Czwartek, 21 Listopada 2024 | Imieniny: Janusza, Marii, Reginy chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Monika Szymecka

Ścieżka i chodnik przy Morozowa gotowe

Zakończyła się inwestycja warta 800 tys. zł. Prócz odcinków ścieżki rowerowej w Lasku Miejskim i chodnika przy ul. Morozowa, największa nowość to chyba jednak oświetlenie. Wieczorem jaśniej jest w lasku niż na ul. Strzeleckiej, a to za sprawą ledowych lamp. Ale by całość miała sens, trzeba jeszcze podbudować ścieżkę rowerową przy ul. Strzeleckiej, która nie załapała się na schetynówki.

 

 

- Jest chodnik i dozwolony ruch rowerowy. Całość tego dopiero będzie większy sens miała, wtedy kiedy powstanie Strzelecka, bo połączymy wtedy miasto z tym całym ciągiem do Chojniczek. No i również wójt, z tego co wiem, ma prace zaawansowane dotyczące pozwolenia połączenia Chojniczek z Charzykowami i wtedy nam się cała pętla taka fajna stworzy. I to myślę za rok, dwa. Natomiast na dzień dzisiejszy odbieramy ten zakres. W przyszłym roku czynimy duże starania o to, żeby tą ulicę Strzelecką zbudować - mówi Jacek Domozych, dyrektor wydziału budowlanego ratusza.

Reklama | Czytaj dalej »

- Jest chodnik i dozwolony ruch rowerowy...



Jeszcze nie ma przejścia by bezpiecznie przedostać się na odcinek ścieżki rowerowej przy hospicjum. To jest uwzględnione w projekcie remontu Strzeleckiej. Po lewej stronie, patrząc od miasta, będzie ścieżka rowerowa, po drugiej chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerów.

Szutrowa droga rowerowa jest długości 1,3 km. - Staraliśmy się wprowadzić nawierzchnię asflatową, niestety tj. przy Kaszubskiej Marszrucie dyrekcja Lasów z Torunia nam się na to nie zgodziła - tłumaczy dyrektor Domozych, którego zdaniem asfalt jest najlepszym rozwiązaniem dla dwóch kółek. Chodnik z kostki bezfazowej (po prawej stronie) ma długość 1 km.


Przy ul. Morozowa stanęły ledowe lampy i nowe ławki. Budowa chodnika z oświetleniem była też postulatem zgłaszanym przez mieszkańców Chojniczek, więc wójt do inwestycji, która kosztowała 800 tys. zł, dołożył część - 75 tys. zł.

Wykonawcą inwestycji była firma Amar z Lichnów.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

14 komentarzy

~Kostek Bałm
Bardzo podobna sytuacja jest na wielu odcinkach Kaszubskiej Marszruty. Oznakowane jako DDR, czyli znakami C-13, ale nie spełniające elementarnych wymagań technicznych dla DDR. Efekt: szlaki KM, ze względu choćby na rodzaj nawierzchni (szuter czy piacho-glina), nie nadają się do jazdy rowerami szosowymi. Groteski dopełnia fakt, że na równoległych jezdniach poustawiano znaki B-9 (zakaz wjazdu rowerów), np. na drogach DW235, DW236. "Szosówka" to nie jest fanaberia, to pojazd legalny, dopuszczany do ruchu po drogach publicznych na podstawie przepisów o warunkach technicznych pojazdów. Oznacza to, decydenci bezprawnie uniemożliwiają obywatelom (tutaj: użytkownikom rowerów szosowych) dostęp do dróg publicznych. Nie wiem - dyletanctwo, cynizm, arogancja urzędników?
17 Sierpnia 2016, godzina 10:41
Oceniono 122 razy 50
~lasek
@ Voojt i Kostek zgadzam się to nie są DDR. Wiem ,że nie muszę jechać tą szutrówką koło hospicjum . To w takim razie dla kogo i po co ja zbudowano? Może ktoś wie bo ja nie wiem. Jak już pisałem ustawienie tych wszystkich znaków jest sprzeczne z logiką i kodeksem drogowym.
17 Sierpnia 2016, godzina 09:55
Oceniono 124 razy 50
~Kostek Bałm
Zgodnie z zapisem w ustawie "Prawo o Ruchu Drogowym" (znowelizowanej niezbyt dawno temu) w Polsce istnieje obowiązek korzystania przez rowerzystów wyłącznie z "Dróg dla Rowerów" i "pasów ruchu dla rowerów" (w jezdni). PoRD nie zna określenia "ścieżka rowerowa". "Drogę dla Rowerów" oznakowuje się znakiem drogowym C13 (lub C13/C16 z pionowa kreską, jeśli przylega do chodnika).
Zgodnie z załącznikiem nr 5 do obowiązującego rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie:

- warstwę ścieralną nawierzchni "Drogi dla Rowerów" wykonuje się z asfaltu lanego, piaskowego (asfaltobetonu, mastyksu itp.) lub betonu (kostki betonowej);
- minimalna szerokość dwukierunkowej "Drogi dla Rowerów" to 2 metry;

Już te dwa punkty wskazują, że owa "ścieżka" przy Morozowa nie spełnia warunków technicznych dla "Drogi dla Rowerów" (czyli jest zbyt wąska i wykonana z szutru), więc nie może być - zgodnie z przepisami - oznakowana znakami drogowymi C13.
16 Sierpnia 2016, godzina 22:38
Oceniono 126 razy 50
Znak NAKAZU C-13 oznacza ,że jadąc z Chojnic do Chojniczek muszę przejechać na lewą stronę jezdni i po szutrówce jechać do Czereśniowej następnie znowu przejechać ruchliwą ulicę i muszę lasem jechać dalej, a jeśli mam rower bez przyczepki to też mogę chodnikiem .


Cytuję

Rowerzysta musi korzystać z drogi dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza. Należy więc przyjąć, że rowerzysta może korzystać z pasa ruchu, jeśli ścieżka znajduje się po drugiej stronie ulicy


http://ibikekrakow.com/2012/09/27/czy-rowerzysta-ma-obowiazek-jechac-ddr-po-lewej-stronie/

czyli do Chojniczek i dalej można cały czas jechać jezdnią (chyba, że ostatnio pojawiły się znaki B-9, wtedy zmienia to postać rzeczy). W drugą stronę to nie działa, choć zdania samych rowerzystów są podzielone, czy muszą się poruszać po C13/C16. Znaki obowiązują do odwołania, lub najbliższego skrzyżowania, a od Chojniczek jest sporo skrzyżowań i nie na każdym stoi odpowiedni znak.

Po nowych szutrówkach w Lasku mogą poruszać się tylko rowery, a dlaczego nie piesi?

mogą, pod warunkiem, że ustępują rowerzystom.

Dlaczego nie ma tam znaków C13/C16?


Prawdopodobnie dlatego, że projekt nazywał się:

"Budowy drogi rowerowej i chodnika w ul. Morozowa w Chojnicach"
http://www.miastochojnice.pl/?a=16&id=6230

Ja osobiście wewnątrz lasku bym nie stawiał żadnych znaków, ale na to pytanie powinien odp. UM

Pytam się po co w takim razie wycięto ponad 30 drzew, są tam teraz 3 m zapasu, ale zdjęcia tamtego odcinka pan nie zrobił. Owszem inwestycja potrzebna , ale nie za 800 tys. zbudowano ok. 1,3 km szutru 1km chodnika 1,5m to ok. 340 zł za mb. Takie są moje spostrzeżenia,a może się mylę?


Bolesna prawda o Chojnicach. Drzew to tu się wycina całkiem sporo.

http://chojnice24.pl/artykul/19261/wycinka-drzew-przy-ul-igielskiej/
http://chojnice24.pl/artykul/9719/pod-topor-90m3-drzewa/
http://chojnice24.pl/artykul/3135/jak-to-z-tymi-drzewami-bylo/0/
16 Sierpnia 2016, godzina 21:03
Oceniono 166 razy 50
~lasek
Znak NAKAZU C-13 oznacza ,że jadąc z Chojnic do Chojniczek muszę przejechać na lewą stronę jezdni i po szutrówce jechać do Czereśniowej następnie znowu przejechać ruchliwą ulicę i muszę lasem jechać dalej, a jeśli mam rower bez przyczepki to też mogę chodnikiem .Po nowych szutrówkach w Lasku mogą poruszać się tylko rowery, a dlaczego nie piesi? Tabliczka T-22 nic nie załatwia powinien być znak C-13/16.
, bo dzisiaj widziałem tam rowery z przyczepkami. A od strony Chojniczek jest znak C-13/C16, raz tak raz siak.Jedne znaki przeczą drugim. Nastawiano błędnych znaków ,a ludzie jeżdżą i tak jak chcą . Kto będzie egzekwował prawo? Droga wzdłuż Morozowa 1,5 m jest za wąska . Pytam się po co w takim razie wycięto ponad 30 drzew, są tam teraz 3 m zapasu, ale zdjęcia tamtego odcinka pan nie zrobił. Owszem inwestycja potrzebna , ale nie za 800 tys. zbudowano ok. 1,3 km szutru 1km chodnika 1,5m to ok. 340 zł za mb. Takie są moje spostrzeżenia,a może się mylę?
16 Sierpnia 2016, godzina 15:44
Oceniono 120 razy 50
~cyklista
a jak dla mnie to brawo: brawo za pomysł zrobienia ich i ich zbudowanie. zapowiada się super !!
nie od razu Polskę zbudowano wiec poczekajmy a na pewno będą nowe ścieżki. dobrze byłoby połączyć strzelecką z tą drogą i dalej ku chojniczkom i do charzykowa.
takie ścieżki z takiego materiału są robione wszędzie np: Charzykowy-Swornegacie czy Złotoria-Osiek.

pamiętajcie: LEPSZE TAKIE NIŻ ŻADNE !!!!
15 Sierpnia 2016, godzina 09:49
Oceniono 102 razy 50
~Nawiedzony ROWERZYSTA z Chojnic
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
14 Sierpnia 2016, godzina 21:03
Oceniono 215 razy -65
~Kostek Bałm
Czy ul. Morozowa to droga publiczna, czy wewnętrzna LP? Czy chodnik i DDR biegnące wzdłuż ul. Morozowa znajdują się w pasie tej drogi (tutaj: ulicy), czyli de facto - zgodnie z prawem - należą do drogi publicznej? Jeśli tak, to LP nie może uzurpować sobie prawa do decydowania, jaką nawierzchnię będzie miała jezdnia, DDR czy chodnik...
14 Sierpnia 2016, godzina 17:29
Oceniono 140 razy 50
~jarek
czyli nie mozna było zrobic sciezki rowerowej razem z chodnikiem(poszerzyc o 0,5 m) , tylko mam kuzwa objezdzac lasek miejski aby dojechac do chojniczek.no a jak mam kolarzówke to moge ją włozyc na plecy bo kółka beda sie zakopywac w szutsze.No to pogratulowac burmistrzowi i projektantowi. A teraz sami wezcie rowery i pojedzcie do Chojniczek.Cebulaki górą
ps.800 tys.koszt obzerzy i piasku plus robocizna.Noooooooooooooo to se porobili.
14 Sierpnia 2016, godzina 14:01
Oceniono 150 razy 50
Oczywiście dotyczyło to wpisu z 14 Sierpnia 2016, godzina 11:32 , oznaczonego jako:
Nawiedzony ROWERZYSTA z Chojnic
14 Sierpnia 2016, godzina 12:04
Oceniono 216 razy 50
Do wpisu: 14 Sierpnia 2016, godzina 09:25

Najłatwiej, o kimś, kto w swoim działaniu używa ARGUMENTÓW (bo tak czyni Pan Wojciech Czapiewski, którego zapewne masz na myśli) napisać "nawiedzony rowerzysta". Albo używać innych określeń i opisów w stylu: nie ma doświadczenia, wiedzy, jest za młody, nie ma dokonań itp.
Cóż?... Internauto, może zbyt dużo przebywasz w otoczeniu burmistrza Chojnic? To jest jego styl i metody działania w stosunku do ludzi, którzy mają inne spojrzenie, inny pogląd na wiele spraw związanych z samorządem.
Bo najlepiej ich ośmieszać, marginalizować czy wykluczać, ba nawet nie dopuszczać do głosu.
A może warto przysiąść i zapoznać się z argumentacją tej drugiej strony za którą nie "stoi" armia urzędników i prawników?
Co do samych ścieżek? Dobrze, że powstają. Byłem w Lasku Miejskim. Widziałem i mnie się podobają. Być może, że z trwalszych materiałów byłyby lepsze. Nie wypowiadam się, bo na rowerze nie jeżdżę.
14 Sierpnia 2016, godzina 12:01
Oceniono 220 razy 50
~Nawiedzony ROWERZYSTA z Chojnic
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
14 Sierpnia 2016, godzina 11:32
Oceniono 233 razy -65
~Kris
Piękne ścieżki, tylko dlaczego druga połowa lasu nie ma ani jednej nowoczesnej ścieżki?
14 Sierpnia 2016, godzina 09:25
Oceniono 72 razy 50
~ignorancja dominuje ponad racjonalnością i wiedzą naukową

Gratulacje dla burmistrza Arka i jego pomocników z ratusza za pobudowanie ścieżek rowerowych w lasku miejskim i w kierunku Chojniczek. Jako rowerzysta na pewno będę z nich wielokrotnie korzystać, szczególnie gdy połączone zostaną z siecią innych już istniejących ścieżek rowerowych w mieście i w Charzykowach.

Asfaltowa nawierzchnia była by lepsza niż szutrowa - łatwo rozmywana prze wody opadowe mieszanka żwiru z piaskiem i gliną. Literatura i badania naukowe jednoznacznie stwierdzają, że najbardziej przyjazne środowisku naturalnemu jak ekosystem leśny są ścieżki rowerowe o utwardzonej powierzchni z asfaltu, betonu, i tym podobnych nawierzchni. Według badań naukowych z kilkunastu krajów i obejmujących parki narodowe i naturalne tereny chronione największe szkody środowiskowe są w wyniku początkowej konstrukcji ścieżek i także z powodu rozmywania nietrwałych sypkich nawierzchni, które poprzez sedymentacje i spływanie z wodami opadowymi prowadza do zanieczyszczenia i obniżenia jakości wód opadowych i powierzchniowych, i poprzez przemieszczanie się kruszyw ze ścieżek prowadzą do dławienia roślinności z powodu sedymentacji - wszędzie tam gdzie pyły i kruszywa z nieutwardzonych ścieżek przenoszone są przez wodę i wiatr i inne procesy erozyjne.

Generalnie wiele badań naukowych potwierdziło, że szkody środowiskowe spowodowane ruchem rowerowym są podobne i na tym samym poziomie jak ruch pieszy. Ścieżki rowerowe z nawierzchnią asfaltową i betonową uznane zostały jako najmniej szkodliwe dla naturalnego środowiska - szczególnie gdy długoterminowe efekty są wzięte pod uwagę. Zniszczenia środowiskowe w czasie konstrukcji ścieżek z różnego rodzaju nawierzchniami są podobne.

Niektóre parki narodowe - w tym polskie parki narodowe mają na swoim terenie pobudowane ścieżki rowerowe z nawierzchnią asfaltową, i te ścieżki jako najbardziej trwałe są najbardziej przyjazne środowiskom naturalnym - są mniej szkodliwe niż budowane w naszym regionie ścieżki szutrowe. No cóż - nie wszystkie administracje lasów państwowych potrafią kierować się w swoich decyzjach wiedzą naukową w podejmowaniu i racjonalizacji swoich decyzji. Jakiś decydent z Torunia z dyrekcji lasów państwowych na podstawie autorytarnego widzi-mi-się i fałszywych pseudo-naukowych pozorów i wymówek o ochronie środowiska forsuje ścieżki szutrowe, które są bardziej szkodliwe dla lasów i środowisk naturalnych niż ścieżki asfaltowe lub betonowe.

Budowanie ścieżek o nawierzchniach szutrowych jest bardziej szkodliwe dla środowisk i ekosystemów leśnych niż trwałe ścieżki asfaltowe lub betonowe. Forsowanie budowy ścieżek o nawierzchniach szutrowych jest jedynie wyrazem ignorancji i braku wiedzy osób, które podejmują tak szkodliwe i niekorzystne dla społeczeństwa decyzje. Niestety, z powodu ignorancji nasze lasy i środowiska naturalne są degradowane we większym stopniu niż to powinno mieć miejsce a i społeczeństwo w wyniku głupoty decydentów jest zmuszone do korzystania ze ścieżek rowerowych gorszej jakości.



nieśmiały parafianin
przeciętny mieszkaniec miasta Chojnice i wieloletni osobisty znajomy burmistrza Arka
niesmialy.parafianin@mail.ru
http://chojnice.livejournal.com

13 Sierpnia 2016, godzina 15:57
Oceniono 218 razy 50

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.110 4.180 DKKDKK 0.534 0.557
EUREUR 4.330 4.400 TRYTRY 0.121 0.133
CHFCHF 4.630 4.700 NOKNOK 0.306 0.337
GBPGBP 5.180 5.250 SEKSEK 0.341 0.363
Aktualizacja: 2024-11-21 13:18
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.121 4.162 DKKDKK 0.535 0.556
EUREUR 4.333 4.373 TRYTRY 0.122 0.132
CHFCHF 4.640 4.690 NOKNOK 0.307 0.336
GBPGBP 5.189 5.237 SEKSEK 0.342 0.362
Aktualizacja: 2024-11-21 13:18
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-15

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.82 zł 6.59 zł 6.2 zł 3.05 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.82 zł - 6.2 zł 3.15 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij