Poniedziałek, 25 Listopada 2024 | Imieniny: Elżbiety, Katarzyny, Klemensa chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Joanna Gierszewska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Kłopoty z fachowcem

Na co dzień Joanna Gierszewska, powiatowy rzecznik konsumentów, występuje w ochronie praw i interesów konsumentów oraz prowadzi poradnictwo konsumenckie. Naszym Czytelnikom radzi jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami. Po remoncie kafelki odpadają ze ścian, drzwi czy okna są wadliwie wykonane, już dawno miało być po remoncie, a on nadal trwa? Tym razem o tym co robić w razie kłopotów z fachowcem.

Zlecenie prac remontowych może stać się nieoczekiwanie źródłem kłopotów i pasmem rozczarowań. Wydłużanie terminu realizacji wykonania zamówienia i wadliwe wykonanie usługi są niestety zjawiskiem dość często spotykanym na naszym rynku. Dodatkowo, gdy nie spisano umowy, co jest dość częstą praktyką i zapłacono za usługę w całości jeszcze przed realizacją zamówienia – stronę pokrzywdzoną czeka długa droga na dochodzenie swoich praw. Warto więc sprawę dobrze przemyśleć i zaplanować, zanim wpuści się fachowca do domu. Nie da się całkowicie wyeliminować ryzyka przy zlecaniu tego typu prac. Można jednak to ryzyko znacznie ograniczyć. Warto więc zrobić rozeznanie i zebrać opinie wśród krewnych i znajomych o fachowcu, którego szukamy. Przy większym zleceniu na dużą kwotę warto spisać umowę dla celów dowodowych. W sytuacji, gdy fachowiec stwierdzi, że niczego nie będzie podpisywał lub zacznie bagatelizować kwestię podpisania umowy – warto mu podziękować i znaleźć innego, gdyż dalsza współpraca może oznaczać kłopoty.

Reklama | Czytaj dalej »

W umowie należy dokładnie określić przedmiot prac, termin wykonania, wysokość i termin zapłaty wynagrodzenia za wykonane prace. Ma to na celu zabezpieczenie zlecającego usługę w sytuacji, gdy fachowiec zacznie żądać dodatkowej zapłaty za nieprzewidziane prace, powstanie np. spór co do zakresu prac, terminu realizacji oraz wysokości zapłaty wynagrodzenia. Można także wprowadzić postanowienie o karze umownej na wypadek niewykonania usługi w terminie. Płaci się za wykonaną usługę. Zaliczka czy zadatek nie mogą obejmować całości wynagrodzenia za zlecone prace. Praktyka pokazuje, że im mniej zapłaci się na początku za zlecone prace, tym większa jest szansa na wykonanie usługi w terminie.

Gdy okaże się, że zlecona usługa jest wykonywana wadliwie, czyli niezgodnie z zamówieniem, wówczas konsument ma prawo dochodzić roszczeń w następujący sposób:

– w sytuacji, gdy nie jest prawdopodobne, aby wykonawca zdołał ukończyć prace w czasie umówionym, konsument może odstąpić od umowy bez wyznaczenia terminu dodatkowego. Jeżeli konsument wpłacił zaliczkę, to wykonawca jest zobowiązany do zwrotu zaliczki, a w sytuacji, gdy konsument wpłacił zadatek, będzie mógł domagać się zwrotu w podwójnej wysokości.

- w przypadku wykonywania prac w sposób wadliwy lub sprzeczny z umową konsument może wezwać pisemnie wykonawcę do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu konsument może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie prac innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. W takim przypadku wykonawca także jest zobowiązany do zwrotu zaliczki, a gdy wpłacono zadatek można domagać się jego zwrotu w podwójnej wysokości.

W sytuacji, gdy wady ujawnią się po zakończeniu zleconych prac są dwie możliwości dochodzenia roszczeń:

- wykonanie na zamówienie klienta mebli, drzwi, ogrodzenia, uszycie ubrania, itp. – w takim przypadku należy składać reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową (reklamację składa się w ciągu 2 lat od daty zakupu, czy zlecenia i w ciągu 2 miesięcy od daty zauważenia wady),

- gdy wadliwość dotyczy montażu okien, drzwi, położenia paneli, pomalowania ścian, naprawy samochodu - wówczas zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi konsument może żądać usunięcia wad, wyznaczając w tym celu wykonawcy odpowiedni termin z zagrożeniem, że po jego bezskutecznym upływie nie przyjmie naprawy. Gdy wady usunąć się nie dadzą albo wykonawca nie usunął ich w terminie wyznaczonym przez konsumenta, może on od umowy odstąpić, o ile wady są istotne, a w pozostałych przypadkach żądać obniżenia ceny.

Należy pamiętać o tym, że bez jakichkolwiek dokumentów, bez faktury, rachunków
czy pisemnej umowy określającej zakres uzgodnionych prac raczej nie uda się skutecznie dochodzić roszczeń.

Joanna Gierszewska, powiatowy rzecznik konsumentów

tel. 52 39 66 532

rzecznikpk@powiat.chojnice.pl

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

20 komentarzy

~Andrzej K.
Przyłączam się do wszystkich pozytywnie oceniających pracę pani Joanny Gierszewskiej. Możemy tylko cieszyć się, że mamy w regionie tak operatywną i profesjonalna panią Rzecznik, która wiele czasu i zapału poświęc, aby pomóc ludziom, którzy gubią się w gąszczu przepisów i terminów prawnych, tak jak ja.
Znalazłem się w sytuacji, ze zostałem oszukany przez jeden ze sklepów internetowych, Sprzedawca nie dostarczył towaru, nie zwrócił wpłaconych pieniędzy, nie odpowiadał na maile i telefony, nie zgodził się na polubowne załatwienie sporu przed sadem konsumenckim. Policja i prokuratura umorzyła dochodzenie, pomimo, ze oszukanych osób było bardzo wielu. I tu doceniłem role pani Rzecznik, która dokładnie instruuje mnie co mam dalej robić, jaki wykonać następny krok. Pomogła mi napisać, a właściwie sama napisała zażalenie na postanowienie prokuratury o umorzeniu śledztwa. Zażalenie było napisane na kilkunastu stronach, tak konkretnie i profesjonalnie, ze Sąd uchylił to postanowienie i nakazał prokuraturze ponowne przeprowadzenie dochodzenia. W podobnych sprawach konsumenci w sądach w Gdańsku takie zażalenia przegrywali.
Celowo szerzej opisałem mój problem, żeby osoby, które wątpią w skuteczność działania pani Rzecznik, zastanowiły się nad tym co piszą. Ja jestem pod wielkim wrażeniem wiedzy prawniczej, kompetencji i profesjonalizmu pani Gierszewskiej.
15 Listopada 2012, godzina 18:33
Oceniono 30 razy 28
~poszło rykoszetem
Faktycznie, fragi zabrakło ci wyczucia i trafiłeś źle. Ta osoba naprawdę dużo pomogła ludziom. I dlatego twoja ocena jest tak bardzo krzywdząca.
15 Listopada 2012, godzina 16:25
Oceniono 29 razy 27
~do fragi
Ale inne wpisy masz ok.
15 Listopada 2012, godzina 16:18
Oceniono 5 razy 5
~ludek
Do Fragi - Trochę mi Ciebie żal . Przegrałeś sprawę w sądzie a zdecydowałeś się o bardzo tendencyjny, krzywdzący komentarz. Ta pani pomogła tysiącom Chojniczan. To budujące, że tak wiele osób wypowiedziało się pozytywnie. Gorzej byłoby, gdyby tylko Twój komentarz tworzył obraz pracy pani Rzecznik. Wolność, w tym słowa, kończy się tam gdzie zaczyna się wolność innej osoby. Cieszy mnie, że tak wiele forumowiczów to rozumie .
15 Listopada 2012, godzina 16:13
Oceniono 31 razy 29
~art78
fragi, no cóż publicznie oceniasz i oczerniasz człowieka tylko przez swoją indywidualną sprawę, przegraną nawet w sądzie jak dodałeś. Jak każdy z nas masz prawo do własnej oceny. Jednak trochę szacunku do pracy innych ludzi nie zaszkodzi, bo nie znasz szczegółów i charakteru tej czy innej pracy. Zmieniam o tobie zdanie.
15 Listopada 2012, godzina 15:27
Oceniono 35 razy 33
~do Fragi
I tak Ciebie lubię. Wyluzuj. Miałeś pecha.
15 Listopada 2012, godzina 15:24
Oceniono 8 razy 2
~do fragi
No tak jak sprawę przegrałeś w sądzie, to kto ci miał pomóc, co? Wieź się następnym razem zastanów, zanim coś napiszesz. Jeżeli w niezawisłym sądzie przegrałeś, to znaczy, że nie miałeś racji. Chyba, że sąd też jest be, bo potraktował twoją sprawę nie tak, jak tego oczekiwałeś.
15 Listopada 2012, godzina 15:15
Oceniono 34 razy 32
~fragi
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
15 Listopada 2012, godzina 15:08
Oceniono 38 razy -30
~propozycja
Fragi, mam propozycję - miej odwagę (żeby nie powiedzieć dosadniej) i idź do pani rzecznik i powiedz w jakim zakresie jesteś niezadowolony. A nie zapuszczaj szkalujących niusów na forum. Co za złośliwy człowiek!
15 Listopada 2012, godzina 12:12
Oceniono 42 razy 42
~zwykły człowiek
Fragi dziwi mnie Twoja opinia. Mi Pani rzecznik bardzo pomogła. Była zaangażowana w sprawę i czułem, że chce mi pomóc mimo, że sprawa nie była łatwa. Również doceniam pracę jaką Pani wykonuje bo na pewno nie jest łatwo. Wszystkich niestety nie można uszczęśliwić.
15 Listopada 2012, godzina 11:57
Oceniono 45 razy 39
~wredna małpa
Fragi - wstydź się ! Zabrakło rozumku czy rączki bolały ? ;-) Niektórzy to nawet tablicy wielkości stodoły nie zauważą. :-) Napisz lepiej, czy poszedłeś do sądu polubownego i jaki był tego efekt.
Postawię ogórki przeciw burakom, że tego nie zrobiłeś. Mój znajomy chodził często do lekarza ale nie przyjmował zapisanych leków twierdząc, że to chemia, co zabija. Cóż... zabiła go choroba.
15 Listopada 2012, godzina 11:33
Oceniono 49 razy 43
~Marzenna Osowicka
Do fragi - myślę, że Twoja opinia jest baaardzo krzywdząca. Wielokrotnie korzystałam z porad pani rzecznik. Zawsze były one merytoryczne, rozpatrujące problem wieloaspektowo, znajdujące uzasadnienie w literze prawa. Joanna Gierszewska jest osobą profesjonalną, doskonale orientującą się w gąszczu przepisów prawnych, (często, niestety, także absurdalnych), a przy tym urzędnikiem, który całym sercem stara się dopomóc petentowi, jeżeli znajduje uzasadnienie jego roszczeń. Być może Twoja sprawa z obiektywnego punktu widzenia nie pokrywała się z Twoim subiektywnym odczuciem? Pozdrawiam Ciebie oraz Panią Rzecznik
15 Listopada 2012, godzina 11:30
Oceniono 55 razy 51
~xyz
fragi szkoda, że ciebie nie można zastąpić bo twoje komentarze nie nadają się do niczego
15 Listopada 2012, godzina 11:23
Oceniono 49 razy 47
~wyborca
Fragi wiele wpisów i spostrzeżeń ma dobrych.
Niestety Fragi w przypadku Pani Gierszewskiej mylisz się. Wiele osób jest wdzięczna za pomoc tej Pani. Sam jestem zdziwiony, że jeszcze można tak dobrych i zaangażowanych urzędników w sprawy innych ludzi znaleźć. Dowód na to, że są. Oby wszyscy tacy byli.
15 Listopada 2012, godzina 10:57
Oceniono 59 razy 51
~ludek
Najlepiej zlikwidować darmowe usługi Rzecznika i pozwolić na wolna amerykankę i wtedy będzie dobrze. A może odwrotnie - kazać za te usługi płacić, to wtedy ludki zaczną myśleć przed wpakowaniem się w kabałę.
Tak czy inaczej - nie ma sposobu aby uszczęśliwić wszystkich. Ja doceniam pracę, jaką wykonuje pani Rzecznik i uważam, że jest bardzo potrzebna i kropka.
15 Listopada 2012, godzina 10:50
Oceniono 52 razy 46

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.100 4.200 DKKDKK 0.526 0.547
EUREUR 4.300 4.370 TRYTRY 0.121 0.133
CHFCHF 4.600 4.670 NOKNOK 0.300 0.329
GBPGBP 5.140 5.210 SEKSEK 0.334 0.355
Aktualizacja: 2024-11-25 16:30
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.107 4.165 DKKDKK 0.527 0.546
EUREUR 4.309 4.350 TRYTRY 0.122 0.132
CHFCHF 4.610 4.660 NOKNOK 0.301 0.328
GBPGBP 5.145 5.193 SEKSEK 0.335 0.354
Aktualizacja: 2024-11-25 16:30
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-25

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.92 zł 6.69 zł 6.3 zł 3.25 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.92 zł - 6.3 zł 3.2 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij