Czwartek, 26 Grudnia 2024 | Imieniny: Dionizego, Kaliksta, Szczepana chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Tekst mz, fot. Michał Włoch (zdj. główne), mz (w treści)

'Teraz albo nigdy'

Burmistrz Chojnic chce przejąć dworzec i za unijne pieniądze w ramach MOF przebudować budynek wraz z otoczeniem. By powstał tzw. węzeł integrujący, najprawdopodobniej trzeba będzie zlikwidować któryś z peronów. Dziś w tej sprawie przyjechały do Chojnic władze PKP Polskie Linie Kolejowe oraz poseł Stanisław Lamczyk, który przed ponad czterema laty był inicjatorem podpisania porozumienia o przejęciu dworca przez samorząd.

- Teraz albo nigdy. W ramach MOF możemy przebudować dworzec oraz w cywilizowany i szybszy sposób podróżować do Trójmiasta – tymi słowami dzisiejsze spotkanie w ratuszu rozpoczął burmistrz Arseniusz Finster. Jego goście mieli okazję zapoznać się z pięcioma koncepcjami przygotowanymi w ramach MOF-owskich projektów przez Zdzisława Kufla. Wcześniej zdążyli jeszcze skoczyć na dworzec, gdzie urodził się... jeszcze inny pomysł. Teraz ten na papier przelać będzie musiał architekt. Jak podkreśla włodarz miasta, największym problemem jest wyspowy charakter dworca, bo ciężko go skomunikować i wygospodarować miejsca na dworzec autobusowy, parkingi, pozwalając na płynny ruch i sprawne przemieszczanie się podróżujących. Stąd w koncepcjach pojawiają się pomysły likwidacji któregoś z torowisk, wyburzenia części budynków, dwupoziomowe przejazdy czy mury oporowe umacniające skarpy po obu stronach przy wjeździe na dworzec. Z istniejących koncepcji najbardziej spodobał się nr 5, gdzie z terenu zniknąć nie muszą żadne budynki, a dworzec autobusowy usytuowany jest obok głównego budynku dworca, po jego lewej stronie patrząc od wjazdu i skomunikowany z ul. Towarową. Parking zaś znajduje się zaraz przy wjeździe na dworcowy teren. W tym miejscu projektant przewidział rondo. Miejsca parkingowe są również za dworcem autobusowym. Po tej stronie nie ma za to peronów. - Przeniesienie ich na drugą stronę budynku wiąże się z przebudową całej głowicy stacji – uświadamiał prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz. Chojnicka stacja jest stacją węzłową, gdzie zbiega się kilka linii. Skalę ingerencji i ich koszty w odniesieniu do każdej koncepcji zobowiązało się przygotować  PLK. Co do samej realizacji spółka nie ma pieniędzy by pomóc samorządowi, chyba, że znajdą się unijne. - Najważniejsze, by studium wykonalności się obroniło. Mamy przykłady współpracy z samorządami – mówiła Józefa Majerczak, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury w PKP PLK.

Reklama | Czytaj dalej »

Przedstawiciele kolei przywieźli także dobre wieści. Zapadła decyzja o modernizacji linii Chojnice – Kościerzyna. A z tego ostatniego miejsca ruszy kolej metropolitalna do Trójmiasta, o czym mówił także Stanisław Lamczyk. - W godzinach szczytu pociąg będzie jeździć stamtąd co pół godziny. Oblicze kolei się zmienia. Marzę by ta kolej dotarła też tutaj. Poseł oszacował już, że dzięki temu bezrobocie zmalałoby o 4-5 %, bo mieszkańcy prowincji skorzystaliby z szybkiej kolei i możliwości pracy w Trójmieście.

Zadaniem dla lokalnego samorządu na ten rok jest wybór koncepcji dla transportowego węzła integrującego. To będzie ułatwione, kiedy w PLK oszacują wstępne koszty ingerencji w układ torowy. - Piąta z koncepcji jest rzeczywiście przyjazna dla terenu, ale przystosowanie układu torowego i wpływ na funkcjonalność linii będą kosztowne – oceniła Józefa Majerczak z zarządu PLK. Z kolei jeszcze kosztowniejsze mogą być tunele i dwupoziomowy układ również zaproponowane przez projektanta. - Takie koncepcje nie wytrzymują próby finansowania tych dwudziestu kilku milionów, które mamy na węzeł integracyjny. W grę wchodzi jeszcze ewentualnie pomysł z murami oporowymi – mówił burmistrz. - Wielka odpowiedzialność przed nami stoi, czyli wybór – zakończył Arseniusz Finster.

Zapraszamy do zapoznania się z propozycjami, które powstały w pracowni Zdzisława Kufla. Ten ma przygotować jeszcze jeden wariant.

Koncepcja 1, 2, 3, 4, 5

Poniżej koncepcja nr 5

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

21 komentarzy

~Chojnice
Chojnicki konserwator
Konserwator zabytków zajmuje się ratowaniem, modernizacją i konserwacją. Przedmiotem ich pracy są m.in. kościoły, katedry, ratusze, teatry, kamienice...
To bardzo skrótowe objaśnienie zadań Konserwatora Zabytków.
A w Chojnicach:
Chojnice posiadają wiele starych kamienic, budynków i innych obiektów. Posiadamy też konserwatora zabytków.

Zapytano więc, Urząd Miasta o wyniki pracy Konserwatora Zabytków za lata 2011 i 2012 i udostępnienie dokumentów w tym zakresie.

Niestety Burmistrz Arseniusz Finster nie zrozumie pytania, w konsekwencji nie dowiedzieliśmy się, czym w Chojnicach (z powierzonych zadań) w roku 2011 i 2012 wykazał się konserwator zabytków ani na czym w tych latach polegała praca konserwatora.

Ze stron BIP UM w Chojnicach dowiedzieliśmy się za to, że praca konserwatora polega w 30 % na uzgodnieniach, 55 % wydawaniu decyzji a tylko niewielką część z tych zadań zajmuje faktyczna opieka nad zabytkami.

To świadczy że w stanowczym wariancie podlega ,jako poddany burmistrzowi Chojnic Arseniuszowi Finsterowi.
17 Stycznia 2015, godzina 10:05
Oceniono 8 razy 2
~Marcin Dobaj
Aktualności:
6 października 2011 r. w tygodniku Czas Chojnic ukazała się historia 140 lat kolei w Chojnicach .

15 listopada 2011r. wypadła 140 rocznica przyjazdu pierwszego pociągu do Chojnic.
15 Stycznia 2015, godzina 14:29
Oceniono 12 razy 4
~Marcin Dobaj
Bo tacy mieszkańcy jak ja, to mieszkają w wolnym mieście Chojnice a nie w komunistycznym!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
15 Stycznia 2015, godzina 13:45
Oceniono 18 razy 4
~Marcin Dobaj
Zgłaszam swoje uwagi i zastrzeżenia co do planów odrestaurowania dworca PKP.

Co z tego że:
Z ukazanych informacji których 30 października 2014 r. podały Czas Chojnic a mianowicie powstały cztery koncepcje.-Pierwsza i druga są spójne, trzecia jako zachowawcza, a czwarta bardzo odważna.

To Panu Arseniuszowi Finsterowi podoba się ta najbardziej futurystyczna, czyli czwarta i to jedna z najdroższych koncepcji, i tak jak pan burmistrz powiedział na swojej konwencji że decyzja będzie należała do nowej 18 osobowej pana rady.- Będą mieli w czym wybierać.

A kto w większości z dworca będzie korzystał moim zdaniem mieszkańcy, turyści jako pasażerowie.

Dlatego to jeśli chodzi o projekt dworca w Chojnicach powinniśmy zrobić zebrania konsultacji osiedlowej -społecznościowej aby, to mieszkańcy wybrali koncepcje zachowawczą.

Przecież to 15 listopada 2015 r. wypada 144 lecie kolei i dworca kolejowego w Chojnicach.

Dlatego powinniśmy tom koncepcją zachowawczą jako trzecią przybliżyć i upamiętnić mieszkańcom i turystą historię kolei w naszym mieście.

Bo chcę osobiście podkreślić że tak jak przyrody czy matematyki nie da się oszukać ani historii.

A tym bardziej jeśli pan burmistrz jeśli mi nie wierzy to niech się przyjrzy pocztówką i zdjęciom budynku chojnickiego dworca ok. 1919 roku.

Dokładnie ze zbiorów Pana Andrzeja Michalskiego oraz skontaktuje się z panem Krzysztofem Werner.

Aby odrestaurować dworzec w ,, trzeciej zachowawczej koncepcji''





15 Stycznia 2015, godzina 13:18
Oceniono 18 razy 4
~fr.
jako wielbiciel kolei powiem tyle:
Przestawienie jakiegokolwiek toru to Pan Burmistrz może sobie planować , zalecam zapoznać się z tym jak wygląda przebudowa takiej głowicy kolejowej która rozdziela na poszczególne tory - to nie jest tak że te puste tory stoją sobie tak "dla żartu" - one wszystkie spełniają ważną rolę w systemie który jest bardzo mocno od siebie zależny.
To jest to o czym mówi ekspert - nawet wywalenie jednego toru to usunięcie ważnego ogniwa w masie zależności które istnieją między kolejnymi torami - światłami - systemami

Równie dobrze moglibyśmy wybić dziure zaraz za "puszką " z korkami elektrycznymi w mieszkaniu - wyciąć dwa kable , albo zamienić je miejscami a potem dziwić się że lodówka oddalona od "puszki" 300 metrów nie działa...

Nie wiem czy jest ktoś zainteresowany ale mogę wytłumaczyć to bardziej dokładnie. - co zresztą próbował prezes PLK
11 Stycznia 2015, godzina 12:31
Oceniono 15 razy 3
~zero
Pozwólmy na dalsze błędy.

W Chojnicach obserwujemy od lat sytuację w której podejmuje się przy pomocy kapitały "złe inwestycje", to znaczy takie, które de facto nie są inwestycjami, a są kosztem. Czyli kapitał miejski przeznacza się na generowanie jeszcze większych obciążeń dla budżetu miasta.

Poparcie pomysłów władzy jest coraz niższe społecznie, co wykazały wyniki wyborcze. Uważam najbliższe wybory za decydujące dla przyszłości miasta. O ile teraz udało się scementować pewne środowiska i wytworzyć realną opozycję w przestrzeni miejskiej, to opozycja ta nie ma żadnego wsparcia w postaci instytucji publicznych, ani też dostępu do kapitału, dlatego musi się ona stać w przestrzeni miejskiej realnym ruchem społecznym. To znaczy, że dziś już rozpoczynamy kampanię wyborczą, żeby wygrać wybory za 4 lata. Potrzebujemy Was - chojniczan do tego, abyśmy wspólnie zbudowali silny ruch społeczny zdolny do zwycięstwa w nadchodzących wyboram.

Ad rem. W Chojnicach jest taki zły zwyczaj, podejmowania strategicznych decyzji na podstawie prezentacji w power poincie. Nie ma niestety żadnych badań, żadnych informacji dotyczących tego "jak się sprawy mają". Nie ma więc obiektywnej wiedzy w oparciu o którą można by było podejmować strategiczne dla miasta decyzje. Jest to działanie całkowicie irracjonalne, nie tylko narażające miasto na straty, ale i na bezpośrednią szkodę każdego z mieszkańców. Bowiem warto zwrócić uwagę na taki fakt - paradoks wysokich cen i niskich zarobków w Chojnicach. Jest on pochodną złego zarządzania miastem, ergo bieda jest wynikiem złych rządów nad gospodarką miejską. Nie zmieni tego przecięcie kolejnej wstęgi, ani też ledwie co artykułowane zdania (nigdy podrzędnie złożone) przez posła Lamczyka. Potrzebujemy chojniczanie Waszej pomocy w działaniu, Waszego poparcia.
09 Stycznia 2015, godzina 17:06
Oceniono 22 razy 2
~lokalny
POseł Lamczyk roztacza swietlana przyszłosc tylko pytanie dla kogo? Pociotki z Chojnic znajdą zatrudnienie w urzedach dzieki znajomosciom, młodzi co takowych nie maja w niecałą godzine lotu znjada sie w Norwegii czy w LOndynie gdzie zarobia godziwe pieniądze.

A co z projektem Baltuium czy jak sie teraz szumnie nazywa przebudowa/budowa domu kultury? Skąd pieniadze na tak drogie inwestycje?
09 Stycznia 2015, godzina 15:56
Oceniono 24 razy 2
~Jak utrzymać rodzinę, siebie, każą tylko zaciskać pasa, by im się lepiej żyło samorządowcom...
Jak utrzymać rodzinę, siebie, każą tylko zaciskać pasa, by im się lepiej żyło samorządowcom...
Po studiach zarabiam 1300 zł, jak ja mam zarobić na dom i rodzinę kiedy każdy każe mi zaciskać pasa a sam inkasuje...likwidują torowiska dojeżdżającym do pracy, kolejarzom pracę...HAŃBA.
09 Stycznia 2015, godzina 15:48
Oceniono 27 razy 3
~Marcin Dobaj
Panie pośle Stanisław Lamczyk niech pan sobie zobaczy z czym mi się pan kojarzy.
Wcześniej p. poseł otwierał swoje biuro w Chojnicach. Wszyscy pamiętamy jak to się skończyło. Treść propagandy warto przytoczyć w całości:
„OTWARCIE BIURA POSELSKO-SENATORSKIEGO W MOSTOSTAL CHOJNICE S.A. 8 maja 2010 roku nastąpiło uroczyste otwarcie biura poselsko-senatorskiego w budynku MOSTOSTAL CHOJNICE S.A. Europoseł Jarosław Wałęsa, senator Edmund Wittbrodt oraz poseł Stanisław Lamczyk w obecności prezesa Marcina Garusa oraz ministra Adama Szejnfelda dokonali przecięcia wstęg i otwarcia swojego biura. Otwarcie biura w budynku MOSTOSTALU CHOJNICE S.A. jest nie tylko promocją naszego regionu ale również naszej firmy i całego przemysłu konstrukcji stalowych. Chcemy aby politycy byli bliżej przemysłu, jego problemów, bliżej ludzi którzy tworzą tę gałęź gospodarki. Uważamy, że otwarcie biura poselsko-senatorskiego w biurowcu Mostostalu przyczyni się do poprawy relacji na linii społeczeństwo – polityka - gospodarka.” (pisownia zgodna z oryginałem).
Zbliżenie polityków tak poprawiło sytuację, że dobra firma wystąpiła o upadłość, a wielu ludzi trafiło na bruk.
09 Stycznia 2015, godzina 15:00
Oceniono 35 razy 5
~xxxxx

Panie burmistrzu ta wizja się urzeczywistni przynosząc miastu Chojnice straty .
Oznacza to, że do dziś jako wielki włodarz traktuje pan miasto Chojnice jak prywatna własność, skupiając się nie na służbie mieszkańcom , ale na zarządzaniu finansowym z UE kapitałem.
Obywatele nie decydują jak mają być zmienione dane miejsca w mieście wiec gdzie wolność miasta Chojnice.
09 Stycznia 2015, godzina 14:51
Oceniono 32 razy 18
~Marcin Dobaj
Panie burmistrzu Arseniuszu Finsterze
Teraz albo nigdy . Na kolei i przy dworcach kolejowych w szczególności przygranicznych miast wojewódzkich powinno się budować potencjał polskich producentów kolejowych.

Powinniśmy się zgłosić do wiceprezesa spółki Track Tec Krzysztof Niemiec

Aby uruchomić fabrykę rozjazdów kolejowych w Chojnicach z przeznaczeniem na eksport do Niemiec .
A tym samym pozyskiwać kapitał finansowy miastowy , bo unijne fundusze to pewne niebawem się zakończą i skąd będziemy czerpać fundusze inwestycyjne.
09 Stycznia 2015, godzina 14:22
Oceniono 36 razy 14
~Marcin Dobaj
Stanisław Lamczyk. - W godzinach szczytu pociąg będzie jeździć stamtąd co pół godziny. Oblicze kolei się zmienia. Marzę by ta kolej dotarła też tutaj. Poseł oszacował już, że dzięki temu bezrobocie zmalałoby o 4-5 %, bo mieszkańcy prowincji skorzystaliby z szybkiej kolei i możliwości pracy w Trójmieście.

Panie Stanisław Lamczyk. co z tego, że dzięki temu bezrobocie zmalałoby o 4-5 %, jak kapitał finansowy zostawią w Trójmieście skoro będą tam zarabiać.
09 Stycznia 2015, godzina 14:10
Oceniono 34 razy 12
~Chleb od gęby, Pracy Kolejarzy chcą pozbawić likwidując torowiska
Kolejarzom pracę odbierają likwidując torowiska i to nazywa się likwidacja bezrobocia przez samorząd???...ALI AHAD.
09 Stycznia 2015, godzina 13:55
Oceniono 30 razy 2
~do poniżej
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
09 Stycznia 2015, godzina 11:25
Oceniono 33 razy -19
~W tym roku wybory do parlamentu to kampania wyborcza PO...
NIE LIKWIDUJCIE TOROWISK skąd ludzie będą wyjeżdżać za chlebem, pracą, płacą, tym sposobem ich nie zatrzymacie....AHMED.
09 Stycznia 2015, godzina 08:31
Oceniono 36 razy 12

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.030 4.130 DKKDKK 0.500 0.526
EUREUR 4.190 4.270 TRYTRY 0.118 0.135
CHFCHF 4.510 4.590 NOKNOK 0.306 0.327
GBPGBP 5.060 5.140 SEKSEK 0.315 0.340
Aktualizacja: 2024-12-25 18:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.040 4.110 DKKDKK 0.501 0.525
EUREUR 4.200 4.260 TRYTRY 0.119 0.134
CHFCHF 4.520 4.580 NOKNOK 0.307 0.326
GBPGBP 5.070 5.130 SEKSEK 0.316 0.339
Aktualizacja: 2024-12-25 18:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy weźmiesz udział w głosowaniu na projekty do realizacji w Budżecie Obywatelskim?




Ceny paliw2024-12-22

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK - - - -
Orlen - - - -
PKS - - - -

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij