Do zebrania ponad 3 tys. podpisów
To najpilniejsze zadanie, jakie stoi przed komitetem, który będzie inicjował referendum w sprawie likwidacji straży miejskiej. Ten właśnie się zawiązał i złożył odpowiedni wniosek w ratuszu.
- Naszym celem jest zebranie odpowiedniej liczby podpisów, która prawdopodobnie będzie oscylowała wokół 3135, tak aby doszło do zorganizowania na jesień referendum decydującego o przyszłości Straży Miejskiej w Chojnicach – poinformował jeden z inicjatorów Kamil Kaczmarek. Twórcy specjalnego fanpage'u na Facebooku liczą na zaangażowanie różnych środowisk. Swój akces zgłosiła partia Korwin. - Jako partia popieramy likwidację straży miejskiej, czego wyraz daliśmy już wcześniej chociażby w osobie Krzysztofa Haliżaka – podkreśla Jakub Adamczyk. - Wydaje się, że nie stać nas na wydawanie w tym roku ponad 2 mln zł na 30 osób w straży – mówi Kaczmarek z Projektu Chojnicka Samorządność i wylicza, że na mieszkańca to 60 zł. A Artur Eichenlaub z Platformy Obywatelskiej przywołuje przykłady innych miast, które zlikwidowały straż i finansowo wsparły policję. - To jest korzystniejsze, by część zaoszczędzonych pieniędzy przeznaczyć na wzmocnione patrole policji – uważa członek Platformy.
Reklama | Czytaj dalej »
Choć burmistrz deklaruje, że przeciwnikom straży ułatwi zadanie i sam zgłosi pomysł referendum, to ci nie czekają na sesję w drugiej połowie sierpnia i zabierają się za promocję swojego pomysłu i zbiórkę podpisów poparcia. Głównym narzędziem będzie konto na portalu społecznościowym, które zyskało poparcie 2,5 tysiąca internautów. Podpisy jednak wirtualne być nie mogą, więc komitet przewiduje organizację spotkań otwartych i debat. Jest pomysł by zaprosić panią burmistrza Czerska, która może podzielić się doświadczeniami z likwidacji formacji. Przeciwnicy straży referendum chcą połączyć z terminem wyborów parlemantarnych, dzięki czemu to ma szansę być wiążącym. Proponowane pytania są dwa - o likwidację straży i podatek lokalny na jej funkcjonowanie.
Artur Eichenlaub podkreśla, że inicjatorzy referendum nie uciekają od kwestii technicznych. Np. co z monitoringiem, który obsługują municypalni? - Przy jego obsłudze można zatrudnić osoby niepełnosprawne – podsuwa Eichenlaub. - A sam monitoring można zlokalizować na Chojniczance, gdzie takie centrum monitoringu ma funkcjonować na potrzeby stadionu – dodaje Kaczmarek.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (172)
- Komentarze Facebook (...)
172 komentarzy
Za robotę by się wzięli i coś pożytecznego dla miasta zrobili a nie ...
Najlepeij jezdzic miedzy biegaczami i rolkarzami... debilizm chyba wrodzony juz masz
Straż Miejska działa na podstawie przepisów zawartych w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych. Zwierzchnikiem Straży Miejskiej Miasta Bytomia jest Prezydent Miasta Bytomia. Prezydent sprawuje nadzór nad działalnością Straży. W zakresie fachowym taki nadzór sprawuje Komendant Główny Policji poprzez właściwego terytorialnie komendanta Wojewódzkiego Policji. Prezydent Miasta Bytomia powołuje Komendanta, który kieruje Strażą Miejską.
Na podstawie art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 29.08.1997r. o strażach gminnych Dz.U. Nr 123 poz. 779 straż wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw i aktów prawa miejscowego.
Zgodnie z art. 11 ustawy do zadań straży należy w szczególności:
ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,
ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,
doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,
informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy strażnik wykonując zadania, o których mowa w art. 10 i 11, ma prawo do:
udzielania pouczeń,
legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości,
ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji,
nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia,
dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sądu, oskarżania przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych - w trybie i zakresie określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia,
usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, zakresie i trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym,
wydawania poleceń,
żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych,
zwracania się, w nagłych przypadkach, o pomoc do jednostek gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych, jak również do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawie o Policji,
obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 8-10, uwzględniając potrzebę zapewnienia odpowiedniej skuteczności podejmowanych przez strażnika czynności, a także potrzebę ochrony dóbr osobistych oraz wolności i praw człowieka i obywatela. akty wykonawcze z Dz. U. i M.P. Zgodnie z art. 14. 1. Strażnik może stosować środki przymusu bezpośredniego wobec osób uniemożliwiających wykonywanie przez niego zadań określonych w ustawie.
2. Środkami przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 1, są:
siła fizyczna w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych technik obrony,
kajdanki,
pałki obronne wielofunkcyjne,
psy obronne,
paralizatory elektryczne, na które jest wymagane pozwolenie na broń w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. Nr 53, poz. 549, z 2001 r. Nr 27, poz. 298, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 117, poz. 1007 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 451 i Nr 80, poz. 718),
ręczne miotacze gazu.
Strażnik może stosować jedynie środki przymusu bezpośredniego, które odpowiadają potrzebom wynikającym z zaistniałej sytuacji i są niezbędne do osiągnięcia podporządkowania się wydanym poleceniom. Środki przymusu bezpośredniego powinny być stosowane w sposób możliwie najmniej naruszający dobra osobiste osoby, w stosunku do której zostały podjęte. Jeżeli wymienione środki przymusu bezpośredniego okazały by się niewystarczające lub ich użycie ze względu na okoliczności danego zdarzenia nie jest możliwe, strażnik ma prawo użycia broni palnej bojowej przy wykonywaniu zadań w zakresie ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej, a także konwojowania dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy. Użycie broni palnej bojowej powinno następować w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni, i nie może zmierzać do pozbawienia jej życia, a także narażać na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia innych osób.
Na zastosowanie i sposób przeprowadzenia czynności służbowych przez funkcjonariusza Straży Miejskiej osobie przysługuje prawo do zażalenia do prokuratora. Przy wykonywaniu czynności służbowych strażnik jest obowiązany nosić umundurowanie, legitymację służbową, znak identyfikacyjny oraz emblemat gminy. Podczas wykonywania czynności służbowych strażnik jest obowiązany przedstawić się imieniem i nazwiskiem, a ponadto na żądanie osoby, której czynności te dotyczą, okazać legitymację służbową w sposób umożliwiający jej odczytanie i zanotowanie nazwiska strażnika oraz organu, który wydał legitymację.
Zgodnie z art. 23 Ustawy z dnia 29.08.1997r. o strażach gminnych D.U. Nr 123 poz. 779 w związku z wykonywaniem czynności służbowych strażnik korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
Bo jakoś nie widać specjalnie żeby był w znacznym stopniu ograniczony ruchowo lub neurologicznie ... a podobno tylko taki stan zdrowia powodował otrzymanie rzeczonej karty.
(tak bynajmniej się tłumaczą po wprowadzeniu nowych przepisów KW oraz wzoru karty i ograniczenia ich ilości w PL)
A komitet ... no cóż ... "bardzo dziki zachód"
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!