Niedziela, 24 Listopada 2024 | Imieniny: Emmy, Flory, Romana chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Tekst i fot. mz

Debata o oświacie

W poniedziałek w Centrum Edukacyjno-Wdrożeniowym odbyła się debata dotycząca strategii oświatowej z perspektywy ucznia, dyrektora i organu prowadzącego szkołę. Jej organizatorem był powiat chojnicki.

 

Debata była pokłosiem zapowiedzi o cięciach etatów psychologów, opiekunów świetlic i zajęć pozalekcyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych prowadzonych przez powiat. Petycję w tej sprawie wystosowali uczniowie II LO. - Ta debata została zorganizowana z inspiracji młodzieży. Czekałem na to spotkanie, na konsultacje społeczne z młodzieżą – mówił starosta Stanisław Skaja. Zanim doszło do spotkania władz powiatu z uczniami, w szkołach przeprowadzono anonimowe ankiety.

Reklama | Czytaj dalej »

Przedstawiciele samorządów uczniowskich w trakcie debaty zwracali uwagę, że świetlice są potrzebne w różnych porach. Zarówno w trakcie lekcji, kiedy wypada okienko, jak i przed czy po zajęciach. Świetlicy nie ma np. w Technikum nr 2. - Czytelnia jest czynna do 14:30, podobnie sklepik. Ja jestem z Chojnic, ale moi koledzy dojeżdżają z Brus, Zalesia, Leśna. Muszą siedzieć w szatni i czekać na autobus – mówił Kamil Ciurzyński. Absolwentka tej szkoły, szefowa wydziału edukacji w powiecie Irena Laska, przypomniała, że tam nigdy nie było świetlicy, a zarówno przed, jak i po lekcjach mogą odbywać się zajęcia dodatkowe w ramach tzw. godziny karcianej. Dyrektorka jako dobrą praktykę wskazywała ZSP w Malachinie, do którego musi dojechać aż 98 % uczniów, a świetlicy także nie ma. Są za to czytelnia i biblioteka i wspomniane zajęcia w ramach 19 godziny.

Jeden z dyskutantów określił chodzenie do świetlicy w średniej szkole jako obciach. Altarnatywę dla świetlicy, czyli klub młodzieżowy, dał dr Przemysław Ziółkowski, ekspert z Ministerstwa Edukacji Narodowej, który moderował debatę. - Sami możecie stworzyć sobie przestrzeń, umeblować ją, wyposażyć w sprzęt czy namalować grafiiti na ścianach – zachęcał dając przykład takiego działania w jednej ze szkół. To przy okazji lekcja organizacji i przedsiębiorczości. Ekspert z MEN wyszedł też z propozycją szkolenia dla liderów samorządów. Marek Jankowski, członek zarządu powiatu, w temacie świetlic zrobił rozróżnienie. - Przestrzeń to jedno. Opieka drugie. To nie była likwidacja przestrzeni. Jej wypełnienie może należeć do was. A jeden z mówców ze strony uczniów uznał nawet, że klub jest lepszym pomysłem i etat w świetlicy jest bezsensowny.

Młodzież chciałaby też dodatkowych zajęć, ale niekoniecznie na zasadzie wyrównawczych z matematyki, a rozwijających pasje, np. kółko dziennikarskie. Przemysław Ziółkowski uświadomił młodzież, że za organizację zajęć odpowiedzialny jest dyrektor, a jakimś pomysłem są też międzyszkolne zajęcia. Pomysłem w dziesiątkę, zdaniem jednego z uczestników debaty, są drużyny sportowe w składające się z zawodkników z różnych szkół.

Marek Szczepański zaoferował młodym by wraz z nauczycielami korzystali z przestrzeni i możliwości pracy w Centrum Edukacyjno-Wdrożeniowym. - Można tu lekcje o przedsiębiorczości prowadzić. Jest drukarka 3D i skaner. Warto zachęcić nauczycieli. Wicestarosta poinformował też o unijnych środkach na podniesienie jakości szkolnictwa. -To duży projekt na 3 lata. Boimy się, że nie będzie zainteresowania. Czy ktoś z wami rozmawiał, jakie macie oczekiwania? Można wspólnie pracować, tylko musimy mieć głosy od przedstawicieli ze szkół.

Na zakończenie debaty Stanisław Skaja zapowiedział, że na spotkaniu z dyrektorami szkół, które ma odbyć się na dniach, będą omawiane zasygnalizowane problemy.

Opracowane wyniki ankiety (źródło starostwo powiatowe)

Ponad połowa, bo aż 56,9% uczniów stwierdza, że nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, głównym powodem są godziny zajęć, odległe miejsce zamieszkania, bądź brak czasu i zbyt dużo obowiązków szkolnych. 42,7% respondentów odpowiedziało, że uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, najczęściej są to zajęcia sportowe, przygotowujące do egzaminu maturalnego/zawodowego, matematyka.
Pozytywny wpływ udziału w zajęciach pozalekcyjnych na wyniki w nauce potwierdziło z mocą zdecydowanie tak zaledwie 26,5% uczniów, 25% badanych odpowiedziało raczej nie, 39,8 % raczej tak.
Zdecydowana większość, bo blisko 73% uczniów nie korzysta z opieki w świetlicy szkolnej bądź klubu szkolnego, zaledwie 4% spędza w niej tygodniowo więcej niż 90 minut, a 13% przebywa w świetlicy nie dłużej niż 45 minut tygodniowo.
Około 90% respondentów twierdzi, że w bieżącym roku szkolnym w ogóle nie skorzystało z indywidualnych porad/konsultacji pedagoga, 96,6% badanych odpowiedziało, że nie korzystało z indywidualnych porad psychologa, 99% uczniów nie korzystało w ogóle z porad socjoterapeuty.

Uczniowie mogli także wypowiedzieć się na temat zmian, które należałoby ich zdaniem wprowadzić, by poprawić efekty nauczania. Najczęściej wskazywano poprawę jakości nauczania, tak odpowiedziało 46,9%, zmienić treści nauczanych przedmiotów – 34,7% oraz wprowadzić system oceny nauczycieli 29,9%.
Analizując system edukacyjny w ocenie młodzieży powiatu chojnickiego skupiono się także na obszarach, na które młodzi ludzie chcieliby mieć wpływ w swojej szkole. Respondenci, jako najważniejsze obszary, na które chcieliby mieć wpływ, najczęściej wskazywali: plan lekcji (65,6%), wybór nauczyciela (52,8%), terminy i zakres zagadnień na testach/sprawdzianach (52,7%).

Diagnoza potrzeb edukacyjnych uczniów 2015

Petycja uczniów II LO

Odp. na petycję

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

21 komentarzy

~No ale na Pomeranii uczył innego tuza naukowego
na tajnych, zaocznych kompletach- słynnego Skaję!
10 Listopada 2015, godzina 20:24
Oceniono 23 razy 9
~Kto zaprosił tego"eksperta"? Przeciez to czystej wody teoretyk
naukowiec. On nawet do szkoły nie dojeżdżał :-) A może inaczej - włóczy sie z uczelni na uczelnię od Lublina do Słupska i nie może nigdzie zagrzac miejsca, w żadnej porządnej szkole :-)
10 Listopada 2015, godzina 20:15
Oceniono 23 razy 7
~~xyz
A od kiedy pan Ziółkowski ma doktorat ?
10 Listopada 2015, godzina 19:31
Oceniono 24 razy 8
~cytat
" Potrzeba istnienia starostw powiatowych w świetle realizowanych zadań na rzecz społeczności lokalnych ", " Starosta -kreator, czy destruktor w budowaniu strategii wszechstronnego rozwoju młodzieży ? ", " Strategia oświatowa władz powiatu jako dysponentów subwencji państwowych z perspektywy rodziców uczniów szkół ponadgimnazjalnych", czy niewątpliwie bliższy obecnym władzom powiatu temat " Analiza perspektyw znalezienia zatrudnienia przez absolwentów miejscowych szkół nie związanych rodzinnie i towarzysko z władzami powiatu w świetle wysiłków szkoleniowo-wychowawczych podejmowanych przez Powiatowy Urząd Pracy przez pryzmat ich kosztów i efektów na przykładzie pobytu w SPA w Dolinie Charlotty" . Z życzeniami udanego debatowania....
10 Listopada 2015, godzina 18:26
Oceniono 22 razy 8
~cytat
" Potrzeba istnienia starostw powiatowych w świetle realizowanych zadań na rzecz społeczności lokalnych ", " Starosta -kreator, czy destruktor w budowaniu strategii wszechstronnego rozwoju młodzieży ? ", " Strategia oświatowa władz powiatu jako dysponentów subwencji państwowych z perspektywy rodziców uczniów szkół ponadgimnazjalnych", czy niewątpliwie bliższy obecnym władzom powiatu temat " Analiza perspektyw znalezienia zatrudnienia przez absolwentów miejscowych szkół nie związanych rodzinnie i towarzysko z władzami powiatu w świetle wysiłków szkoleniowo-wychowawczych podejmowanych przez Powiatowy Urząd Pracy przez pryzmat ich kosztów i efektów na przykładzie pobytu w SPA w Dolinie Charlotty" . Z życzeniami udanego debatowania....
10 Listopada 2015, godzina 18:26
Oceniono 21 razy 7
~lelek
Jak można pytać się uczniów o to czy korzystają z klubu , czy świetlicy, skoro jej w ich szkołach nie ma? Najpierw zasadne byłoby pytanie - czy w twojej szkole funkcjonuje świetlica, czy klub, a potem czy uczeń z niego korzysta i kiedy itd. Niezbyt wyrafinowana MANIPULACJA NA POTRZEBY TEZY- TO MY MAMY RACJĘ. Kto ją wymyślił- Skaja, Jankowski, Szczepański, czy Laska ? Jako rodzic dziwię się, że w szkole można pozostawić uczniów bez opieki gdy wypadnie im lekcja, czy lekcje. Myślałem, że opieka nad uczniami w świetlicy jest obowiązkiem dyrekcji, ale skoro pan moderator, dr zresztą twierdzi, że można z klubu zrobić przytulisko, to cóż...czekam na wczesnego potomka.
10 Listopada 2015, godzina 18:24
Oceniono 30 razy 14

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.130 4.210 DKKDKK 0.532 0.555
EUREUR 4.300 4.380 TRYTRY 0.122 0.133
CHFCHF 4.620 4.700 NOKNOK 0.305 0.336
GBPGBP 5.170 5.250 SEKSEK 0.341 0.363
Aktualizacja: 2024-11-24 10:45
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.147 4.187 DKKDKK 0.533 0.554
EUREUR 4.326 4.366 TRYTRY 0.123 0.132
CHFCHF 4.630 4.680 NOKNOK 0.306 0.335
GBPGBP 5.187 5.246 SEKSEK 0.342 0.362
Aktualizacja: 2024-11-24 10:45
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-21

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.82 zł 6.59 zł 6.2 zł 3.05 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.82 zł - 6.2 zł 3.2 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij