Kreft i Osowicka niewinne
Sąd Okręgowy w Słupsku uniewinnił Alicję Kreft i Marzennę Osowicką w sprawie pomówienia o mobbing. Tym samym zmienił wyrok Sądu Rejonowego w Chojnicach, który sprawę umorzył ze względu na niską szkodliwość czynu. Proces karny swoim pracownicom wytoczyła cztery lata temu dyrektor Gimnazjum nr 1 Małgorzata Henszke.
- Wyrok, który wczoraj zapadł, uniewinnił obie oskarżone od popełnienia zarzucanych im czynów. Orzeczenie jest prawomocne. Oskarżycielce prywatnej przysługuje od niego jedynie kasacja do Sądu Najwyższego - informuje rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Słupsku Danuta Jastrzębska. Tym samym troje sędziów słupskiej Temidy pozytywnie rozpatrzyło apelacją złożoną przez Osowicką i Kreft. Przypomnijmy, sprawę ze względu na niską szkodliwość czynu w listopadzie 2014 r. po dwudziestu rozprawach umorzył sędzia Roman Sporysz.
Reklama | Czytaj dalej »
- Uniewinnienie nas z zarzutu pomówienia nie jest równoznaczne ze stwierdzeniem, że mobbing ze strony dyrekcji miał miejsce. Tę tezę będziemy starały się udowodnić w Sądzie Pracy. Dokonując retrospekcji minionych czterech lat (informację o wytoczeniu mi procesu usłyszałam 7 kwietnia 2011 r.) stwierdzam, że były to lata totalnie stracone w kontekście mojej drogi zawodowej. Zamiast skupić się na pracy, która jest moją pasją, uczestniczyłam w tasiemcowym procesie - komentuje wyrok Marzenna Osowicka. - Alicja poniosła największe konsekwencje - utrata pracy oraz utrata zdrowia. Czy cokolwiek i ktokolwiek jest w stanie jej to zrekompensować? - dodaje nauczycielka. Była wicedyrektor Gimnazjum nr 1 po zakończonym procesie ma mieszane uczucia. - Cieszę się, ale szkoda, że dopiero po czterech latach. Jestem w jakiś sposób rozżalona, że to w Chojnicach nie zapadł taki wyrok. Trzeba było pójść aż do Słupska - mówi Alicja Kreft, jednocześnie dziwiąc się, że wyrok Sądu Rejonowego w Chojnicach satysfakcjonował stronę skarżącą. - Bo po co było to wszystko? Te koszty, te cztery lata stracone? - pyta Kreft.
Skarżąca Małgorzata Henszke wynik apelacji komentuje krótko. - To jest przyzwolenie na pomówienie, zniesławienie, obmawianie, obrażanie ludzi - mówi dyrektor. Decyzję o ewentualnej kasacji w Sądzie Najwyższym zawiesza do momentu zapoznania się z uzasadnieniem wyroku.
Czy zwaśnione nauczycielki gotowe są podać sobie ręce i zacząć nowy etap w relacjach? - Byłam zawsze gotowa do rozmów - zaznacza Osowicka. - Niejednokrotnie próbowałam nawiązać rozmowę. Nie przekreślam człowieka. Podam rękę z zastrzeżeniem, że nie wyrażam zgody na obrażanie, zniesławianie i pomawianie mnie, mojej rodziny i pracowników szkoły - odpowiada Małgorzata Henszke, nawiązując do licznych wpisów, jakie ukazywały się m.in. na naszym portalu.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (301)
- Komentarze Facebook (...)
301 komentarzy
Definicja arystotelesowska (definicja klasyczna/
Arystoteles tak próbował przybliżać istotę prawdy w swojej Metafizyce:
Powiedzieć, że istnieje, o czymś, czego nie ma, jest fałszem.
Powiedzieć o tym, co jest, że jest, a o tym, czego nie ma, że go nie ma, jest prawdą.
Definicja ta (zwana dziś korespondencyjną definicją prawdy) oznacza, że:
dane zdanie A jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy stan faktyczny opisany przez zdanie A ma rzeczywiście miejsce,
tzn. zdanie 'Ala ma kota' jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy Ala rzeczywiście posiada jakiegoś kota.
Powyższe rozumienie prawdy prowadzi jednak do kilku trudności. Jedną z nich jest tzw. paradoks kłamcy. Bez względu na to, jaką z dwóch wartości logicznych przypiszemy jednemu z poniższych zdań:
Z1 = Z2 jest zdaniem prawdziwym,
Z2 = Z1 jest zdaniem fałszywym,
to, przy założeniu powyżej definicji prawdy, dojdziemy do wniosku, że zdaniu przysługuje inna (od założonej) wartość logiczna.
Przez wieki filozofowie nie potrafili znaleźć definicji prawdy, która z jednej strony byłaby formalnie poprawna (nie prowadziłaby do sprzeczności), a z drugiej adekwatna, czyli bliska nieścisłemu, potocznemu rozumieniu słowa "prawda".
prawdy nigdy nie poznamy....
pracy nauczycieli i dyrektora
Podstawą prawną funkcjonowania zespołów zadaniowych w szkole jest Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów
publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z późn.
zm.). Ten akt prawny stanowi, że zadania zespołów nauczycielskich określa statut szkoły.
Są to między innymi następujące zapisy:
1) nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest
w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego
modyfikowanie w miarę potrzeb;
2) dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne
zespoły problemowo‐zadaniowe;
3) pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek
zespołu.
Wynika z tego, że konieczne jest określenie zadań zespołów nauczycielskich w statucie
szkoły. Wskazane jest także, aby zostały w nim zapisane również ogólne zasady i zakres
działania zespołów, przy pozostawieniu im autonomii, tak aby mogły same szczegółowo
doprecyzowywać kwestie sposobu realizacji zadań czy związane z harmonogramem prac.
Warto zadbać, aby w statucie znalazł się zapis umożliwiający dyrektorowi tworzenie w razie
potrzeby procedury powoływania innych zespołów niż wymienione w statucie.
Ustawodawca podkreśla znaczenie pracy zespołowej nauczycieli dla realizacji proponowanej
polityki edukacyjnej w kolejnych aktach prawnych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie
nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) zawiera załącznik określający konkretne
Małgorzata Osińska • Praca zespołowa w szkole •
wymagania wobec szkół i placówek, stanowiące podstawę prowadzenia ewaluacji
zewnętrznej.
Szczegółowe wymagania wskazują, że w ewaluacji zewnętrznej pozyskiwane
będą informacje na temat zespołowego działania nauczycieli:
2.4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli: Nauczyciele współdziałają
w tworzeniu i analizie procesów edukacyjnych.
4.1.Funkcjonuje współpraca w zespołach:
Nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy wspólnie planują działania,
rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy współpracy.
Podobnie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno‐pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) w § 19
zawiera zapis:
19.1. Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno‐pedagogicznej
uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, jest
zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz
specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem, zwanego dalej zespołem.
§ 19. 2. Zespół tworzy dyrektor przedszkola, szkoły .
Polskie prawo oświatowe wskazuje na konieczność funkcjonowania w szkołach zespołów
nauczycielskich na różnych poziomach i do realizowania różnych zadań szkoły.
Także Unia Europejska uznała pracę zespołową w oświacie za jeden z bardzo ważnych
czynników rozwoju społeczeństw.
29 listopada 1995 r. Komisja Europejska uchwaliła Białą Księgę „Nauczanie i uczenie się.
Na drodze do uczącego się społeczeństwa”.
Postuluje się w niej m.in. uczenie współpracy
i współdziałania nauczycieli i uczniów „Chodzi tu o zdolności do współpracy, do pracy
w grupie, kreatywności ”.
W roku 1998 w ramach prac realizowanych przez OECD scharakteryzowano standardy pracy
dobrego nauczyciela. Jednym z nich są: „zdolności organizacyjne i współpraca –
profesjonalizm nauczyciela nie może być dłużej uważany za zindywidualizowany zestaw
kompetencji, ale powinien funkcjonować jako część organizacji szkolnej. Zdolność i gotowość
Małgorzata Osińska • Praca zespołowa w szkole •
do uczenia się od innych nauczycieli oraz uczenia innych nauczycieli jest być może
najważniejszym aspektem tej cechy nauczyciela”.
Czy nowe rozporządzenia to zapowiedź kolejnego dodatkowego obowiązku, czy też szansa
na rozwój?
Szukając nowych rozwiązań mających na celu zwiększenie efektywności pracy w firmach
produkcyjnych i usługowych, już kilkadziesiąt lat temu dowiedziono, że efekt pracy zespołu
jest większy niż suma indywidualnej pracy pracowników.
Wartość pracy zespołowej w szkole – podobnie jak w firmach produkcyjnych czy usługowych
– oznacza wymierne korzyści:
• umiejętności i wiedza członków grupy, sumując się i wzmacniając, powodują efekt
synergii umożliwiający wykorzystanie potencjału zespołu dla poprawy jakości
nauczania, wychowania, organizacji pracy;
• zwiększa się efektywność pracy jednostki poprzez ograniczenie ryzyka
indywidualnych błędów i pomoc tym, którzy mają trudności w wykonywaniu
zadania;
• członkowie zespołu doskonalą umiejętność prowadzenia dialogu, która ułatwia
współdziałanie i otwartą komunikację umożliwiającą wykonywanie tego, co ludzie
potrafią najlepiej na rzecz wspólnego dobra, oraz wzmacnia więź pomiędzy
nauczycielami i integruje środowisko;
• działa zasada „co dwie głowy, to nie jedna” – w czasie dyskusji rodzą się pomysły
będące często oryginalnymi rozwiązaniami problemów uczniów lub nauczycieli;
• jest szansa na wymianę doświadczeń, rozwój jednostki i zespołu;
• przyczynia się do poczucia bezpieczeństwa, zaspokaja potrzebę przynależności.
Warto więc pracować zespołowo, ponieważ taka forma pracy:
• ułatwia wykonanie zadań stojących przed szkołą i nauczycielami,
a jednocześnie zwiększa skuteczność działania, integruje nauczycieli, umożliwia
doskonalenie umiejętności indywidualnych i rozwój szkoły, zaspokaja potrzebę
przynależności
Małgorzata Osińska • Praca zespołowa w szkole •
• zapewnia nauczycielom pracującym w zespołach bezpośredni wpływ na
podejmowane decyzje, ustalanie celów związanych z wykonywaną pracą i sposobów
ich realizacji.
To powoduje wzrost odpowiedzialności i identyfikowanie się z celami
szkoły, które nabierają większego znaczenia wraz z możliwością realizacji własnych
pomysłów i idei;
• może modelować funkcjonowanie zespołowej pracy uczniów, co jest kolejnym
bardzo ważnym obszarem edukacji dla przyszłości, bowiem przyczynia się do
wzrostu umiejętności współdziałania, zaufania we współodpowiedzialności, czyli
budowania kapitału społecznego, który – jak wskazują ostatnie badania – plasuje się
w naszym kraju na jednym z najniższych poziomów w Europie.
Autentyczne funkcjonowanie zespołów nauczycielskich zapewnia więc sprawne, skuteczne,
przyjazne i demokratyczne funkcjonowanie szkoły, pozwala na najbardziej efektywną
i spójną realizację zadań poprzez wykorzystanie wiedzy, doświadczeń i motywacji
nauczycieli, jest szansą na rozwój szkoły.
Kto może wnieść kasację?
Kasację mogą wnieść strony w terminie 30 dni od doręczenia im wyroku sądu drugiej instancji z uzasadnieniem.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy strona nie składała apelacji od wyroku sądu pierwszej instancji, a wyrok sądu drugiej instancji utrzymał ten wyrok w mocy lub orzekł na korzyść strony, chyba że zachodzi bezwzględna przyczyna odwoławcza wskazana w art. 439 § 1 Kodeksu postępowania karnego.
W kontekście uprawnień strony do wniesienia kasacji podkreślenia wymaga fakt, iż przy sporządzaniu kasacji obowiązuje tzw. przymus radcowsko - adwokacki, co oznacza iż pismo to musi być sporządzone i wniesione przez adwokata lub radcę prawnego tam gdzie na mocy przepisów Kodeksu postępowania karnego ma uprawnienie występowa
Kasację mogą wnieść również podmioty wskazane w treści art. 521 Kodeksu postępowania karnego tj. Rzecznik Praw Obywatelskich, Prokurator Generalny, a także Naczelny Prokurator Wojskowy, w sytuacjach w których funkcje oskarżyciela sprawował prokurator wojskowy (art. 672a Kodeksu postępowania karnego).
Warunki formalne
Kasacja poza faktem, iż jako pismo procesowe jest objęte przymusem radcowsko - adwokacki musi również spełniać szereg innych wymogów, aby mogła być skutecznie wniesiona:
musi być wniesiona z zachowaniem terminu, dla strony jest to 30 dni od doręczenia wyroku sądu drugiej instancji z uzasadnieniem, dla podmiotów z art. 521 Kodeksu postępowania karnego termin nie jest ograniczony, za wyjątkiem terminu 6 miesięcznego od uprawomocnienia się wyroku na wniesienie kasacji na niekorzyść oskarżonego;
musi spełniać wymogi formalne pisma procesowego
(w tym zawierać zarzuty prawnie dopuszczalne);
musi być prawnie dopuszczalna dla danego podmiotu.
Procedura wniesienia kasacji
Kasacja wnoszona jest do Sądu Najwyższego za pośrednictwem sądu drugiej instancji, który jako ostatni orzekał w sprawie.
Musi być złożona w kilku egzemplarzach (tak, aby mógł być doręczony pozostałym stronom postępowania).
Kasacja pochodząca od strony musi być również należycie opłacona.
Wysokość opłaty wynosi 450 zł (jeśli w pierwszej instancji orzekał sąd rejonowy) lub 750 zł (gdy w pierwszej instancji orzekał sąd okręgowy).
Wskazanych opłat nie wnosi osoba pozbawiona wolności, żołnierz odbywający zasadniczą służbę wojskową lub pełniący służbę wojskową w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego. Jeżeli danej osoby nie stać na uiszczenie tej opłaty może wystąpić do sądu z wnioskiem o zwolnienie jej od wnoszenia tej opłaty.
Czy donosiciele także są zaproszeni? Czy też grill będzie wyłącznie dla mobberów?
Czy to jeden z członkó poszerzonego zarządu powiatu chojnickiego? Co on mówi....godnie reprezentował? hmmmmm
Czy jako bezrobotny mógłbym poznać z imienia i nazwiska tych, którzy poświęcili swój czas i jak przypuszczam kondycję wątroby w DOLINIE CHARLOTY, aby utworzyć dla mnie miejsce pracy? Przecież walka z bezrobociem, to nie wstyd, tylko powód do dumy
no popatrz popatrz.....jak wszyscy wszystko wiedza
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!