Stanisław Skaja 'Samorządowcem 20-lecia'
Tytuł i statuetkę "Samorządowca 20-lecia" staroście chojnickiemu przyznał Związek Powiatów Polskich "za szczególny wkład w rozwój lokalny a także działalność na płaszczyźnie ogólnopolskiej". Uroczystego wręczenia na czwartkowej (6.09) sesji dokonał starosta malborski Mirosław Czapla. Atmosferę świętowania skutecznie popsuła radna Mirosława Dalecka dopytując m.in. o zasługi starosty. Z kolei Leszek Redzimski podnosił, że okres przedwyborczy jest nie najlepszy na takie wyróżnienia.
Szerszego uzasadnienia Mirosław Czapla nie zdecydował się odczytać, chwalił za to współpracę z włodarzem powiatu chojnickiego na przestrzeni trzech kadencji. Wręczając nagrodzonemu statuetkę powiedział: - Stasiu, zasłużyłeś sobie. Wszystkiego dobrego. (...) Życzę, abyście zawsze w Chojnicach mieli takich starostów.
Znam doskonale Stasia Skaję. Jest to długoletni samorządowiec...
Otrzymanego tytułu staroście i całej radzie gratulował burmistrz Chojnic dziękując zarazem za bardzo dobrą i efektywną współpracę w mijającej kadencji. - Prawdziwą ocenę naszej współpracy dadzą mieszkańcy w trakcie aktu wyborczego. Życzę, aby on był jak najlepszy dla wszystkich - mówił Arseniusz Finster.
Podczas wręczania tej statuteki już prawie uwierzyłam, że tylko nieliczni starostowie w Polsce otrzymali taką nagrodę...
Radna chciała także wiedzieć, czy w związku z nawałnicą stowarzyszenie w zeszłym roku zwolniło ze składki nasz samorząd, a także jakie osiągnięcia na szczeblu krajowym, "oprócz tych niechlubnych" ma starosta.
Skoro stowarzyszenie rok rocznie otrzymuje tak wysokie składki członkowskie.
Nadano mi honorową statuetkę i tych stauetek....
ZPP nie umorzył składki chojnickiemu samorządowi dlatego, że ten o to nie wnioskował. Za to, jak informował włodarz, z inicjatywy stowarzyszenia po przejściu przez nasz region kataklizmu rozpoczęła się zbiórka wśród innych jednostek na rzecz poszkodowanych mieszkańców i gmin. - To jest w ogóle krępujące o co pani pyta - ocenił pytania Daleckiej.
Jeżeli chodzi o zwalnianie ze składek po nawałnicy...
Reklama | Czytaj dalej »
Do dyskusji włączyli się także Marek Jankowski i Marek Szczepański zarzucając radnej brak wiedzy i nadużycia w formułowanych wypowiedziach. - Dla mnie to są żenująco niskie składki, jeśli chodzi o działalność i rzeczy, które wykonuje ZPP dla nas - mówił wicestarosta wymieniając m.in. przygotowywanie opinii aktów prawnych, uchwał i ustaw. - Zarzucanie komuś, że kupuje sobie nagrodę jest po prostu żenujące - dodał Szczepański. - Dlaczego nie możemy cieszyć się z rzeczy fajnych? Dostał starosta statuetkę. Brawo, panie starosto. Jaki jest powód, żeby to negować, bo ja nie znajduję ani jednego. Nie jest pan rok starostą - mówił z kolei przewodniczący gremium Robert Skórczewski. Laureat nagrody stwierdził, że radna może nie znać wszystkich jego zasług, bo "doszła do rady jako rezerwowa z komitetu partyjnego".
Dla Leszka Redzimskiego nie do przyjęcia był czas, w którym włodarz nagrodę otrzymał. - Na czterdzieści kilka dni przed wyborami. Co stało na przeszkodzie, żeby tę nagrodę otrzymać na początku roku, kiedy rozpoczynały się obchody 20-lecia samorządu? Skojarzenia mieszkańców powiatu są jednoznaczne. Nie kwestionuje czy jest uzasadniona czy nie, nie mi to oceniać - mówił radny. Redzimski przypomniał, że osiem lat temu, na tej samej sali miała miejsce analogiczna sytuacja. - W okresie już prawie kampanii wyborczej przydzielono nagrody trzem włodarzom powiatu chojnickiego. Wówczas jako jedyny zagłosowałem przeciw będąc członkiem zarządu powiatu chojnickiego.
Nie jest dla mnie do przyjęcia czas, w którym tę nagrodę pan otrzymuje...
- Uchwała został podjęta w lipcu. To naprawdę nie ode mnie zależało. Jeżeli, to wyróżnienie ma mi przynieść chwałę i wszyscy będą na mnie głosować z powrotem, no bym bardzo się cieszył, ale znając życie, tak może nie być - odpowiedział Skaja.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (125)
- Komentarze Facebook (...)
125 komentarzy
Niemal 30 lat po rozpoczęciu transformacji nadal nie wiemy, w przypadku których zakładów się pomyliliśmy, a w przypadku których niewiele dało się zrobić. Rzutuje to na bieżącą politykę przemysłową i nakręcanie iluzji dotyczących tych czy innych branż przyszłości i motorów dalszego rozwoju. Wreszcie nie da się też prowadzić rozsądnej polityki spójności, bo identyczne mity pokutują na temat zagłębi biedy i bezrobocia.
Prywatyzacja to lekcja płynąca z gorzkich doświadczeń realnego kapitalizmu. Socjalizm (łac. societas – wspólnota) – 1. wieloznaczne pojęcie, odnoszące się do ideologii politycznej wywodzącej się z utopijnej filozofii politycznej rozwijanej w latach 30. i 40. XIX wieku we Francji lub 2. doktryna gospodarcza postulująca upowszechnienie świadczeń socjalnych i poddania gospodarki kontroli społecznej (poprzez instytucje państwowe, samorządowe, korporacyjne lub spółdzielcze). Częścią wspólną wszystkich odmian socjalizmu jest (częściowe lub całkowite) odrzucenie idei kapitalizmu oraz promowanie idei sprawiedliwości społecznej.
Socjalizm wywodzi się od filozofii rozwijanej na przełomie XVIII i XIX wieku przez działaczy, tj. Henriego de Saint-Simon, Pierre’a Leroux, Charlesa Fouriera i Roberta Owena. Celem ówczesnych socjalistów było zbudowanie społeczeństwa, w którym wszyscy jego członkowie mieliby równy stan posiadania, gdzie siły rynkowe nie są głównym mechanizmem podziału bogactwa oraz państwa, w którym funkcjonowanie społeczeństwa opiera się nie na własności prywatnej lecz na wspólnej własności, wzajemnej współpracy i altruizmie. Teoretykami socjalizmu połowy XIX w. byli: Karl Marx, Friedrich Engels, Pierre-Joseph Proudhon i Michaił Bakunin – twórcy kolejno marksizmu, anarchizmu i anarchokolektywizmu. Wkrótce, na gruncie marksistowskiej wersji socjalizmu, powstały ideologie: komunistyczna oraz socjaldemokratyczna. Elementy ideologii socjalistycznej są łączone m.in. z: nacjonalizmem, chrześcijaństwem, islamem etc.
Kapitalizm – system gospodarczy oparty na prywatnej własności środków produkcji i w konsekwencji czerpania z nich zysku, oraz na swobodnym obrocie dobrami w ramach wolnego rynku; stąd też gospodarka kapitalistyczna nazywana jest również gospodarką wolnorynkową. Swoboda działalności na rynku przejawia się w postaci wolnej przedsiębiorczości, wolnego obrotu towarami i usługami, swobodnego obrotu prawami własności, istnienia sprawnych instytucji finansowych oraz na wolnej konkurencji pomiędzy podmiotami.
Kapitalizm rozwinął się w Europie Zachodniej, począwszy od XVI wieku. Systemy protokapitalistyczne rozwijały się już w starożytności; pierwociny nowożytnego systemu kapitalistycznego pojawiły się w XIII-XIV wieku we Włoszech. Podstawową cechą wyróżniającą kapitalizm od poprzednich systemów gospodarowania był sposób wykorzystania nadwyżek produkcji, zamiast bezpośredniej konsumpcji, były one akumulowane (akumulacja kapitału), a następnie inwestowane w celu zwiększenia możliwości produkcyjnych w kolejnym cyklu gospodarczym. Cechy takiego obrotu kapitału miał przemysł włókienniczy w nowożytnej Anglii. W nowożytnej Europie pojawiło się kilka czynników sprzyjających rozwojowi kapitalizmu, m.in. wysoka inflacja wywołana napływem kruszców szlachetnych oraz wzrost roli państwa i centralizacja jego urządzeń. Pierwsze zjawisko wywołało szybko rosnące ceny towarów, gdy płace robotników były relatywnie stałe. Różnica napływała do kapitalistów, przez co mogła być inwestowana. Pojawienie się scentralizowanych, zbiurokratyzowanych absolutystycznych monarchii sprzyjało prowadzeniu polityki protekcyjnej, skupionej na zapobieganiu odpływu kapitału z rynku (merkantylizm).
Adam Smith w pracy Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, wydanej w 1776 roku, opisał podstawowe zasady nowoczesnej gospodarki kapitalistycznej, i stał się teoretykiem gospodarki leseferystycznej. Po rewolucji francuskiej i XIX-wiecznych reformach liberalnych w Europie zostały usunięte pozostałości gospodarki feudalnej – takie jak ograniczenia cechowe, ograniczenia w obrocie ziemią i przepływie pracowników. Po kryzysie w latach 30. XX wieku powszechne stało się odchodzenie od gospodarki opartej na czystym liberalizmie gospodarczym, na rzecz gospodarki kapitalistycznej z większą rolą państwa.
W kapitalizmie występują dwie podstawowe klasy społeczne: przedsiębiorcy i zatrudniani przez nich pracownicy. Stosunki między nimi opierają się na ruchu pieniędzy, dóbr i usług.
Był w Czersku dobry gospodarz. Jedna Pani krzyczała: jestem stąd wybierzcie mnie! No i ludzie wybrali. Miasto żyło od jednego do drugiego przegranego procesu sądowego. Doszło do tego, że Rytel zaczął procedurę wyjścia z tego chorego układu. Wtedy okazało się, że wszystkiemu podobno winny jest powiat. Pani z ramienia PKSu zamierza teraz tam startować.
Panie Skaja!
Dwie pieniaczki w radzie pociągną powiat na dno!
Zaciśnij Pan zęby i poświęć jeszcze jedną kadencję dla dobra naszego powiatu!
W 1990 roku współtworzyła Socjaldemokrację RP.
W 1999 roku weszła w skład rady krajowej i wojewódzkiej SLD.
W 2011 roku ubiegała się o mandat poselski z ramienia PO.
W 2014 roku uzyskała mandat radnej z PO.
W 2015 roku nie została wybrana do Sejmu.
Co robi dziś?
Staruje do Rady Miasta z listy Prawa i Sprawiedliwości.
Panie pośle, wszystkim żyje się lepiej, przestańcie ludziom mydlić oczy o jakiś zmianach!
"Nasz zakład w ogóle nie jeździ do Chojnic" - odpowiedział w trakcie sesji członek Zarządu Powiatu Człuchowskiego Wacław Wołujewicz:
Panie Pośle, to tak ma wyglądać ten efekt synergii, o którym Pan majaczy. Czy Pan w ogóle wie, o czym mówi?
Dzisiaj komitet wyborczy obiecuje walkę ze smogiem, a wiarygodności tym deklaracjom ma dodać zastępca dyrektora szpitala, który jest kandydatem na radnego.
To tak, jakby pirat drogowy miał łapać kierowców łamiących przepisy drogowe!
Jako ideologia zaczął się krystalizować już od XV wieku, gdy przyjmował postać komunizmu utopijnego, który głosił hasła likwidacji nierówności społecznych i prywatnej własności. W XIX wieku narodziły się dwa warianty ideologii. Wariant w wydaniu anarchistycznym, który głosił zniesienie instytucji państwa i kolektywizmu oraz ten w wydaniu marksistowskim, oparty na Manifeście Komunistycznym z 1848 roku. Według marksistowskiego wariantu komunizmu, do osiągnięcia bezklasowego społeczeństwa dojść miało na drodze rewolucji.
Założenia ideologii komunistycznej starał się wprowadzić w życie Włodzimierz Lenin, który stworzył odrębny nurt marksizmu zwany leninizmem. Nowy nurt ruchu komunistycznego przybrał postać partii komunistycznej zorganizowanej według zasady centralizmu demokratycznego. Rewolucja miała doprowadzić do budowy dyktatury proletariatu. Rosyjscy komuniści przejęli siłą w 1917 władzę w Rosji, skąd w 1920 narzucili ją Azerbejdżanowi, Armenii i Ukrainie, w 1921 Gruzji i Mongolii, w 1940 Litwie, Łotwie i Estonii, a po II wojnie światowej państwom satelickim w Europie Środkowo-Wschodniej. W 1949 Komunistyczna Partia Chin zwyciężyła w wojnie domowej z Kuomintangiem i utworzyła państwo, które od końca lat 50. XX wieku (rozłam radziecko-chiński), prowadziło politykę niezależną, a od końca lat 60. XX wieku politykę konfrontacyjną wobec ZSRR. Komuniści zdobyli również samodzielnie władzę w Korei Północnej (1949), Wietnamie (1954) i na Kubie (1959). Realizując program tzw. realnego socjalizmu utworzyli rządy charakteryzujące się monopolem władzy partii komunistycznej i upaństwowieniem gospodarki.
Reżimy powołujące się na ideologię komunizmu spowodowały śmierć od 65 do około 100 milionów ludzi
Komunizm jako ustrój społeczno-gospodarczy
Komunizm jest najczęściej kojarzony z myślą marksistowską. Ustrój taki pojawia się również poza marksizmem. Ideę ustroju komunistycznego można znaleźć np. w Państwie Platona, gdzie wspólność obejmuje nie tylko własność, ale także żony i dzieci. Także angielski pisarz Tomasz Morus sportretował w swojej Utopii (1516) społeczeństwo oparte na wspólnej własności nieruchomości.
Dzieła tych twórców nie nosiły jednak znamion doktryny politycznej i nie stały się podstawą działania ruchów politycznych.
Komunizm chrześcijański
Osobny artykuł: Komunizm chrześcijański.
Komunizm chrześcijański jest formą ustroju i ideologią panującą w niektórych wspólnotach chrześcijańskich. Według członków tych wspólnot, Biblia i życie 12 apostołów nakazywały życie w powszechnej równości i zniesienie indywidualnej własności. Wspólnoty takie były zwykle niewielkie, traktowane jako radykalne i często zwalczane przez główny nurt chrześcijaństwa.
Chrześcijańskie wspólnoty komunistyczne zakładane były m.in. przez taborytów, huterytów czy szejkersów.
Niemal 30 lat po rozpoczęciu transformacji nadal nie wiemy, w przypadku których zakładów się pomyliliśmy, a w przypadku których niewiele dało się zrobić. Rzutuje to na bieżącą politykę przemysłową i nakręcanie iluzji dotyczących tych czy innych branż przyszłości i motorów dalszego rozwoju. Wreszcie nie da się też prowadzić rozsądnej polityki spójności, bo identyczne mity pokutują na temat zagłębi biedy i bezrobocia.
Prywatyzacja to lekcja płynąca z gorzkich doświadczeń realnego kapitalizmu. Socjalizm (łac. societas – wspólnota) – 1. wieloznaczne pojęcie, odnoszące się do ideologii politycznej wywodzącej się z utopijnej filozofii politycznej rozwijanej w latach 30. i 40. XIX wieku we Francji lub 2. doktryna gospodarcza postulująca upowszechnienie świadczeń socjalnych i poddania gospodarki kontroli społecznej (poprzez instytucje państwowe, samorządowe, korporacyjne lub spółdzielcze). Częścią wspólną wszystkich odmian socjalizmu jest (częściowe lub całkowite) odrzucenie idei kapitalizmu oraz promowanie idei sprawiedliwości społecznej.
Socjalizm wywodzi się od filozofii rozwijanej na przełomie XVIII i XIX wieku przez działaczy, tj. Henriego de Saint-Simon, Pierre’a Leroux, Charlesa Fouriera i Roberta Owena. Celem ówczesnych socjalistów było zbudowanie społeczeństwa, w którym wszyscy jego członkowie mieliby równy stan posiadania, gdzie siły rynkowe nie są głównym mechanizmem podziału bogactwa oraz państwa, w którym funkcjonowanie społeczeństwa opiera się nie na własności prywatnej lecz na wspólnej własności, wzajemnej współpracy i altruizmie. Teoretykami socjalizmu połowy XIX w. byli: Karl Marx, Friedrich Engels, Pierre-Joseph Proudhon i Michaił Bakunin – twórcy kolejno marksizmu, anarchizmu i anarchokolektywizmu. Wkrótce, na gruncie marksistowskiej wersji socjalizmu, powstały ideologie: komunistyczna oraz socjaldemokratyczna. Elementy ideologii socjalistycznej są łączone m.in. z: nacjonalizmem, chrześcijaństwem, islamem etc.
Kapitalizm – system gospodarczy oparty na prywatnej własności środków produkcji i w konsekwencji czerpania z nich zysku, oraz na swobodnym obrocie dobrami w ramach wolnego rynku; stąd też gospodarka kapitalistyczna nazywana jest również gospodarką wolnorynkową. Swoboda działalności na rynku przejawia się w postaci wolnej przedsiębiorczości, wolnego obrotu towarami i usługami, swobodnego obrotu prawami własności, istnienia sprawnych instytucji finansowych oraz na wolnej konkurencji pomiędzy podmiotami.
Kapitalizm rozwinął się w Europie Zachodniej, począwszy od XVI wieku. Systemy protokapitalistyczne rozwijały się już w starożytności; pierwociny nowożytnego systemu kapitalistycznego pojawiły się w XIII-XIV wieku we Włoszech. Podstawową cechą wyróżniającą kapitalizm od poprzednich systemów gospodarowania był sposób wykorzystania nadwyżek produkcji, zamiast bezpośredniej konsumpcji, były one akumulowane (akumulacja kapitału), a następnie inwestowane w celu zwiększenia możliwości produkcyjnych w kolejnym cyklu gospodarczym. Cechy takiego obrotu kapitału miał przemysł włókienniczy w nowożytnej Anglii. W nowożytnej Europie pojawiło się kilka czynników sprzyjających rozwojowi kapitalizmu, m.in. wysoka inflacja wywołana napływem kruszców szlachetnych oraz wzrost roli państwa i centralizacja jego urządzeń. Pierwsze zjawisko wywołało szybko rosnące ceny towarów, gdy płace robotników były relatywnie stałe. Różnica napływała do kapitalistów, przez co mogła być inwestowana. Pojawienie się scentralizowanych, zbiurokratyzowanych absolutystycznych monarchii sprzyjało prowadzeniu polityki protekcyjnej, skupionej na zapobieganiu odpływu kapitału z rynku (merkantylizm).
Adam Smith w pracy Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, wydanej w 1776 roku, opisał podstawowe zasady nowoczesnej gospodarki kapitalistycznej, i stał się teoretykiem gospodarki leseferystycznej. Po rewolucji francuskiej i XIX-wiecznych reformach liberalnych w Europie zostały usunięte pozostałości gospodarki feudalnej – takie jak ograniczenia cechowe, ograniczenia w obrocie ziemią i przepływie pracowników. Po kryzysie w latach 30. XX wieku powszechne stało się odchodzenie od gospodarki opartej na czystym liberalizmie gospodarczym, na rzecz gospodarki kapitalistycznej z większą rolą państwa.
W kapitalizmie występują dwie podstawowe klasy społeczne: przedsiębiorcy i zatrudniani przez nich pracownicy. Stosunki między nimi opierają się na ruchu pieniędzy, dóbr i usług.
Już był taki poseł, który zatrzymał pociągi expressowe we Włoszczowej. Dzisiaj stawiają Mu pomniki w stylu amerykańskiego prezydenta. Obyśmy nie dożyli czasów, że posłowi z Człuchowa będą stawiane pomniki.
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!