Kłopoty z fachowcem
Na co dzień Joanna Gierszewska, powiatowy rzecznik konsumentów, występuje w ochronie praw i interesów konsumentów oraz prowadzi poradnictwo konsumenckie. Naszym Czytelnikom radzi jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami. Po remoncie kafelki odpadają ze ścian, drzwi czy okna są wadliwie wykonane, już dawno miało być po remoncie, a on nadal trwa? Tym razem o tym co robić w razie kłopotów z fachowcem.
Zlecenie prac remontowych może stać się nieoczekiwanie źródłem kłopotów i pasmem rozczarowań. Wydłużanie terminu realizacji wykonania zamówienia i wadliwe wykonanie usługi są niestety zjawiskiem dość często spotykanym na naszym rynku. Dodatkowo, gdy nie spisano umowy, co jest dość częstą praktyką i zapłacono za usługę w całości jeszcze przed realizacją zamówienia – stronę pokrzywdzoną czeka długa droga na dochodzenie swoich praw. Warto więc sprawę dobrze przemyśleć i zaplanować, zanim wpuści się fachowca do domu. Nie da się całkowicie wyeliminować ryzyka przy zlecaniu tego typu prac. Można jednak to ryzyko znacznie ograniczyć. Warto więc zrobić rozeznanie i zebrać opinie wśród krewnych i znajomych o fachowcu, którego szukamy. Przy większym zleceniu na dużą kwotę warto spisać umowę dla celów dowodowych. W sytuacji, gdy fachowiec stwierdzi, że niczego nie będzie podpisywał lub zacznie bagatelizować kwestię podpisania umowy – warto mu podziękować i znaleźć innego, gdyż dalsza współpraca może oznaczać kłopoty.
Reklama | Czytaj dalej »
W umowie należy dokładnie określić przedmiot prac, termin wykonania, wysokość i termin zapłaty wynagrodzenia za wykonane prace. Ma to na celu zabezpieczenie zlecającego usługę w sytuacji, gdy fachowiec zacznie żądać dodatkowej zapłaty za nieprzewidziane prace, powstanie np. spór co do zakresu prac, terminu realizacji oraz wysokości zapłaty wynagrodzenia. Można także wprowadzić postanowienie o karze umownej na wypadek niewykonania usługi w terminie. Płaci się za wykonaną usługę. Zaliczka czy zadatek nie mogą obejmować całości wynagrodzenia za zlecone prace. Praktyka pokazuje, że im mniej zapłaci się na początku za zlecone prace, tym większa jest szansa na wykonanie usługi w terminie.
Gdy okaże się, że zlecona usługa jest wykonywana wadliwie, czyli niezgodnie z zamówieniem, wówczas konsument ma prawo dochodzić roszczeń w następujący sposób:
– w sytuacji, gdy nie jest prawdopodobne, aby wykonawca zdołał ukończyć prace w czasie umówionym, konsument może odstąpić od umowy bez wyznaczenia terminu dodatkowego. Jeżeli konsument wpłacił zaliczkę, to wykonawca jest zobowiązany do zwrotu zaliczki, a w sytuacji, gdy konsument wpłacił zadatek, będzie mógł domagać się zwrotu w podwójnej wysokości.
- w przypadku wykonywania prac w sposób wadliwy lub sprzeczny z umową konsument może wezwać pisemnie wykonawcę do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu konsument może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie prac innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. W takim przypadku wykonawca także jest zobowiązany do zwrotu zaliczki, a gdy wpłacono zadatek można domagać się jego zwrotu w podwójnej wysokości.
W sytuacji, gdy wady ujawnią się po zakończeniu zleconych prac są dwie możliwości dochodzenia roszczeń:
- wykonanie na zamówienie klienta mebli, drzwi, ogrodzenia, uszycie ubrania, itp. – w takim przypadku należy składać reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową (reklamację składa się w ciągu 2 lat od daty zakupu, czy zlecenia i w ciągu 2 miesięcy od daty zauważenia wady),
- gdy wadliwość dotyczy montażu okien, drzwi, położenia paneli, pomalowania ścian, naprawy samochodu - wówczas zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi konsument może żądać usunięcia wad, wyznaczając w tym celu wykonawcy odpowiedni termin z zagrożeniem, że po jego bezskutecznym upływie nie przyjmie naprawy. Gdy wady usunąć się nie dadzą albo wykonawca nie usunął ich w terminie wyznaczonym przez konsumenta, może on od umowy odstąpić, o ile wady są istotne, a w pozostałych przypadkach żądać obniżenia ceny.
Należy pamiętać o tym, że bez jakichkolwiek dokumentów, bez faktury, rachunków
czy pisemnej umowy określającej zakres uzgodnionych prac raczej nie uda się skutecznie dochodzić roszczeń.
Joanna Gierszewska, powiatowy rzecznik konsumentów
tel. 52 39 66 532
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (20)
- Komentarze Facebook (...)
20 komentarzy
także zdjęcia do reportażu nie pogratuluje
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!