, jaka jest realna cena oferowanego produktu, nie mają możliwości porównania ceny i jakości. W praktyce okazuje się, że koszt produkcji rzekomo leczniczej kołdry wynosi najwyżej ok. 500 zł. Po takiej prezentacji „nakręceni” starsi ludzie, chwytający się każdej szansy na poprawę zdrowia, podpisują bez czytania umowę sprzedaży i kredytu i stają się właścicielami bezwartościowego towaru. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że najczęściej na taki zakup decydują się osoby, których po prostu na to nie stać przy emeryturze w wysokości 700 – 900 zł. Później, gdy dociera do nich, jak bardzo niekorzystną podjęli decyzję – nie zawsze uda się skutecznie pomóc wyplątać z przykrej sytuacji. W takim wypadku istotne znaczenie ma czas od momentu zawarcia umowy. Spłata rat odbywa się więc ogromnym kosztem, rezygnacją z zakupu leków, czy ograniczaniem żywności. Najgorszy jest towarzyszący temu stres. Starsi ludzie bardzo przeżywają to, że tak perfidnie zostali oszukani. Oszukanym można zostać także wpuszczając przedstawiciela firmy telekomunikacyjnej do domu. Najczęściej puka do drzwi młoda elegancka osoba informująca, że jest z Telekomunikacji Polskiej i przychodzi z bardzo korzystną ofertą. Starszy człowiek słyszy od tego eleganckiego przedstawiciela, że uległo zmianie Prawo telekomunikacyjne i np. od stycznia, marca lub sierpnia wchodzą w życie nowe umowy. Następnie przedstawiciel prosi o przedstawienie ostatniego rachunku za użytkowanie telefonu, aby spisać dane. Droga do podpisania umowy jest już krótka i kolejny klient zostaje „złapany”.

Należy zapamiętać, że firma telekomunikacyjna, z którą łączy nas umowa, nie będzie żądała
od swoich klientów podania danych i rachunków, ponieważ ma je w swoim zbiorze. Zmiany umów najczęściej przeprowadzane są listownie, poprzez osobistą wizytę w punkcie lub telefonicznie (w tym wypadku jednak należy zachować czujność).

Jak to możliwe, że taki proceder ma miejsce i rozwija się kosztem naiwności starszych ludzi? Jak np. wnuki mogą im pomóc? Jak wytłumaczyć babci i dziadkowi, że ktoś może wykorzystać ich naiwność?

Firmy wykorzystują po prostu luki prawne i prowadzą tego typu działalność. Edukacja prawna w tym zakresie jest ważna, lecz miejmy też na uwadze przekazywanie sobie informacji o podejrzanych praktykach. Dlatego apeluję do Państwa, upewnijcie się proszę, czy ktoś z Waszych bliskich nie wybiera się czasem w najbliższych dniach na tego typu spotkanie lub już w nim nie uczestniczył. Apeluję także do seniorów - nie dajcie się oszukać i nabrać osobom, które bez żadnych skrupułów naciągają Was na zakup produktów, które nie są warte swojej ceny. Nie istnieje panaceum na wszystkie choroby. Jedno urządzenie, czy kołdra nie spowodują, że zniknie problem z bólem kręgosłupa, osteoporozą, czy chorobą wieńcową. I najważniejsze – nie ma nic za darmo. Każdy otrzymany produkt jest opłacony przez kupującego. Na szczęście nie wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na odległość lub poza lokalem działają nieuczciwie wprowadzając konsumentów w błąd.

W cyklu z udziałem rzecznika konsumentów omawiała już Pani umowy poza lokalem, wiele się o tym mówi, a jednak nadal trzeba ostrzegać. Z tak wieloma przypadkami w swojej praktyce się Pani spotyka? Kończą się pozytywnie dla seniorów?

Mój apel podyktowany jest bardzo dużą ilością poszkodowanych starszych osób zgłaszających tego typu praktyki. Dzisiaj otrzymałam informację telefoniczną od jednej z osób pokrzywdzonych, że dzięki mojej interwencji odzyskała 1 200 zł. Pani bardzo się cieszy, że mimo ogromnych co do tego obaw, otrzymała zwrot wpłaconych na pokazie pieniędzy i stwierdziła, że otrzymała wspaniały prezent w Dniu Babci.

To co poza życzeniami możemy przekazać babciom i dziadkom? Tak w skrócie.

Proszę pamiętać, że przeczytać umowę musimy, a podpisać możemy. Nikt nie może nas zmusić do zakupu. Nie obawiajmy się asertywnego zachowania i nie poddawajmy się łatwo manipulacjom i naciskom innych osób. Przekazuję najszczersze życzenia dla wszystkich seniorów. Pogody ducha, spokoju i długich lat w zdrowiu, które w jesieni życia jest wartością niezastąpioną. Bądźcie czujni i z daleko idącą ostrożnością podchodźcie do oferowanych Wam produktów mających na celu rzekomą poprawę zdrowia.

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.


Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska pełni dyżury we wtorki i środy w godz. 9-14 w Starostwie Powiatowym w Chojnicach (nr biura 43). W pozostałe dni pisemne zgłoszenia można składać w biurze obsługi interesantów lub drogą elektroniczną na maila rzecznikpk@powiat.chojnice.pl.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

44 komentarzy

~elektro
Zobaczcie do czego to doszło. Nie mamy absolutnie żadnego pożytku z wypocin przeciwnika lub przeciwników działalności tej pani a atakuje/ą tą, która nam pomaga i edukuje abyśmy byli świadomi swoich praw. Czy to wymaga dalszego komentarza?
22 Stycznia 2013, godzina 15:26
Oceniono 29 razy 29
~podejrzane
A może tu na forum grasują akwizytorzy, którzy żerują na naszej niewiedzy i naiwności?
22 Stycznia 2013, godzina 15:16
Oceniono 30 razy 30
~Oszustwo czy rozczarowanie?
Serio? A w mojej sprawie oszustwa pomogła ta pani i nie musiałem lecieć do sądu. Twój dziadek jest biedny, że ma takiego wnuczka. Nie umiesz mu pomóc a jeszcze podajesz jego przypadek jako przykład rozczarowania ofertą. I nie rozumiesz w jaki sposób naciąga się ludzi poprzez wciskanie im bajek. Kolejny mądrala.
22 Stycznia 2013, godzina 15:13
Oceniono 29 razy 27
~petent
Szanowne " szkodliwe tłumaczenie" jedyny mit jaki można wywnioskować z twojej wypowiedzi (komentarza ) jest to, iż jesteś inteligentny Pani Gierszewska zawsze pomoże i znam wiele osób którym pomogła z pozytywnym skutkiem. Następnym razem jak się tej Pani uczepisz to zastanów się 2 razy, bo wiedzą prawną nie dorównujesz jej do pięt. Pozdrawiam - petent
22 Stycznia 2013, godzina 15:04
Oceniono 36 razy 32
~kleks
Oszustwo jest, gdy taki ktoś wciska starszemu ufnemu człowiekowi że reprezentuje firmę A, a jest z firmy B i naobiecuje cuda byleby tylko mieć klienta. Kto ze starszych osób czyta umowy? Młodzi tego nie robią, a co dopiero starsi. Poza tym co innego taki gada, a co innego pisze w umowie. Internet puchnie od informacji o wszelkiego rodzaju oszustwach. I wiele urzędów zajmuje się tępieniem tego zjawiska a sądy są ostatecznością. I takich informacji powinno być jak najwięcej.
22 Stycznia 2013, godzina 15:04
Oceniono 29 razy 29
~Oszustwo czy rozczarowanie?
Trafne rozróżnienie. Kwestie oszustw rozpatrują sądy. Mój dziadek też podpisał umowę (abonament telefoniczny) i twierdził, że został oszukany, bo płaci teraz wyższe opłaty niż wcześniej. Problem polega na tym, że podpisał umowę, której tak naprawdę nie przeczytał (z niższym abonamentem więc więcej dzwoni, ale ma droższe opłaty za minutę o czym został poinformowany, bo są zapisy konsultanta na kartce)... Typowe.
22 Stycznia 2013, godzina 14:53
Oceniono 30 razy 0
~pff
taki mądry jesteś a ciekawe co będziesz mówił, pisał jak sam zostaniesz oszukany. Teraz atakujesz tą panią a jak przyjdzie co do czego to przyjdziesz do niej i będziesz prosił o pomoc jak gdyby nigdy nic..
22 Stycznia 2013, godzina 14:40
Oceniono 31 razy 31
~do xyz
Daj spokój, jemu zależy na atakowaniu tej pani. To da się wyczytać z tych jego bełkotliwych wypocin Widocznie zaszła mu za skórę
22 Stycznia 2013, godzina 14:33
Oceniono 33 razy 31
~xyz
Jeśli chcesz kogoś pouczać lub krytykować to najpierw zobacz co oznacza cytat, błąd logiczny i merytoryczny
22 Stycznia 2013, godzina 14:29
Oceniono 33 razy 31
~zezo
Ale się gość uwziął. Na bank przedsiębiorca, tylko się do tego nie przyzna. Nie rozumiesz intencji tego artykułu i to ty piszesz banialuki jakby ludzie byli wszystkiego świadomi. Otóż nie są i potrzebują jak najwięcej informacji w tym zakresie. Jak tobie to przeszkadza, to zajmij się czym innym. I się nie wymądrzaj, bo twoje rady nie są nam potrzebne.
22 Stycznia 2013, godzina 14:26
Oceniono 34 razy 32
~Szkodliwe tłumaczenie
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
22 Stycznia 2013, godzina 14:22
Oceniono 64 razy -34
~ojej
Niektórym to i rąbek u spódnicy przeszkadza. Tak to jest z malkontentami
22 Stycznia 2013, godzina 13:58
Oceniono 38 razy 30
~###
Czepiasz się pierdół. Pewnie jesteś przedsiębiorcą, że tak atakujesz osobę broniącą poszkodowanych. Dla mnie ważne, że ta pani od jakiegoś czasu przekazuje informacje, jakie mamy prawa. A mało kto z nas wie, jak się bronić przed cwaniaczkami.
22 Stycznia 2013, godzina 13:54
Oceniono 40 razy 32
~Słowa mają konsekwencje
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
22 Stycznia 2013, godzina 13:38
Oceniono 74 razy -32

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.040 4.140 DKKDKK 0.498 0.524
EUREUR 4.160 4.240 TRYTRY 0.118 0.135
CHFCHF 4.530 4.610 NOKNOK 0.298 0.317
GBPGBP 5.080 5.160 SEKSEK 0.310 0.334
Aktualizacja: 2024-12-22 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.064 4.104 DKKDKK 0.499 0.523
EUREUR 4.170 4.240 TRYTRY 0.119 0.134
CHFCHF 4.540 4.590 NOKNOK 0.299 0.316
GBPGBP 5.105 5.158 SEKSEK 0.311 0.333
Aktualizacja: 2024-12-22 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy weźmiesz udział w głosowaniu na projekty do realizacji w Budżecie Obywatelskim?




Ceny paliw2024-12-22

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK - - - -
Orlen - - - -
PKS - - - -

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij